چای

جهان ساز گفت: براساس آخرین آمار ۵۱ هزار و ۸۰۰ تن چای با ارزش بالغ بر ۱۶۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از چایکاران خریداری شده است.

به گزارش روسنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب جهان ساز، رئیس سازمان چای، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار ۵۱ هزار و ۸۰۰ تن چای با ارزش بالغ بر ۱۶۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.

وی از پرداخت ۷۰ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۱۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از بهای برگ سبز چای مربوط به قدرالسهم دولت و کارخانه‌های چای سازی پرداخت شده است و مابقی به مروز به حساب چایکاران واریز می‌شود.

جهان‌ساز با اشاره به اینکه عمده چای چین بهاره از کیفیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی ۹۰ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه ۲ است.

رئیس سازمان چای از رشد ۱۷ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۱۲ هزار تن چای خشک استحصال شده است که امیدواریم تا پایان فصل برداشت، روند رشد ۱۷ تا ۲۰ درصدی تولید استمرار یابد.

وی ادامه داد: با استمرار شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که امسال تولید برگ سبز چای به رقم ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزارتن برسد که در صورت تحقق این امر ۲۶ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود.


بیشتر بخوانید: خرید برگ سبز چای به ۳۲ هزار تن رسید/ مشکلی در فروش چای تولید داخل نداریم


جهان ساز با اشاره به اینکه مشکلی در فروش چای تولیدی نداریم، بیان کرد: با توجه به کیفیت چای تولیدی و رقابت فروش چای داخل با خارجی، خرید و فروش چای رونق گرفته است به طوریکه کارخانه‌ها در فروش چای مشکلی ندارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت چای در ماه‌های اخیر تغییری نداشته است، افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و تغییر نرخ بهای برگ سبز، قیمت چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی اختصاص ارز نیما به واردات را عاملی مهم در کنترل قاچاق و منطقی شدن واردات چای دانست و گفت: بنابر آمار گمرک، میزان واردات در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و صادرات چای به سبب ازدیاد تقاضا برای خرید چای داخل کاهش یافته است.

رئیس سازمان چای در پایان تصریح کرد: از مسئولان دولتی انتظار می‌رود که به جای اختصاص ارز دولتی به واردات چای به تولید داخل توجه بیشتری داشته باشند به طوری که با اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات ماشین آلات و به روز کردن کارخانه‌های چای و باغات میزان واردات کاهش یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =