کد خبر: 2340
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
عبدالحی

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران پیش بینی کرد با بازسازی آب بندان های استان های شمالی کشور طی دو سال آینده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید آبزیان افزایش یابد.

به گزارش روسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر حسین علی عبدالحی ضمن اعلام این مطلب افزود: در مورد آب بندان ها، تفاهم نامه ای در آذر ماه سال ۹۷ میان وزارت جهاد کشاورزی، استانداری های استان گلستان، مازندران و گیلان و سازمان برنامه و بودجه منعقد شد.

وی هدف از امضای این تفاهمنامه را افزایش حجم آب تنظیمی بخش کشاورزی، مهار و کنترل سیلاب و تغذیه آب های زیر زمینی، افزایش آبزی پروری و توسعه گردشگری عنوان کرد.

عبدالحی با بیان این که ۲۵ درصد آبزی پروری در کشور در حوزه آب بندان ها انجام می گیرد، اظهار داشت: تعداد آب بندان ها در سه استان شمالی کشور ۲۱ هزار و ۶۰۰ مورد و سطح مفید آن نزدیک به ۳۴ هزار هکتار است.

وی متوسط تولید آبزی در آبندهای سه استان شمالی کشور را ۱.۵ تا ۳ تن در هکتار عنوان کرد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: عمده آب بندان ها در استان مازندران ظرف چند سال اخیر بازسازی و توسعه یافته و بیشترین تولید آبزی پروری را در حوزه آب بندان در این استان داریم به طوری که در سال ۹۴ نزدیک به ۳۶ هزار تن ، سال ۹۵ حدود ۴۰ هزار تن، سال ۹۶ قریب به ۴۰ هزار تن و سال گذشته ۴۰ هزار و ۸۲۵ تن در حوزه آب بندان مازندران آبزی پروری صورت گرفت.

وی افزود: بیشترین تعداد آب بندان ها را در استان گیلان داریم که حدود ۱۲۰۰ مورد است و در اغلب این آب بندان ها، اختلافات در زمینه مالکیت و بهره برداری میان روستاییان یا شوراها و سایر بهره برداران وجود دارد و اگر موضوع مالکیت و بهره برداری دراین آب بندان ها مشخص شود، راندمان تولید آبزیان در این حوزه ها افزایش خواهد یافت.

عبدالحی درباره پرورش گونه های مختلف ماهی در آب بندان ها تصریح کرد: در آب بندان ها چهار گونه کپور، آمور، بیگ هد و فیتوفاگ پرورش داده می شود و در کنار آن می توان پرورش ماهیان خاویاری و همچنین ماهی سوف را برای مبارزه با ماهیان هرز انجام داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =