کد خبر: 2330
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
ریگی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: چهار میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار ‏معادل ۲۵ درصد از گستره این استان بیابانی است‎.

به گزارش «روسنا» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مسعود ریگی اظهار داشت: شعار امسال بیابان‌زایی «بیاییم با هم جهانی سبز را بسازیم» است.

وی ادامه داد: 5/10 میلیون هکتار از گستره سیستان و بلوچستان را مراتع و یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار را نیز جنگل و بیشه در بر گرفته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: سرانه بیابان در کشور نیم هکتار، اما در این استان این رقم 8/1 هکتار است.

وی عامل انسانی را از جمله مهم‌ترین عوامل در ایجاد بیابان‌زایی دانست و تصریح کرد: نوع مدیریت حاکم بر سرزمین، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی، نوع الگوی کشت، شخم‌زنی، تراز منفی آب و موارد متعدد دیگر از جمله عوامل مهم در ایجاد بیابان‌زایی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان به کانون‌های بحرانی بیابان در این استان اشاره کرد و افزود: ۲۸ کانون بحرانی در این استان وجود دارد که دو مورد در سیستان و ۲۶ مورد آن در بلوچستان است.

وی با اشاره به برنامه‌های بیابان‌زایی در سیستان و بلوچستان گفت: اطلاع‌رسانی، مالچ‌پاشی، نهال‌کاری، پخش آب و موارد دیگر از جمله برنامه‌های این روز در سراسر استان است.

ریگی به کارهای انجام شده در یک سال گذشته در زمینه بیابان‌زدایی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهار داشت: ۵۰۳ هکتار مالچ‌پاشی، سه هزار و ۴۰۰ هکتار مراقبت و آبیاری، توزیع ۱۰۶ هزار اصله نهال در میان مردم، استفاده از فرصت سیلاب و پخش آب در ۱۸ هزار هکتار از اراضی سیستان و اجرای ۱۳ هزار مترمکعب عملیات خاکی از جمله اقدامات انجام شده در این مدت در استان بوده است.

وی درباره میزان اعتبار دریافتی سیستان و بلوچستان در حوزه بیابان‌زدایی گفت: ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه به ۹ استان درگیر تعلق گرفته که ۲۵ درصد این منابع به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان به لحاظ دریافت سهمیه اعتباری رتبه اول در بین ۹ استان را دارد که باید به نحو احسن از این اعتبار استفاده کرد.

وی به برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در بخش اول اعتباری اشاره کرد و افزود: مالچ‌پاشی در سطح دو هزار و ۸۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی سیستان و بلوچستان با توجه به اولویت بحران مناطق، نوع تخصیص اعتبار و قیمت قیر انجام خواهد شد.

ریگی افزود: همچنین نهال‌کاری یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی بیابانی در کنار مالچ‌پاشی از جمله برنامه‌های مهم این سازمان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =