کد خبر: 2316
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
آفت پسته

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بارندگی خوب طی امسال در این استان موجب کاهش آفت پسیل پسته به عنوان یکی از تهدیدات مهم این محصول شده است.

به گزارش روسنا به نقل از ایرنا، فاطمه حلاج نیا افزود: "پسیل" یکی از آفات مهم باغ‌های پسته و بسیار خشکی دوست است که در پی خشکی آب و هوا زیاد می‌شود ولی امسال با افزایش چشمگیر حجم بارندگی نگرانی از بابت این آفت در خراسان رضوی رفع شده است.

وی ادامه داد: پسته کاران باید هوشیار باشند و در صورت مشاهده کوچک‌ترین موردی از آفت، در هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات اقدام به انجام عملیات مبارزه نمایند. آفت پسیل پسته پارسال نیز با روشهای غیرشیمیایی و شیمیایی در خراسان رضوی به خوبی مهار شده بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارسال مبارزه شیمیایی با این آفت در سطح ۶۴ هزار هکتار و مبارزه به صورت شستشو در چندین نوبت در سطح ۲۱۷ هزار هکتار باغ پسته استان صورت گرفت.

وی به ۹۷ هزار هکتار باغ پسته در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: ۶۰ هزار هکتار از این سطح بارور و ۳۷ هزار هکتار آن غیربارور است. مبارزه با آفت پسته در این سطوح به خوبی و با کمترین میزان خسارت انجام شده است.

پارسال چهار هزار و ۲۰۰ تن پسته محصول خراسان رضوی به ارزش ۳۶ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد. حجم تولید پسته در این استان پارسال ۴۱ هزار و ۶۰۰ تن بود که بطور و معمول ۱۰ درصد آن صادر می‌شود.

۱۱.۱ درصد زمینهای باغی کشور معادل ۲۹۸ هزار و ۸۰۰ هکتار در خراسان رضوی قرار دارد. این استان در تولید محصولات باغی رتبه ششم کشور را دارد و از مجموع ۱۹.۴ میلیون تن تولید محصولات باغی ایران ۵.۳ درصد آن معادل یک میلیون و ۵۰ هزار تن در خراسان رضوی تولید می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =