کد خبر: 2310
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
علی‌مراد اکبری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس برنامه ششم توسعه، باید سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بهبود یافته و آماده تولید شود که تحقق آن به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش روسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، مهندس علی‌مراد اکبری در سفر به قزوین به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار داشت:‌ لایحه جامع قانون حفاظت خاک ابلاغ شده و به زودی آیین‌نامه آن اجرایی و تدوین خواهد شد که جلوگیری از تخریب و آلودگی خاک مورد توجه است .

وی افزود: بر اساس این قانون، خروج هرگونه خاک کشاورزی از کشور ممنوع است و خاک صنعتی با مجوز وزارت صمت در موارد محدود برای انجام کارهای پژوهشی بلامانع است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: خاک در کشور مظلوم واقع شده و امیدواریم با اجرای این قانون بتوانیم از جایگاه ارزشمند خاک در تامین امنیت غذایی مردم صیانت کنیم.

وی افزود: حتی یک وجب خاک از کشور خارج نشده و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، کلیپ‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده بود، موارد محدودی خروج خاک صنعتی است که با مجوز وزارت صمت بود.

اکبری در خصوص میزان تخریب خاک در کشور بیان کرد: آمار فرسایش خاک در کشور بالاست و در برخی موارد ۱۵ تن در هکتار است البته این میزان دقیق نیست اما با همه حفاظتی که انجام شده، متاسفانه میزان تخریب خاک در ایران بالاست.

اجرای طرح زهکشی شوره‌زار در قزوین با کمک مشاور تداوم یابد

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در این سفر در بازدید از طرح زهکشی منطقه دشت‌الله آباد شهرستان آبیک گفت: اجرای طرح زهکشی شوره‌زار با کمک یک مشاور قوی و تغییر و اصلاح ایرادات مطرح شده می‌تواند تداوم یابد و موضوع بر اساس نظر کارشناس نهایی شود.

وی خاطرنشان کرد: حل مشکلات زهکش دشت‌الله آباد قزوین نیازمند کارشناسی بیشتر و تشکیل جلسه با حضور استان‌های قزوین، البرز و قم است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد:‌ نظرات متفاوتی درباره زهکشی شوره زار و تأثیرات آن بر اراضی همجوار وجود دارد و لازم است که کارشناسی بیشتری در این رابطه و تأثیرات آن انجام شود.

اکبری با بیان این که زهکشی به کاهش شوری دشت کمک کرده است، اظهار داشت: آنچه امروز در منطقه دیدیم نشانگر این امر است که زهکشی موجب تخلیه نمک می‌شود اما برای جلوگیری از تخلیه آب‌های سطحی باید، آب مدیریت شود.

به گفته ی وی، مشابه این طرح در ۲۸۰ هزار هکتار در گلستان نیز در حال اجراست.

زهکش دشت الله آباد در سال ۸۸ به طول ۴۰ کیلومتر و وسعت محدوده ۳۲ هزار هکتار در شهرستان آبیک توسط جهاد کشاورزی احداث شد.

در این بازدید زارع مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی و مهندس فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و دیگر مسوولان استانی حضور داشتند.

در این سفر معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از طرح نوین آبیاری در روستای خرم پشته از توابع شهرستان آبیک نیز بازدید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =