کیخا

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: تمام تلاش کمیسیون کشاورزی این است که اطلاعات کمیسیون به‌روز باشد و اعضاء با مسائل جاری کشاورزان در حوزه‌های مختلف در سراسر کشور آشنا باشد.

احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با «روسنا»، درباره برنامه‌های این کمیسیون در دوره جدید ریاست وی اظهار داشت: می‌کوشیم تا از مسائل و موضوعات روز کشاورزی عقب نمانیم و این موضوع را در جلسات کمیسیون به‌خوبی دنبال می‌کنیم.

وی افزود: باید اولویت‌های روز کشاورزی کشور را بدانیم. در حوزه ساختار و سیاست‌ها نیز باید دستگاه‌ها و نهادهایی که در صدر بخش کشاورزی فعالند با مجلس همراه باشند تا کارها با سرعت بهتری به نتیجه برسد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس تصریح کرد: وظیفه مجلس هدایت درست دولت است، به‌همین دلیل باید نظارت در این حوزه را بیش‌تر کنیم تا هر کدام از نهادهای متولی بخش کشاورزی بتوانند کار خود را به‌درستی انجام دهند.

کیخا خاطرنشان کرد: باید مسئولیت‌ها مشخص شود و هرکدام از زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی مانند خانه کشاورز، نظام کشاورزی، نظام ‌مهندسی کشاورزی و اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها که تعداد آن‌ها کم نیست در قالب وظایف و چارچوب‌های خود عمل کنند و وظیفه خود را نسبت به بخش کشاورزی به‌درستی انجام دهند. تمام تلاش ما تحقق این موضوع است.

وی با تأکید بر این‌که در سال پایانی مجلس یازدهم هستیم، تصریح کرد: می‌کوشیم تا در تحقق شعار امسال که «رونق تولید» است در جهت منافع کشاورزی گام ‌برداریم و تا زمانی‌که فرصت باقی است در اجرایی شدن این شعار در حوزه کشاورزی حرکت می‌کنیم.

آب در کشور به‌درستی مدیریت نمی‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌هایی که در کشور به‌اجرا درمی‌آید بدون پشتوانه کارشناسی و براساس سلیقه مدیران است. با وجود آن‌که تولید محصولات کشاورزی در سال‌های پس از انقلاب چهار برابر شده؛ اما مشکل این است که هنوز کشاورزی ما توسعه‌نیافته است.

وی رتبه ۱۳۱ ایران را در بین ۱۳۲ کشور جهان از نظر مدیریت اکوسیستم‌های آبی نشانه‌ اقدامات غیرکارشناسی دانست و ادامه داد: استفاده بهینه از آب موجود، ضرورت مهم برای مدیریت منابع آب کشور به‌حساب می‌آید.

کیخا تصریح کرد: استفاده از راه‌های اقتصادی در مدیریت آب ازجمله مسائلی است که بر روی آن بحث‌های مهمی صورت می‌گیرد. در واقع اجرای طرح‌های حوزه آب به منابع مالی نیاز دارد و مجلس باید در این بخش ورود کند و راه‌حل‌هایی را به دولت ارائه دهد.

یارانه دولت به‌دست نیازمندان نمی‌رسد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تأکید کرد: با وجود فعالیت‌هایی که در حوزه کشاورزی روی می‌دهد؛ اما سود حاصل از صادرات و یارانه پنهان دولت به‌دست نیازمندان نمی‌رسد و این موضوعی است که باید به آن توجه ویژه شود. اگر دولت و مجلس این کار را ساماندهی کنند، هم از هدر رفتن منابع جلوگیری می‌شود و هم می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم. این وظیفه همه سازمان‌ها و ارگان‌های متولی است.

مشکلات حوزه کشاورزی با نسخه‌ای‌ واحد قابل‌درمان نیست

کیخا در ادامه درباره مشکلات حوزه‌های مختلف کشاورزی تصریح کرد: برای کل کشور نمی‌توانیم نسخه واحدی در نظر بگیریم و بسته به شرایط کشور به مدیریت قوی و برنامه‌های مختلف در بخش‌های مختلف نیاز داریم.

وی با انتقاد از نوع نگاه مسئولان به بخش کشاورزی افزود: برای حرکت قطار توسعه کشاورزی در کشور همیشه از انتها شروع به هل دادن کرده‌اند؛ به‌همین دلیل حرکت در این بخش به‌درستی صورت نگرفته است، درحالی‌که مدیریت درست این بخش می‌تواند آثار خوبی در توسعه پایدار کشور داشته باشد.

قانون انتزاع به‌درستی اجرا نشده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در نحوه اجرای قانون انتزاع انتقاد کرد و گفت: ظرفیت‌های لازم برای اجرای این قانون در وزارت جهاد کشاورزی به‌درستی ایجاد نشده است. هرچند تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته؛ اما کافی نبوده، این درحالی است که از تصویب قانون انتزاع چند سال می‌گذرد.

کیخا با بیان این‌که مشکل اصلی توسعه‌نیافتگی کشور سازمان برنامه‌وبودجه است که فقط پول توزیع می‌کند، گفت: طرح‌های ایجادشده متناسب با نیازهای کشور نیست، در بودجه سال جاری پیشنهاد دادیم که در استان خراسان‌رضوی منابع فصل آب، محیط‌زیست و کشاورزی را در اختیار خود استان قرار دهند تا تصمیم‌گیری لازم را داشته باشند؛ اما سازمان برنامه‌وبودجه با این اقدام موافقت نکرد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس به بحث تصمیمات مقطعی دولت اشاره کرد و افزود: به‌عنوان مثال در سال‌هایی که بارش باران کم است برای خشک‌سالی برنامه‌ریزی می‌شود و با زیاد شدن بارش این برنامه‌ریزی‌ها تغییر کرده و برای ترسالی برنامه‌ریزی می‌شود؛ درحالی که نباید این برنامه‌ریزی‌ها مقطعی باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که ما چشم و گوش مردم هستیم، اما عقل مردم نیستیم، گفت: باید برای حل مسائل به خردجمعی کارشناسان و گروه‌های مرجع رجوع کرد و با یافتن بایدها و نبایدهای توسعه از اهرم‌های قانون‌گذار و نظارت بهره برد و برای دولت مسیر را تعیین کرد.

کیخا با تأکید بر این‌که البته برخی مدیران توانمند و کارشناس تصمیمات درست گرفته‌اند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تولید بوده و وزارت توسعه نیست. یکی از مشکلات توسعه کشاورزی، تعدد اتحادیه‌ها و انجمن‌های وابسته به جریان‌ها و تشکل‌های مختلف است. برای گام در مسیر صحیح باید بدانیم همه یک سرنوشت مشترک داریم. دولت نیز می‌تواند با تعیین مقدار محصول مورد نیاز و تضمین خرید به توسعه کشاورزی کمک کند.

رئیس کمیسیون بخش کشاورزی مجلس ادامه داد: بخش کشاورزی قادر است اقتصاد جامعه را بهبود ببخشد و توسعه اقتصادی را فراهم کند، به‌شرط آن‌که منابع مناسبی در اختیار این بخش قرار بگیرد. هرچند تحریم‌ها به‌نفع بخش کشاورزی بوده و این بخش کم‌ترین تأثیر را از تحریم‌ها دیده است.

گزارش از ملیحه محمودخواه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =