چهارآيين

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران اظهار داشت: مرغداران بابت دریافت اطلاعات مورد نیازِ تولید، هزینه خود را پرداخت می‌کنند؛ یعنی به‌ازای هر قطعه جوجه‌ریزی ۵۶ ریال می‌پردازند. از طریق این اطلاعات و آمار مشخص می‌شود مثلاً منِ نوعی امروز ۲۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی کرده‌ام و شخص دیگر۳۰ هزار قطعه و غیره؛ بنابراین به این صورت اطلاعات مورد نیازِ تولید در اختیار تمامی مرغداران قرار می‌گیرد.

برومند چهارآیین در گفت‌وگو با «روسنا» خاطرنشان کرد: براساس ماده ۵ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و همچنین براساس ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز بخش کشاورزی و ماده ۲۲ قانون افزایش بهره‌وری، وزارت جهاد کشاورزی موظف است اطلاعات مورد نیازِ تولید را تهیه کند و در اختیار همه تولید‌کنندگان بخش کشاورزی ازجمله مرغداران قرار دهد تا از این طریق بین عرضه و تقاضا تعادل به‌وجود بیاید؛ اما از اوایل بهمن‌ماه سال ‌۱۳۹۷ این اطلاعات در اختیار مرغداران قرار نگرفته است که کاملاً خلاف قانون است.

چهارآیین درباره خساراتی که عدم ارائه اطلاعاتِ به‌موقع به مرغداران می‌زند، گفت: عدم ارائه اطلاعات مورد نیاز مرغداران در زمان مناسب سبب مازاد تولید می‌شود. اطلاعاتی که منتشر می‌شود و در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد، باید روزانه و به تفکیک استان‌ها باشد تا مرغداران بدانند که در استان‌های دیگر روزانه چه میزان جوجه‌ریزی می‌شود تا براساس آن تصمیم‌گیری کنند. به‌همین دلیل تا پیش از این مرغداران با داشتن اطلاعات مورد نیازِ تولید، تصمیم به جوجه‌ریزی می‌کردند و در نتیجه هیچ‌گاه تراکم بار و مازاد تولید ایجاد نمی‌شد.

وی ادامه داد: این مسأله را از طریق مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها پیگیری و سعی کردیم به گوش مسئولان برسانیم که این کار خلاف قانون است. همچنین در جلساتی که با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران تصریح کرد: براساس ماده ۳۰ منشور حقوق شهروندی، این حق شهروندان است که به اطلاعات عمومی مورد نیاز خود که در مؤسسات عمومی و دولتی وجود دارد، دسترسی داشته باشند؛ بنابراین همه درخواست‌های ما قانونی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =