کد خبر: 2295
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
صادرات گندم

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم گفت: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در کشور به سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.

به گزارش روسنا به نقل از ایرنا، اسماعیل اسفندیاری پور افزود: سطح زیر کشت گندم کشور در سال زارعی ۹۷- ۹۸ در مجموع ۶ میلیون هکتار است که از این میزان ۲میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم است.

وی بیان کرد: با توجه به سال زراعی مناسب و سیلابی که اتفاق افتاد پیش بینی می‌شود امسال ۱۴.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شود که نسبت به ۱۳.۳ میلیون تن سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

اسفندیاری پور افزود: وضعیت برداشت گندم که از اواخر اسفند ماه سال گذشته آغاز شده تاکنون مناسب بوده و تا اواسط شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: هم اکنون برداشت گندم در استان‌های دارای اقلیم گرم و خشک پایان یافته و برداشت در استان‌های دارای اقلیم معتدل آغاز و از نیمه‌های تیراستان های با اقلیم سرد در گردونه برداشت گندم قرار می‌گیرند.

اسفندیاری پور اضافه کرد: در زمان حاضر کل نیاز گندم از محل تولید داخلی تأمین می‌شود و پایداری قابل قبولی داریم و انتظار می‌رود امسال برای سال چهارم کشور از نظر تولید گندم خودکفا و کل نیاز داخلی از محل تولید داخل تأمین شود.

مجری طرح ملی گندم گفت: سال گذشته ۹.۵ میلیون تن گندم خوراکی و ۵۳۰ هزار تن گندم بذری در کشور خرید شد.

وی در باره استان خوزستان گفت: با توجه به سال زراعی مناسب جاری اگر سیل اتفاق نمی‌افتاد پیش بینی خرید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول گندم در خوزستان شده بود که با توجه به بارندگی‌ها و سیلاب این میزان در زمان حاضر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده و نسبت به سال گذشته که یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن خرید گندم شده بود ۱۶۰ هزار تن افزایش نشان می‌دهد.

اسفندیاری پور درباره رطوبت گندم گفت: استانداردهایی برای ماندگاری و نگهداری گندم تعیین شده که کشاورزان باید به آنها توجه کنند زیرا براساس دستورالعمل موجود میزان رطوبت باید ۱۲ درصد و در مناطقی که رطوبت بالایی دارند این رقم به ۱۴ درصد می‌رسد.

وی یادآور شد: از سال ۹۲ تاکنون از طریق بانک کشاوزی ۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ارتقای ضریب مکانیزاسیون پرداخت و اکنون ۷۰ هزار دستگاه تراکتور، انواع دنباله بند و سمپاش پشت تراکتوری خریداری شده است.

اسفندیاری پور اضافه کرد: در زمان حاضر ۸۵ تا ۹۰ لاین و رقم بذر در گردونه تولید و تکثیر قرار دارد و هرسال بذرهای جدید معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: مقدار بذری که در سال ۹۰ و ۹۲ در کشور تولید شد ۲۹۰ هزار تن بود این درحالی است که این رقم امروز به ۴۷۵ هزار تن رسیده است.

مجری طرح ملی گندم گفت: بذر به عنوان ژنتیک گلوگاه و تعیین کننده در بخش تولید است به نحوی که اگر میزان کیفیت بذر به حد مناسب برسد سایر نهاده‌های تولید نیز به بهره وری لازم می رسند.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت متوسط خرید گندم از چهار میلیون تن در سال ۹۲ به ۹ میلیون تن رسیده است و این به معنی وجود برنامه ریزی و انگیزه در کشاورزان برای کشت گندم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =