ارومیه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌غربی با بیان دست‌یابی به فناوری تثبیت 100 درصدی شن‌های روان در حاشیه نمکی دریاچه ارومیه، گفت: این فناوری که با تلاش اساتید و محققان مرکز تحقیقاتی احیای دریاچه مستقر در دانشگاه ارومیه طراحی شده، سیانوباکتر نام دارد و با استفاده از آن میزان تثبیت شن‌های روان تا ۱۰۰ درصد بالا می‌رود.

میرصمد موسوی به «روسنا» گفت: این فناوری با قدرت چسبندگی بالا و ایجاد یک لایه چسبناک مانع حرکت شن‌های روان و گرد‌وغبار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به اعلام همکاری پژوهشکده احیای دریاچه ارومیه، درصدد اجرای این طرح تحقیقاتی هستیم.

لازم به ذکر است که سیانوباکتری‌ها انرژی خود را از طریق نور خورشید و به‌روش فتوسنتز کسب کرده و در بخشی از این واکنش، کربن و نیتروژن را از اتمسفر جذب می‌کنند و ماده موردنیاز خاک را برای این‌که دوباره به خاک مولد تبدیل شود، تأمین می‌کنند.

میزان گردوغبار نمکی با منشأ دریاچه ارومیه تا ۷۰ درصد مهار شده و بیابان‌زدایی در بیش از نیم‌میلیون هکتار از حاشیه دریاچه ارومیه یکی از موفق‌ترین پروژه‌های منابع طبیعی کشور بوده است.

50 درصد از تعهدات اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی استان عملیاتی شد

وی افزود: سال گذشته در حوضه‌های آبخیز برای 270 هزار هکتار از اراضی ملی اجرای طرح کاداستر قرارداد بسته شده که درحال‌حاضر از پیشرفت 50 درصدی برخوردار است.

خوشبختانه در راستای اجرای طرح کاداستراز محل صندوق توسعه ملی در آذربایجان غربی، باتوجه به تعهد و قراردادی که وجود دارد، حدود 50 درصد از آن اجرا شده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرای کامل طرح کاداستر در استان باشیم.

موسوی ادامه داد: هدف از اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی و همچنین تشخیص اراضی ملی با حدود و ثغور معین و مشخص است که خوشبختانه با توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی، طرح کاداستر نیز همزمان در سطح کشور به اجرا درآمده است.

وی بیان کرد: همراهی دستگاه قضایی در حفاظت از عرصه‌های ملی مهم‌ترین عامل برای توسعه آن و حفاظت از این عرصه‌ها برای نسل‌های بعدی است که امیدواریم این مشارکت همچنان با اقتدار ادامه داشته باشد.

موسوی یادآور شد: نخستین گام برای مبارزه با زمین‌خواری اجرای کاداستر است؛ تهیه و اجرای کاداستر امکان سودجویی از اراضی ملی را به حداقل می‌رساند.

عملیات آبخیزداری در 40 حوضه آبخیز آذربایجان‌غربی

در همین راستا معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز با تأکید بر اهمیت موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور، گفت: درصورت تخصیص اعتبارات از صندوق توسعه ملی، عملیات آبخیزداری در 40 حوضه آبخیز استان انجام می‌شود.

هادی قاسمی تأکید کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش بسزایی در مهار سیلاب‌های فصلی ایام نوروز و حاصلخیزشدن زمین داشته‌اند که امیدواریم در سال 1398 با ادامه اجرای طرح‌های آبخیزداری شاهد افزایش دوبرابری اعتبارات نسبت به سال گذشته باشیم.

وی ادامه داد: مطالعات فنی این 40 حوضه آبخیزداری انجام شده و درصورت تخصیص اعتبارات عملیات آبخیزداری در این حوضه‌ها آغاز می‌شود.

قاسمی اظهار داشت: در نزدیک به یک‌میلیون هکتار از عرصه‌های ملی آذربایجان‌غربی مطالعات آبخیزداری انجام شده و سال گذشته 149 سد آبخیزداری با 210 میلیارد ریال هزینه در استان افتتاح شد.

وی بیان کرد: عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که در 132 هزار هکتار از عرصه‌های ملی آذربایجان‌غربی طی سال گذشته اجرا شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی بیان کرد: ارومیه، خوی، چالدران، ماکو، چای‌پاره، اشنویه، نقده، تکاب، میاندوآب، بوکان، پیرانشهر، شاهین‌دژ و سردشت شهرستان‌هایی هستند که طرح‌های آبخیزداری، در راستای ذخیره مناسب و کاهش هدررفت آب در استان، در آن‌ اجرا شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با تخصیص دوبرابری اعتبارات آبخیزداری در سال جاری شاهد توسعه و پویایی عرصه‌های ملی باشیم.

قاسمی اضافه کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع از رسوب و فرسایش خاک می‌شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

آذربایجان‌غربی دوهزار و 750 هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان دومیلیون و 650 هزار هکتار عرصه مرتعی است.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ لازم برای مدیریت منابع حوضه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب‌وخاک گفته می‌شود و می‌تواند به‌صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

صاحب‌نظران این بخش تأکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان 500 مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آن‌که اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از 5/6 تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

آذربایجان‌غربی ازجمله استان‌های نیازمند آبخیزداری است، زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم برای ذخیره‌سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارد و از سوی دیگر سهم قابل‌توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =