کد خبر: 2213
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
زعفران

فروش پیازِ زعفران و خروج آن از کشور توسط هر کسی صورت بگیرد، به‌معنای این است که ناموس مملکت خود را در اختیار بیگانگان قرار داده‌ است.

علی حسینی در گفت‌وگو با «روسنا» گفت: تمام دارای کشاورزان این مناطق که به‌معنای واقعی با محرومیت و بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، همین گیاه زعفران است و نابودی آن به‌معنای نابود شدن هست و نیست این کشاورزان است. آن‌هایی که فکر می‌کنند با خرید پیاز زعفران و قاچاق آن به کشورهای همسایه، جیب این کشاورزان پُر از پول می‌شود و خدمتی به آن‌ها می‌کنند، باید بدانند که بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین خیانت را در حق این مملکت و این کشاورزان روا می‌دارند.

حسینی تأکید کرد: اصلی‌ترین مقصر این امر وزارت جهاد کشاورزی است. کشاورز چاره‌ای ندارد جز این‌که پیاز مازادش را بفروشد، درنتیجه جهاد کشاورزی باید پای‌کار باشد و کاری اساسی در این زمینه انجام دهد. ما بارها پیشنهاد دادیم که وزارت جهاد کشاورزی به کمک بخش خصوصی دست به کار شود و ایستگاه‌های سورتینگ (درجه‌بندی) پیاز زعفران را احداث کند. به این معنا که پیاز مازاد را از کشاورز خریداری، درجه‌بندی و مدیریت کند و به‌طور مستقیم در اختیار کشاورزانی که به پیاز نیاز دارند، قرار دهد. نه این‌که اجازه بدهد کشاورزان به‌ناچار پیاز را به هر کس که خریدار آن است، بفروشد. باید با هماهنگی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی هر کشاورز در هرجای ایران که شرایط و محیط مناسب کشت زعفران را دارد و خواستار آن است، اقدام به کشت کند و تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی پیاز زعفران سرِ زمین آن کشاورز تخلیه شود.

اگر زعفران از بین برود، بازسازی آن کار سختی است

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان‌جنوبی در ادامه گفت: زعفران متعلق به کشور ایران است و اگر از دست ما برود دیگر نمی‌توانیم آن را بازسازی کنیم، مانند اتفاقی که در کشور اسپانیا رخ داد. اسپانیا در یک مقطع زمانی، دو برابر ما زعفران تولید می‌کرد؛ اما پیازهای زعفران را به مناطق دیگر بردند و در نتیجه مزارع زعفران‌شان به‌سرعت از بین رفت. اکنون چندین سال است که تلاش می‌کنند تا مزارع‌ خود را بازسازی کنند، اما نمی‌توانند.

حسینی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید از وقوع چنین اتفاقی در کشور جلوگیری کند و برای این کار باید با همکاری تشکل‌ها و بخش خصوصی وارد کار شود و اعلام کند اگر کشاورزی قصد دارد پیاز زعفرانش را برداشت کند باید با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ کرده باشد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی بخش کشاورزی است و حتی در کوچک‌ترین روستاهای کشور نیز حضور دارد؛ بنابراین مگر می‌شود در مزرعه‌ای پیاز زعفران برداشت شود و به دلالان فروخته شود؛ اما مسئولان جهاد کشاورزی آن منطقه باخبر نشوند؟

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان این‌که خروج پیاز زعفران چه قانونی و چه غیرقانونی خیانت به این کشور است، گفت: چون زعفران گیاهی زنده است و نمی‌توان مانند گندم یا جو آن را یک یا دو سال در سیلو ذخیره کرد؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید به‌سرعت اقدام کند و پیازها را درجه‌بندی، یک‌دست و سپس بسته‌بندی کرده و به هر نقطه‌ای از کشور که نیاز است، منتقل و توزیع کند.

ساماندهی پیازهای زعفران مازاد از مردادماه امسال

مجری طرح گیاهان دارویی نیز در این‌باره گفت: امسال قرار است شرکت‌ها و تشکل‌هایی شکل بگیرند که پیازهای زعفران مازاد را از کشاورزان تحویل گرفته و پس از درجه‌بندی کردن با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی گواهی بهداشت آن‌ها را صادر کنند تا به استان‌های مختلف ارسال شوند.

حسین زینلی در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: برنامه امسال ما این است که در ابتدا اطلاع‌رسانی انجام دهیم مبنی‌بر این‌که کشاورزان در قالب یک شرکت تعاونی و براساس گواهی بهداشت، پیاز زعفران را به استان‌های دیگر بفروشند. همچنین قرار شده است به کشاورزانی که از این شرکت‌ها نهاده تهیه می‌کنند، تسهیلات و یارانه تخصیص داده شود.

زینلی خاطرنشان کرد: این کار امسال به‌صورت ابتدایی اجرا خواهد شد؛ اما در سال آینده به‌صورت 100 درصدی و سراسری اجرا می‌شود. قطعاً در سال‌های آتی اجازه نخواهیم داد کشاورزان هر محموله‌ای را به هر صورتی به شهرهای دیگر ارسال کنند. همچنین بناست از سال آینده مزارع باغ مادری احداث شود و پیازهای ریز را برای تکثیر پیاز زعفران به این مزارع ببریم و پیازهای این مزارع با یک پروانه گواهی محدود به کل کشور داده شود.

وی افزود: این طرح امسال از مرداد ماه به بعد اجرا می‌شود. البته برای نخستین‌بار در استان خراسان‌رضوی این طرح آغاز شده است؛ اما از سال آینده برای تمامی محصولات گیاهان دارویی در کل کشور آن را اجرا خواهیم کرد. برای اجرای این طرح امسال اتحادیه ملی گیاهان دارویی را تشکیل داده‌ایم و از یک یا دو ماه آینده کار این اتحادیه شروع خواهد شد. تمامی کسانی که علاقه دارند در زمینه تولید پیاز و بذر گیاهان دارویی فعالیت کنند، می‌توانند با مجوز و تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنند.

ضرر قاچاق پیاز زعفران به کشاورزان برمی‌گردد

یک زعفران‌ِکار منطقه خراسان هم در این‌زمینه گفت: امسال زعفران را از ما کیلویی ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان خریداری می‌کنند که البته به‌دلیل این است که زعفران مزرعه ما کیفیت بالایی دارد.

حسن‌رضا مقدسی‌فر در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: برای این‌که زعفران و گُل آن کیفیت لازم را داشته باشد، ما باید در هر هکتار هشت‌تُن پیاز زعفران بکاریم و بعد از هفت تا هشت سال پیاز آن را از زمین جمع ‌کنیم که چیزی حدود 60 تُن پیاز مازاد می‌شود.

مقدسی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی پیاز مازاد شما را خریداری می‌کنند، گفت: عمدتاً افرادی غیر از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هستند که از ما پیاز زعفران را خریداری می‌کنند؛ به‌عنوان مثال امسال پیاز مازاد برخی از اراضی‌ام را به خریداران پیش‌فروش کرده‌ام.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که امسال تورم افزایش داشته و زعفران از کیلویی 5/8 به 15 میلیون تومان رسیده، قیمت پیاز آن نیز امسال افزایش داشته است و کیلویی هفت‌هزار تومن از من خریداری کرده‌اند.

مقدسی‌فر درخصوص قاچاق پیاز زعفران توسط دلالان گفت: به نظر من کار از کار گذشته است و پیاز زعفران ایران از مرز هرات از حدود 10سال پیش قاچاق می‌شود و با توجه به این که شرایط رشد زعفران در کشور افغانستان خوب است، می‌بینیم که آن‌ها از کشت این محصول به‌خوبی استقبال می‌کنند و کم‌کم تبدیل به رقیب کشور ایران می‌شوند. وزارت جهاد کشاورزی باید چاره‌ای بیندیشد تا پیاز زعفران به افغانستان قاچاق نشود. این وزارتخانه می‌تواند پیاز زعفران مازاد ما را خریداری کند و آن را به هر منطقه‌ای در ایران که قابلیت کشت زعفران دارد ببرد تا منِ کشاورز مجبور نباشم مازاد پیازم را به دلالان بفروشم؛ چراکه این کار نتیجه‌ای جز ضربه‌خوردن کشاورزان ندارد. همچنین با این کار اجازه می‌دهیم کشور افغانستان به‌عنوان رقیب ما رشد کند.

به گزارش «روسنا»، خرید پیاز زعفران مازاد از کشاورزان ازجمله مسائلی است که بحث‌های مختلفی درباره آن وجود دارد و برخی معتقدند این پیازها باید فقط توسط وزارت جهاد کشاورزی خریداری شود و در اختیار کشاورزان مناطقِ مستعد کشت زعفران قرار بگیرد تا به این ترتیب علاوه‌بر توسعه کشتِ این گیاه در کشور، دلالان موفق به خرید آن نشوند. عدم این کار باعث می‌شود پیازهای مازاد به کشورهایی همچون افغانستان قاچاق و به این ترتیب این کشور تبدیل به رقیبی جدی برای کشور ایران شود که رتبه اول تولید زعفران را در دنیا دارد.

گزارش از یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =