افشار

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی گفت: در ماه‌ مبارک رمضان به‌دلیل این‌که رستوران‌ها و عرضه‌کنندگان غذاهای فست‌فود تعطیل بودند، حدود ۳۰ درصد از بازار قارچ‌ خود را از دست داده بودیم. این در شرایطی بود که روند تولید ادامه داشت و این امر سبب شد که با بحرانی شدید روبه‌رو شویم. از سوی دیگر قبل از ماه‌رمضان بازار صادرات به عراق باز بود؛ اما متأسفانه مرز عراق بسته شد و قارچ‌هایی که صادر می‌شد، روانه بازار داخلی شد. در نتیجه این دو عامل سبب شد قیمت قارچ اُفت شدیدی داشته باشد.

محمدحسن افشار در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: انجمن برای تنظیم بازار صندوقی تحت‌عنوان صندوق خرید تضمینی تأسیس کرد که تولیدکنندگان عمده کمپوست در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند. از طریق این صندوق توانستیم با جمع کردن روزانه ۱۰ تا ۱۵ تن قارچ، بازار قارچ را تا حدودی تثبیت کنیم، اما این اقدام کافی نبود، چون از یک‌طرف تولید بالا و از طرف دیگر تقاضا کم بود. درنتیجه قیمت قارچِ درجه‌یک به کیلویی هفت‌ تا ۹ هزار تومان رسید؛ درصورتی‌که براساس بررسی‌هایی که انجمن انجام داده بود، در سال ۹۸ تولید هر کیلو قارچ حدود ۱۱هزار و ۸۰۰ تومان برای قارچ‌کار تمام می‌شود. با این کاهش قیمت، زیان عمده‌ای به قارچ‌کاران وارد و این امر سبب می‌شود که این تولیدکنندگان نتوانند اقساط ‌بانکی‌ خود را بپردازند. همچنین سبب می‌شود نتوانند در تهیه مواد اولیه‌شان که همان کمپوست است، به‌خوبی اقدام کنند و در نهایت نیز نخواهند توانست هزینه‌های جاری‌ خود ازجمله هزینه نیروی کارشان را تأمین کنند.

افشار درخصوص میزان تولید روزانه قارچ خوراکی در کشور گفت: در ماه‌رمضان به همکاران توصیه کرده بودیم که کمپوست کم‌تری در سالن‌های خود بریزند تا با عرضه کم بتوانیم بازار را تنظیم کنیم. با وجود این پیش‌بینی می‌شود در این روزهای پایانی خردادماه روزانه رقمی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن تولید قارچ داشته باشیم.

سرانه مصرف ‌ما پایین‌تر از جهان است

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در‌خصوص سرانه مصرف قارچ در کشور گفت: با توجه به این‌که درحال‌حاضر جمعیت کشور 80 میلیون نفر است و همچنین در شرایطی‌ که با چالش کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار مواجهیم، می‌توانیم با معرفی بیش‌تر قارچ به هم‌وطنانمان این محصول را جایگزین گوشت قرمز کنیم و از این طریق سرانه مصرف را نیز افزایش دهیم.

افشار افزود: اگر امسال میزان تولید ما 180هزار تن باشد و از این رقم چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰‌ هزار تن صادرات داشته باشیم، ۱۴۰‌هزار تن قارچ باقی می‌ماند. اگر این رقم باقی مانده را بر کل جمعیت کشور تقسیم کنیم، به‌ازای هر فرد سرانه مصرف 4/1 کیلوگرم می‌شود.

وی سرانه مصرف ایران را در مقایسه با جهان پایین اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف جهانی بین 5/2 تا سه کیلوگرم است، سرانه مصرف در کشور ایرلند ۱۲، در چین شش تا هفت، در اروپا چهار و در آمریکا پنج کیلوگرم است. به این ترتیب مشاهده می‌کنیم که نسبت به دنیا سرانه مصرف‌ ما بسیار پایین است.

افشار درخصوص اقداماتی که برای پیشگیری از مسمومیت‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو و سمی انجام داده‌اند، گفت: علاوه‌بر همکاری خوبی که اصحاب رسانه‌ در این‌خصوص با ما داشتند، جلساتی نیز با وزارت جهاد کشاورزی برگزار کردیم. در این راستا یک‌سری تابلو و بنر نیز تهیه و برای منابع طبیعی استان‌ها فرستاده شد تا در ورودی مراتع، جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی نصب شود و از این طریق درخصوص خطرات مصرف قارچ‌های خودروی وحشی در جنگل‌ها و مراتع برای عموم مردم اطلاع‌رسانی کردیم.

عرضه قارچ سالم و بهداشتی با لوگو و کد ویژه

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی ادامه داد: اقدام دیگری که انجام دادیم این بود که برای اطمینان مصرف‌کننده از این‌که قارچ سالم و بهداشتی را تهیه می‌کند، لوگویی تهیه کردیم و همراه با یک کد مخصوص در اختیار همه تولیدکنندگان قارچ و اعضای انجمن قرار دادیم. اعضاء نیز موظفند این لوگو را روی بسته‌بندی محصولات خود نصب کنند تا به این ترتیب خریداران با اطمینان خاطر قارچ سالم و بهداشتی اعضای انجمن را خریداری و سلامت خود را تضمین کنند.

افشار گفت: براساس آمار ارائه شده، سال گذشته یک‌هزار و 600 نفر به‌واسطه مصرف قارچ‌های سمی و خودروی مراتع و جنگل‌ها دچار مسمومیت شدند که عمدتاً سبب تخریب کلیه و کبد این افراد شد و از این تعداد متأسفانه ۱۵ نفر نیز فوت کردند؛ اما امسال خوشبختانه تنها چند مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی گزارش شده است.

به گزارش «روسنا»، قارچ یکی از اقلام خوراکی دارای پروتئین است که مصرف بیش‌تر آن نیازمند فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و حمایت تولیدکنندگان است. قارچ‌ها به دلیل طعم بی‌نظیر و مزایایی که برای سلامتی دارند، بسیار محبوب و سرشار از مواد مغذی هستند.

'گزارش از یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =