کد خبر: 2211
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
23

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت براساس نیازهای آبی هر منطقه ای از کشور تعیین شده است اما اجرای آن نیازمند همکاری های بیشتر است.

به گزارش روسنا به نقل از ایرنا، رضا سرافرازی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری رویداد ملی سازگاری با کم آبی که سوم تا پنجم تیر در محل وزارت نیرو برگزار خواهد شد افزود: گرچه الگوی کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است اما اجرای آن نیاز به تحقق پیش شرط هایی مانند اختصاص آب برنامه ریزی شده به بهره برداران کشاورزی و نیز همکاری و همراهی دستگاه ها و نهادهای متعدد دیگری دارد.

وی ادامه داد: اختصاص آب برنامه ریزی شده به بهره برداران کشاورزی در کنار رعایت الگوی کشت می تواند ضامن اجرای درست طرح های سازگار با کم آبی باشد.

سرافرازی با بیان اینکه اکنون با توجه به روند رو به کاهش بارش ها و نیز افزایش دمای هوا از یک طرف و افزایش روز افزون نیاز به تولید محصولات کشاورزی باید برنامه ریزی دقیقی در زمینه تولید مواد غذایی تدوین شود گفت: امنیت غذایی مهمترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی است که در این شرایط به دنبال حفظ آن است.

مدیرکل دفترآب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: اکنون با کمبود ۳۰ میلیارد متر مکعبی منابع آبی زیر زمینی مواجه شده ایم که اگر تدبیری درست برای آن اندیشیده نشود با تهدیدی جدی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس کارگروه تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در وزارت جهاد کشاورزی فعال شده است تا در کنار کارگروه ملی سازگاری با کم آبی بتوان با بهره مندی از تجربیات موجود در کشور بهترین راهکارها را تدوین و اجرایی کرد تا از تهدید کاهش منابع آبی به سلامت عبور کنیم.

سرافرازی سیاست‌ها و اقدام‌های وزارت جهاد کشاورزی در بخش سازگاری با کم آبی را شامل دو بخش اقدام‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای برشمرد و خاطرنشان ساخت: در بخش اقدام‌های سازه‌ای توسعه روش‌های نوین آبیاری، توسعه کشت گلخانه‌ای و نیز توسعه کشت نشائی و تجهیز و نوسازی زمین‌های کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی کاهش سطح زیر کشت محصول‌های پر آب بر مانند برنج، تغییر در تاریخ کشت محصولات پرآب بر مانند چغندر قند، توانمندسازی تشکل‌های مردمی را از جمله برنامه‌های غیر سازه‌ای این وزارتخانه برای سازگاری با کم آبی برشمرد.

وی با بیان اینکه اکنون در ۱۷ استان کشور کشت برنج انجام می شود گفت: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی تنها حمایت های خود را از کشت برنج در دو استان شمالی کشور معطوف ساخته است و هیچ حمایتی از برنج کاران سایر استان ها نخواهد کرد.

سرافرازی در عین حال از فراهم نبودن امکان برخورد قهری با برنج کاران سایر استان ها خبر داد و خاطرنشان ساخت: این موضوع از عهده وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی بر نمی آید و نیاز به دخالت قوه قضائیه، تدوین قوانین حمایتی و همکاری سایر نهاد ها دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیشتر در استان اصفهان و در کنار زاینده رود ۲۵ هزار هکتار از اراضی به کشت برنج اختصاص یافته بود که با اقدام های صورت گرفته از جمله معرفی کشت جایگزین سودمند اکنون ۲ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت برنج اختصاص یافته است.

وی حفرچاه های عمیق و نیمه عمیق در کشور را خسارت بار دانست که منابع آب زیرزمینی را با تهدید مواجه کرده است.

سرافرازی ادامه داد: بر همین اساس طرح برخورد جدی با چاه های غیر مجاز یکی از دستورکارهای کارگروه تعادل بخشی به منابع آبی است ضمن آنکه طرح ۱۵ گانه ای که در این کارگروه تدوین شده به جد درحال پیگیری است.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای سازگاری با کم آبی اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با کمک حمایت های دولتی مجهز به سیستم های نوین آبیاری شده اند ضمن آنکه حدود ۳۰۰ هزار هکتار هم توسط خود بهره برداران و بدون حمایت های دولتی مجهز شده اند.

وی میزان کل اراضی کشاورزی کشور را ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: طرح های تجهیز و نوسازی این اراضی در دستور کار است ضمن آنکه نوسازی اراضی شالیزاری هم در حال انجام است.

سرافرازی همچنین گفت: اجرای طرح های آبیاری با سیستم های نوین در کشور سبب شده ۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در هر هکتار صرفه جویی در مصرف آب ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =