تخم مرغ

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: عدم صادرات تخم‌مرغ طی ماه‌های اخیر ارتباطی با ممنوعیت صادرات ندارد و تنها به این دلیل بوده که از نظر سازمان بهداشت دام، مرغ‌های ما دچار آنفلوآنزا شدند و گزارش‌های آن به‌صورت گسترده‌ای منتشر شده است. به‌عبارت دیگر، زمانی‌که در یکی از روستاهای کشور آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کند، مسئولان برای شفاف‌سازی به‌سرعت آن را گزارش می‌دهند.

همین گزارش‌دادن‌ها سبب شده با وجود این‌که واحدهای صنعتی درگیر آنفلوآنزا نیستند، صادرات ما با مشکل شدیدی مواجه شود، چراکه کشورهای خریدار اعلام می‌کنند کشور شما از نظر OIE قرمز است و نمی‌توانیم از شما تخم‌مرغ خریداری کنیم.

ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: امسال نیز در روستاهای آذربایجان‌شرقی آنفلوآنزا گزارش داده شد؛ بنابراین اکنون با عراق این مشکل را داریم و می‌گویند در کشور شما آنفلوآنزا گزارش شده است و اجازه ورود تخم‌مرغ را نمی‌دهیم. همچنین با وجود این‌که به کشور افغانستان مقادیر بسیار جزئی صادرات انجام می‌دهیم، اما آن‌ها نیز اعلام کرده‌اند، به‌دلیل گزارش بیماری آنفلوآنزا، از ما خرید نمی‌کنند.

نبی‌پور خاطرنشان کرد: به‌همین دلیل ما بازارهای خارجی را از دست داده‌ایم و اگر بخواهیم دوباره این بازارها را به‌دست آوریم، باید زمان و هزینه زیادی صرف کنیم.

وی درخصوص میزان تولید و مصرف داخلی گفت: درحال‌حاضر دوهزار و 700 تا دوهزار و 800 تن در روز تخم‌مرغ تولید می‌شود که از این مقدار روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن آن مازاد مصرف است؛ همچنین ماهانه هشت تا 10 هزار تن ظرفیت صادراتی داریم.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: در مرحله اول بازار هدف ما کشور عراق و افغانستان است، اگرچه مقادیر ناچیزی نیز به کشور قطر و عمان صادرات داریم.

ظرفیت صادراتی ما ۱۰ درصد از تولیدمان است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن هم با بیان این‌که به‌دلیل تصمیمات اشتباه مسئولان، بازارهای صادراتی ما از دست رفته است، گفت: در شرایط فعلی با کشور افغانستان رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم تا حدودی موانع پیش ‌رو را برطرف ‌سازیم و به این ترتیب صادرات تخم‌مرغ به این کشور تقریباً آغاز شده است، اما در عراق متأسفانه موفق نشدیم و هنوز هم درحال رایزنی هستیم.

رضا ترکاشوند در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: همچنین صادرات به برخی کشورها ازجمله قطر و عمان را نیز به‌صورت جزئی و محدود شروع کرده‌ایم و درحال ارزیابی دقیق‌تر بازار این دو کشور هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن خاطر‌نشان کرد: درحال‌حاضر میزان تولیدمان ماهانه حدود ۸۰ هزار تن است و ظرفیت صادراتی ما نیز ۱۰ درصد از تولیدمان است که در این مقطع می‌شود مازاد مصرف را صادر کرد؛ به‌عبارت دیگر ماهانه می‌توانیم چیزی حدود هفت تا هشت‌هزار تُن تخم‌مرغ صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این مقطع در کشور حدود۹۰ درصد از تولیدمان مصرف می‌شود و 10 درصد مازاد مصرف باعث افت قیمت‌ها شده است که همین مسأله اصولاً سبب ضرر تولید‌کنندگان می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در پاسخ به این پرسش که برای تنظیم بازار و ثبات قیمت‌ها چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید، گفت: حدود پنج سال است که راهکار را ارائه داده‌ایم و به آن نیز عمل می‌کنیم، درواقع راهکار ما این بود که صادرات به‌صورت مدیریت‌شده توسط بخش تولید انجام شود. اتحادیه ما نیز در واقع نماینده بخش تولید است و در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارتخانه داشتیم، قرار بر این شد که صادرات مدیریت‌شده انجام شود؛ به‌طوری‌که هم بازار داخل به‌هم نریزد و هم صادرات ادامه پیدا کند و ممنوع نشود تا بتوانیم تعامل مناسب تجاری با دیگر کشورها داشته باشیم.

وی ادامه داد: داشتن تعاملات تجاری مستلزم تعهدات دو طرف است و اگر تعهدی می‌دهیم، باید به آن پایبند باشیم. وقتی در ایران صادرات به یک‌باره ممنوع می‌شود، به‌معنای عدم اجرای تعهدات است و به‌‌نوعی بدعهدی تلقی می‌شود و در بخش تجاری به‌عنوان کشوری بد قلمداد می‌شویم.

نوسان قیمت‌ها به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا بود نه صادرات

وی ادامه داد: با وجود این، ظاهراً مسئولان تجارت نسبت به این مسائل آگاهی ندارند و با تصمیمات یک‌شبه به ما ضررهای زیادی می‌زنند.

ترکاشوند افزود: قیمت‌ها کاملاً قابل‌کنترل است و زمانی‌که صادرات داریم، بازار داخل را طوری مدیریت می‌کنیم که مشکل ایجاد نشود. عملاً چهار سال به این روش عمل کردیم و هیچ مشکلی پیش نیامد. هرموقع نیاز بازار داخلی ضرورت داشت، ما صادراتمان را قطع نکردیم، بلکه درعوض حجم آن را کاهش دادیم. به این ترتیب علاوه‌بر این‌که قیمت‌ها در بازار کنترل شد، بازارهای صادراتی‌ را نیز حفظ کردیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در پایان گفت: نکته این‌جاست که نوسان قیمت بازار داخل به‌دلیل صادرات نبوده، بلکه به‌دلیل آنفلوآنزا بوده است؛ با وجود ‌این وزارت صمت با مداخله در این امر، بازار ما را مختل کرد و الان باید کلی هزینه کنیم و چندین ماه طول می‌کشد تا باز هم بتوانیم بازارهای خارجی‌ خود را بازسازی کنیم، چون وقتی صادراتمان را قطع می‌کنیم، کشور موردنظر منتظر ما نمی‌نشیند و از کشورهای دیگر نیاز خود را تأمین می‌کند.

تولید ماه‌های آتی تولیدکنندگان در گروی صادرات است

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار کشور نیز با بیان این‌که اکنون قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم‌مرغ با نهاده‌های دامی یارانه‌ای و سود ۱۰ درصد بین هفت‌هزار و 500 تا هفت‌هزار و 800 تومان است، گفت: امروز قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری‌های کشور به‌طور متوسط چهارهزار و 400 تومان است که حداقل ضرر دوهزار تومانی را برایشان در پی دارد.

فرزاد طلاکش تصریح کرد: اگر شرایط برای صادرات تخم‌مرغ فراهم نشود، به‌طورحتم تولیدکنندگان ما در تأمین نقدینگی و تولید ماه‌های آتی دچار مشکل جدی خواهند شد.

به‌گزارش «روسنا» از نیمه دی‌ماه سال گذشته، با نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ ابلاغ شد که به‌گفته برخی کارشناسان ضرورتی هم نداشت، چراکه قیمت تخم‌مرغ در آن مقطع زمانی رو به کاهش بود و ممنوعیت صادرات آن تبعات منفی همچون کاهش تولید، حذف مرغ‌های مولد، کاهش انگیزه تولیدکنندگان و... را در پی داشت. به این ترتیب، با پیگیری‌های مسئولان ذی‌ربط از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار، چندی پیش صادرات این محصول آزاد شد. با وجود این برخی کارشناسان معتقدند این ممنوعیت‌ها و رفع ممنوعیت‌های مداوم، صدمه‌ زیادی به تولیدکنندگان و همچنین صادرکنندگان وارد می‌سازد. از یک‌ سو تولیدکنندگان با کاهش قیمت و اختلال در تأمین نقدینگی خود مواجه می‌شوند و از سوی دیگر صادرکنندگان به‌اجبار نمی‌توانند از عهده تعهداتی که نسبت به طرف مقابل خود دارند، برآیند و همین امر باعث می‌شود بازارهای هدف خود را به‌راحتی از دست بدهند.

گزارش از یاسمن بلوردی                             

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =