کد خبر: 2200
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مرغ محلی

طرح پرورش مرغ محلی که از سوی افراد خیر و خودجوش در روستای های محروم بخش دیشموک اجرا شده، زمینه اشتغال و درآمد زایی زنان خانه دار را در این بخش محروم فراهم کرده است.

به گزارش روسنا به نقل از ایرنا، مرغ بومی یا مرغ محلی و یا در بعضی از مناطق به مرغ جهادی نیز معروف است همان طور که از اسمش مشخص است به صورت خانگی و شرایط و موقعیت جفرافیایی هر منطقه می‌تواند پرورش پیدا کند و از بازده اقتصادی خوبی چه از لحاظ گوشت و یا تخم در بازار برخوردار است. نیاز به تجهیزات خاص و حرفه‌ای ندارد و با تهیه آب و دانه و لانه می‌توان شروع به پرورش این گونه کرد.

هرچند استفاده از تجهیزات مدرن در مزرعه پرورش مرغ بومی منجر به دریافت سود بیشتری هنگام فروش آن می‌شود.

از مزایای پرورش مرغ بومی، مقاوم بودن نسبت به شرایط و تغیرات آب و هوایی و تلفات کمتر نسبت به مرغ صنعتی است و با رعایت بهداشت و واکسیناسیون می‌توان در مقابل بیماری‌ها از آن مراقبت و تولید و مثل مرغ بومی را حفظ کرد.

آغاز طرح پرورش مرغ بومی در چهار ماه گذشته با همکاری تعدادی از خیرین و مسئولان بخش دیشموک اجرایی شد.

این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی با هدف اشتغال پایدار در روستاها و حمایت از اقتصاد خانواده و تولید داخل با توجه به نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری به صورت خود جوش در وقت غیر اداری بدون استفاده از بودجه دولتی و با تأمین مالی از سوی روحانی قصه گو حجت الاسلام اسماعیل آذری نژاد برای ۶۵ خانواده واقع در روستاهای درغک، شوتاور، وگراب دیشموک وحومه شهر دیشموک شروع شد.

در ابتدای این طرح بعد از صحبت وتشکیل جلسات با شورا و دهیاری روستاها و جامعه هدف که افراد نیازمند ولی مستعد کار در زمینه مورد نظر بودند شناسایی شده و در مرحله بعد دوره آموزشی برای آنها اجرا شد.

مسئول جهاد کشاورزی بخش دیشموک در این رابطه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: با توجه به حساسیت کار دوره آموزش ۴۵ روزه برای زنان خانه دار برگزار شد.

محمد جواد رحیمی اظهار داشت: در این دوره نحوه پرورش مرغ بومی، آماده سازی جایگاه و تجهیزات ساده از وسایل داخل خود روستا به متقاضیان و آموزش تغذیه و خوراک مرغ‌های بومی و همچنین بحث بهداشت، واکسناسیون، و بیماری‌های رایج طیور بومی به زنان آموزش داده شد.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از متقاضیان دوره‌های آموزشی لازم برای پرورش مرغ بومی را فرا گرفتند، گفت: از امکانات و تجهیزات روستاها برای تأمین مکان نگهداری و پرورش مرغ محلی استفاده شد.

گلی کرمی یکی از زنان روستایی روستای درغک، طرح پرورش مرغ محلی را طرحی مناسب برای درآمد زایی برای زنان روستایی دانست و گفت: آموزش‌های لازم از سوی جهاد کشاورزی بخش دیشموک به زنان روستا ارائه شد.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح ۸۰ قطعه مرغ تحویل گرفتم که تعداد زیادی از آنها به مرحله تخم گذاری رسیده اند.

وی درآمدزایی این طرح را مناسب دانست و افزود: با پرورش ۱۰۰ قطعه مرغ بومی با توجه به قیمت تخم مرغ بومی که الان هر عدد آن نزدیک به هشت هزار ریال است روزانه ۸۰۰ هزار ریال فروش و درآمدزایی دارم.

اسماعیل آذری نژاد روحانی قصه گویی که کارهای فرهنگی و انسان دوستانه او مورد توجه همه رسانه‌ها و بخصوص فضای مجازی قرار گرفته در این رابطه با اشاره به محرومیت بخش دیشموک افزود: این طرح با جمع آوری کمک‌های مردمی برای زنان خانه دار و فقیر روستاهای بخش دیشموک اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح یکهزار و ۵۵۰ قطعه مرغ دو رگه از استان مازندان به بخش دیشموک حمل شد.

آذری نژاد تصریح کرد: با اولویت بندی و با توجه به شرایط زندگی زنان روستا ۲۵ تا یکصد مرغ تخمگذار به زنان روستایی تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به سردسیر بودن منطقه و عدم آموزش کافی زنان خانه دار تعداد زیادی از مرغ‌های محلی تلف شد، گفت: در صورت ارائه آموزش‌های بیشتر، این طرح توجیه اقتصادی خوبی برای زنان سرپرست خانوار خواهد داشت.

آذری نژاد افزود: با برنامه ریزی های انجام شده در راستای اشتغال زایی و درآمد زایی زنان روستایی تسهیلات پرورش مرغ محلی به زنان روستایی پرداخت می‌شود.

وی میزان این تسهیلات را سه میلیون ریال ذکر کرد و گفت: در صورتی که زنان در این طرح تعداد مرغ‌ها را از ۱۰ به ۲۰ قطعه افزایش دهند تعدادی از اقساط وام آنها بخشیده خواهد شد.

آذری نژاد اظهار کرد: در صورت استقبال زنان روستایی، طرح پرورش مرغ محلی بومی در منطقه محروم دیشموک توسعه داده می‌شود.

بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۷۵ روستا یکی از محروم‌ترین بخش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =