کد خبر: 2195
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
23

طبق برنامه ششم توسعه، تولید و رهاسازی ۴۳۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی و میگو به منظور حفظ ذخایر آبزیان در حوزه های دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و آب های داخلی کشور در سال ۹۸ هدفگذاری شده است.

به گزارش روسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر زنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران در حاشیه بازدید از مرکز بازسازی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت با اعلام این مطلب اظهار داشت: از این میزان هدفگذاری برای تولید و رهاسازی بچه ماهی، سهم دریای خزر در زمینه ماهیان استخوانی و خاویاری ۲۹۰ میلیون قطعه در استان های گیلان، مازندران و گلستان می باشد.

دکتر ناصر کرمی راد افزود: از ۲۹۰ میلیون قطعه برنامه رهاسازی بچه ماهی، ۲۸۶ میلیون قطعه گونه ماهیان استخوانی و ۴ میلیون قطعه گونه ماهیان خاویاری را در استان های شمالی در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: سهم استان گیلان تولید و رهاسازی ۱۴۶ میلیون قطعه بچه ماهی از گونه استخوانی و خاویاری و سهم استان مازندران ۶۸.۳ میلیون قطعه درسال جاری است.

کرمی راد سهم استان گلستان را در زمینه تولید و رهاسازی بچه ماهی از گونه استخوانی و خاویاری را ۷۵.۵ میلیون قطعه عنوان کرد.

وی پیش بینی کرد که در زمینه تولید و رهاسازی بچه ماهی از گونه ماهیان استخوانی در مازندران بیش از عدد برنامه تحقق یابد به طوری که ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی رها سازی شود.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران در عین حال برآورد کرد که اهداف برنامه امسال در زمینه تولید و رهاسازی بچه ماهی از انواع ماهیان استخوانی در استان های گیلان و گلستان در سال جاری نیز تحقق یابد.

وی در مورد رهاسازی بچه ماهی از انواع ماهیان خاویاری در استان های شمالی کشور گفت: هدف برنامه امسال در سه استان شمالی کشور، رهاسازی ۴ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری است که با توجه به میزان صید مولدین ماهیان خاویاری از دریای خزر پیش بینی می کنیم ۳ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری رهاسازی شود.

کرمی راد اذعان داشت: تمام رهاسازی بچه ماهی ها در رودخانه های منتهی به دریای خزر در سه استان شمالی با مشارکت اتحادیه ها و تعاونی های صیادی در امر صید مولد، حمل و نقل و رهاسازی انجام گیرد.

وی برآورد کرد که ۹۷ درصد بچه ماهی هایی که در رودخانه ها رها می شوند به دریا برسند.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران یکی از اهداف تولید و رها سازی بچه ماهی را حفظ ذخایر و پایداری صید عنوان و تصریح کرد: ایران جزو کشورهای صاحب نام در امر بازسازی ذخایر آبزیان در دنیا است و بر اساس گزارش مراکز تحقیقاتی کشور، تمام صیدها در دریای خزر در نتیجه رهاسازی بچه ماهی بوده است.

وی درباره اعتبارات مربوط به تولید و رهاسازی بچه ماهی در کل کشور اظهار داشت: نزدیک به ۶ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی به صورت ملی برای بازسازی ذخایر آبزیان گرفتیم که ۹۰ درصد آن مربوط به حوزه دریاچه خزر می باشد.

کرمی راد درباره رهاسازی گونه های استخوانی در رودخانه های منتهی به دریای خزر گفت: این گونه ها شامل ماهی سفید، سوف، سیم، شاه کولی، سیاه کولی، لای ماهی، ماهی آزاد، اردک ماهی و کپور دریایی می شود که همگی جزو ماهیان اقتصادی و تجاری هستند.

وی افزود: رهاسازی بچه ماهیان خاویاری نیز شامل قره برون، شیپ، ازون برون، فیل ماهی و چال باش می شود.

کرمی راد اضافه کرد: رهاسازی بچه ماهی از گونه های ماهی سوف در استان گیلان به تعداد ۳ میلیون قطعه به اتمام رسیده و اکنون رهاسازی بچه ماهی از گونه ماهی سفید در دو مرکز شهید انصاری و شادروان دکتر یوسف پور در سیاهکل در استان گیلان و مرکز رجایی در مازندران از هفته پیش آغاز شده است.

وی با بیان این که امسال تولید و رهاسازی ۱۰۲ میلیون قطعه انواع بچه ماهی و میگو در حوزه خلیچ فارس و دریای عمان هدفگذاری شده است، اظهار داشت: از این ۱۰۲ میلیون قطعه رهاسازی، ۹۰ میلیون قطعه مربوط به انواع میگو و ۱۲ میلیون قطعه شامل ماهی و سایر آبزیان می باشد.

کرمی راد سهم استان هرمزگان را در زمینه تولید و رهاسازی بچه ماهی ۶۶ میلیون قطعه، بوشهر ۱۲ میلیون قطعه، خوزستان حدود ۱۲ میلیون قطعه و سیستان و بلوچستان را نزدیک به ۱۲ میلیون قطعه عنوان کرد.

وی افزود: ما امسال برنامه رهاسازی انواع گونه های بومی خلیچ فارس و دریای عمان شامل میگوی موزی، میگوی ببری سبز و میگوی سفید هندی در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در دستور کار داریم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: طی امسال ۳۰ میلیون قطعه از انواع میگو در استان هرمزگان رهاسازی شده و این روند ادامه دارد.

وی در ادامه، هدف برنامه رهاسازی بچه ماهی در آب های داخلی در سال ۹۸ را ۳۸ میلیون قطعه عنوان کرد و گفت: در آب های داخلی انواع گونه های کپور ماهیان، ماهیان بومی مانند بنی، گطان، برزم و عنزه در استان خوزستان و گونه شیزو تراکس در زهک زابل رهاسازی خواهد شد.

کرمی راد میزان تولید و رهاسازی بچه ماهی و میگو در کل کشور را در سال گذشته ۳۱۰ میلیون قطعه عنوان و خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ حدود ۳۸۰ میلیون قطعه برنامه رهاسازی در سه حوزه خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین آب های داخلی را داشتیم که حدود ۸۰ درصد آن به علت خشکسالی و عدم تامین مولد تحقق یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =