سیب زمینی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به گرانی سیب‌زمینی در روزهای اخیر گفت: گرانی و نوسان قیمت کالاهای خوراکی در مجلس پیگیری می‌شود.

علی قربانی افزود: پیش از این نیز شاهد افزایش قیمت سیب‌زمینی بوده‌ایم که دولت علت این افزایش را صادرات این محصول عنوان کرد و به محض مدیریت صادرات کاهش قیمت سیب‌زمینی رقم خورد‌.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دلیل افزایش مجدد قیمت این کالا هنوز مشخص نیست و اگر افزایش صادرات باعث افزایش قیمت آن شده است، باید دولت پاسخگو باشد؛ چراکه انتظار می‌رفت درصورتی تأثیر منفی صادرات بر قیمت کالا، صادرات آن متوقف شود‌.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از نوسان قیمت کالاهای ضروری و مواد غذایی، بیان داشت: اولویت دولت باید تأمین نیاز داخلی و اساسی مردم باشد و در صورتی‌که بیش از نیاز داخل کالایی تولید شد، آن را به خارج از کشور صادر کند، از این رو در افزایش قیمت سیب‌زمینی وزارت جهادکشاورزی و وزات صنعت، معدن و تجارت مسئول هستند و باید پاسخگو باشند‌.

وی با بیان این‌که به این دو وزارتخانه تذکر جدی داده می‌شود، عنوان کرد: موضوع گرانی مواد خوراکی و کالاهای اساسی از مسائلی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد و علت افزایش قیمت سیب‌زمینی را در مجلس پیگیری می‌کنیم‌.

قربانی تأکید کرد: در شرایطی که نوسان قیمت محصولات خوراکی و کالاهای اساسی به مردم فشار وارد می‌کند، باید سیاست جلوگیری از صادرات به‌صورت موقت در دستورکار دولت قرار گیرد‌.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: دولت باید رویه‌ای را در پیش بگیرد که قیمت کالاهای اساسی با تصمیمات مقطعی دستخوش تغییر نشود؛ چراکه مردم به اندازه کافی زیر فشار گرانی و تورم کمر خم کرده‌اند‌.

ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی خودتحریمی است

درحالی‌که قربانی تأمین نیاز داخل را بر صادرات مقدم می‌داند، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این‌باره اظهار داشت: در شرایطی که صادرات نفتی و مواد پتروشیمی تحت تحریم شدید قرار گرفته، ممنوعیت صادرات محصولات غیرنفتی محدود کردن فرصت‌ها و خودتحریمی است‌.

علی ابراهیمی درخصوص افزایش قیمت سیب‌زمینی در بازار گفت: با وجود شرایطی که در کشور ما حاکم شده، صادرات محصولات توجیه ‌یافته و چاره‌ای جز تکیه بر صادرات غیرنفتی نداریم‌.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که صادرات محصولات کشاورزی نقش بسیار مهمی در ارزآوری دارد، ادامه داد: باید به این موضوع توجه کنیم که صادرات محصولات کشاورزی، کم‌ترین آسیب را در مقایسه با فعالیت‌های و صنایع دیگر دارد‌.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که بازی‌کردن با تعرفه‌ها و ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به‌بهانه حفظ قیمت محصولات در بازار جز این‌که فرصت را برای ارزآوری از بین ببرد و تولیدکننده را محدود کنند اثر مثبتی ندارد، عنوان کرد: با محدود کردن و بستن دست تولید‌کننده نمی‌توان از مصرف‌کننده حمایت کرد‌.

وی با بیان این‌که تمام زحمت تولید محصولات کشاورزی برعهده کشاورز است و او نهاده‌های مورد نیاز خود را با نرخ آزاد تهیه می‌کند؛ اما در زمان عرضه محصول با قیمت مناسب مقامات دولتی با بی‌مسئولیتی و بدون توجه به زحمات کشاورزان فرصت را از بین می‌برد، تصریح کرد: ممنوعیت صادرات محصولات غیرنفتی کشاورزی محدود کردن فرصت‌ها است‌.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تکلیف اقتصاد کشور بین آزاد و دولتی مشخص نیست و اختیار برخی مدیران دولتی به حدی افزایش یافته که به‌نوعی تصرف اموال خصوصی نیز محسوب می‌شود‌.

یک‌ماه دیگر، قیمت‌ متعادل می‌شود

رئیس اتحادیه بارفروشان اما با بیان این‌که تا زمان عرضه سیب‌زمینی همدان و اصفهان به بازار، نرخ این محصول در حدود فعلی باقی می‌ماند، گفت: حدود یک‌ماه دیگر قیمت این کالا متعادل خواهد شد.

حسن صابری درباره دلایل افزایش قیمت سیب‌زمینی در بازار گفت: درحال‌حاضر محصول سیب‌زمینی گرگان، کرمانشاه و دزفول به بازار عرضه می‌شود، ولی متأسفانه کافی نیست.

وی با اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال جاری اضافه کرد: این مسأله در کنار صادرات، باعث شده عرضه نسبت به تقاضا کم‌تر باشد و تا زمانی‌که محصول اصفهان و همدان وارد بازار شود، قیمت‌ها در همین حدود باقی می‌ماند.

صابری نرخ هر کیلوگرم سیب‌زمینی را در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، بین چهار تا شش‌هزار تومان اعلام و اضافه کرد: این محصول گران‌تر نخواهد شد.

سیب‌زمینی کیلویی 5 هزار تومان است، نه بیش‌تر

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی هم ضمن رد برخی ادعاها مبنی‌بر افزایش قیمت سیب‌زمینی تا کیلویی هشت‌هزار تومان گفت: این محصول کیلویی حدود پنج‌هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

اسدالله کارگر در این‌باره افزود: قیمت‌هایی که برای سیب‌زمینی گفته می‌شود حقیقت ندارد و مشخص نیست برخی رسانه‌ها چگونه در شرایطی که بازار تعطیل است، قیمت این محصول را از میدان مرکزی میوه و تره‌بار اعلام کرده‌اند.

وی با بیان این‌که طی چند روز گذشته به‌دلیل تعطیلی‌های متوالی بازار مرکزی میوه و تره‌بار تعطیل بوده است، افزود: ملاک اصلی قیمت و کشف آن برای انواع میوه و تره‌بار، قیمت‌های هفته جاری است و نمی‌توان در شرایطی که بازار تعطیل است، قیمت درستی ارائه کرد، چراکه تعطیلات می‌تواند خود یکی از عوامل افزایش قیمت و نوسانات در بازار باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: آخرین قیمت موجود در بازار خرده‌فروشی نشان می‌دهد که هر کیلوگرم سیب زمینی در شهر تهران حدود پنج‌هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت‌هایی که برخی رسانه‌ها از آن یاد می‌کنند، صحت ندارد.

به گزارش «روسنا»، طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند که قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران به چهار تا شش‌هزار تومان رسیده و در خرده‌فروشی‌ها کیلویی شش تا هشت‌هزار تومان عرضه می‌شود و عامل این افزایش قیمت را نیز آزاد شدن مجدد صادرات سیب‌زمینی و پیاز دانسته‌اند؛ این درحالی است که با وجود این افزایش قیمت برخی دیگر از مسئولان این ادعا را رد می‌کنند و حداکثر قیمت سیب‌زمینی را پنج‌هزار تومان در بازار می‌دانند.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =