مرغ

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ گفت: قیمت‌های دستوری برخلاف رویه بازار، نه کمکی به رونق تولید می‌کند و نه در پایداری تولید تأثیر می‌گذارد؛ ضمن این‌که دولت قیمت‌های دستوری را عمدتاً در مواقعی که قیمت گوشت مرغ در بازار تنظیم است اعمال می‌کند، لذا به نیرو و انرژی زیادی نیاز دارد تا حرف خود را به کرسی بنشاند. به‌عبارت دیگر دولت برای این اقدام قوه قضائیه، نیروی انتظامی، تعزیرات و غیره را درگیر می‌کند که شایسته و برازنده نیست. به‌همین دلیل ما از ابتدا با قیمت‌های دستوری دولت چه در مواقع افزایش قیمت و چه کاهش قیمت مخالف بودیم.

علی صابری در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: جلسات متعددی را برگزار کردیم تا دولت را از این کار منع کنیم؛ اما ظاهراً دولت چنین قصدی ندارد. درحال‌حاضر قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت مورد نظر ما نیست و یک‌هزار تومان پایین‌تر از قیمتی است که باید برای تولیدکننده تعیین شود تا تولید به‌صرفه باشد و مرغدار بتواند فعالیت خود را ادامه دهد.

وی با بیان این موضوع که هیچ‌جای دنیا قیمت‌های دستوری جواب نمی‌دهد، تصریح کرد: پیش از این دولت در تعیین قیمت بسیاری از اقلام اساسی همچون نان وارد شد، ولی نتیجه نگرفت و آن را رها کرد و پس از آن قیمت‌ها درست شد.

فشار به مردم و تولیدکننده، نتیجه قیمت‌های دستوری

صابری گفت: متأسفانه دولت اجازه نمی‌دهد بازار نقش خود را ایفا کند و عمدتاً در آن دخالت می‌کند. انتظار ما این است که قیمت هر کالا براساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود؛ اما دولت با اعمال قیمت‌های دستوری نمی‌گذارد این انتظار برآورده شود و در این فاصله تا دولت متوجه شود که چه بر سر تولیدکننده آورده، عده‌ای سودجود سود بسیاری به‌‌دست می‌آورند.

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ تأکید کرد: تنها خروجی قیمت‌های دستوری فشار به مردم و تولیدکننده است. تولیدکننده برای ادامه زندگی ناگزیر به تولید است و همان‌طور که در این چند سال به اصطلاح ساختند و سوختند، از این به بعد هم همین‌طور باید ادامه دهند تا یکی‌یکی از گردانه تولید خارج شوند و فرد دیگری که مقداری نقدینگی دارد و تصور می‌کند تولید برایش منفعت دارد، جایگزین آن‌ها شود و سپس او نیز بعد از چند سال از این گردونه خارج شود و به‌همین ترتیب وضعیت ادامه پیدا کند.

قیمت‎های دستوری با واقعیت تولید فاصله دارد

مدیرعامل تعاونی مرغداران دماوند نیز گفت: قیمت‌های دستوری هیچ‌گاه جواب نداده است؛ چراکه این قیمت‌ها با واقعیت‌ تولید فاصله دارد.

محسن مشهدی در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: این‌که کارشناسان زحمت می‌کشند و قیمت را درمی‌آورند، امر نیکویی است؛ اما واقعیت این است که قیمت‌ها باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود. اکنون اگر قیمت مرغ  14هزار تومان هم تعیین شود، برای تولیدکننده سود حداقلی دارد و اگر پایین‌تر از این تعیین شود، مسلماً مرغدار متضرر می‌شود. چندی پیش قیمت تضمینی ۱۱ هزار تومان تعیین شد؛ اما قیمت در بازار از این کم‌تر بود، در نتیجه شرکت پشتیبانی دیگر خریدی نداشت.

مشهدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که قیمت‌های دستوری هیچ‌گاه جواب نمی‌دهد، چرا مسئولان اصرار به این کار دارند، گفت: دولت براساس گزارش‌ها یا آمارهایی که دارد، نرخ تعیین می‌کند که معمولاً با واقعیت تفاوت دارد. از سوی دیگر شاید یک‌سری محدودیت‌ها به لحاظ تعیین نرخ داشته باشد. با این تفاسیر معتقدم تعیین قیمت بد نیست، ولی اگر قیمت اعلامی پایین‌تر از قیمت واقعی باشد، مرغدار و تولید‌کننده متضرر خواهد شد.

نگاه دولت به مصرف‌کننده است، نه تولیدکننده

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی هم گفت: قیمت‌های دستوری ظلم به مرغداران است؛ چراکه قیمت مرغ را اگر براساس قیمت‌های دولتی نیز محاسبه کنیم، باید بیش از این باشد. قیمتی که اکنون به ستاد تنظیم بازار ارائه داده‌اند، هشت‌هزار و 800 تومان است و این یعنی حدود یک‌هزار تومان کم‌تر از آنچه مرغدار هزینه ‌کرده است، آن هم در شرایطی که نهاده‌ها به قیمت دولتی به‌دست مرغدار رسیده باشد، درحالی‌که در سه تا چهار ماه اخیر چنین اتفاقی نیفتاده است.

محمدعلی کمالی‌سروستانی در گفت‌وگو با «روسنا» اظهار داشت: درحال‌حاضر قیمت سویا در بازار بالای سه‌هزار و ۵۰۰ تومان است؛ درحالی‌که در محاسبات دوهزار و400 تومان حساب می‌شود. همچنین برخی از ریز‌مغذی‌ها هم 10برابر قیمت در بازار فروخته می‌شود؛ با این وضعیت معلوم است که قیمت‌هایی که داده‌اند به هیچ‌وجه قیمت‌ منطقی نیست و همین مسأله سبب می‌شود بسیاری از مرغداران از گردونه تولید خارج شوند.

کمالی‌سروستانی در‌خصوص لطمه‌ای که این قیمت‌های دستوری به تولید می‌زند، نیز تصریح کرد: به‌واسطه زیانی که مرغداران می‌‌بینند، وضعیتی که اکنون بازار مرغ دارد، همچنین پایین بودن قیمت خرید شرکت پشتیبانی امور دام بسیاری از مرغداری‌ها نمی‌توانند تولید خود را ادامه دهند. وی در پایان با بیان این‌که در تعیین نرخ مسئولان عمدتاً مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرند نه تولیدکننده، گفت: تصور دولت این است که ارز یارانه‌ای به‌دست مرغداران می‌رسد، درصورتی‌که این‌گونه نیست.

به گزارش «روسنا»، قرار است فردا نرخ جدید مرغ در جلسه ستاد تنظیم بازار بررسی و تصویب شود. با وجود این بسیاری از مسئولان ذی‌ربط با پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه موافق نیستند؛ چراکه معتقدند برای این‌که تولیدکنندگان زیان نکنند و مجبور به واردات این کالا نشویم، باید قیمتی بالاتر از قیمت مورد نظر تعیین شود. این در شرایطی است که به گفته برخی از کارشناسان قیمت‌های دستوری هیچ‌گاه جوابگو نیست و قیمت هر کالایی را باید خود بازار تعیین کند. گفتنی است قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای مرغ زنده هشت‌هزار و 800 تومان درب واحدهای مرغداری و ١٢ هزار و ٩٦٠ تومان برای لاشه آن است که این نرخ‌ها مورد قبول مرغداران نیست. مرغداران معتقدند قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری در شرایط کنونی باید 9 هزار و 500 تومان و لاشه مرغ کیلویی ١٤ هزارتومان باشد تا تولیدکنندگان زیان نکنند.

گزارش از یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =