کد خبر: 2175
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
خرما

نایب‌رئیس انجمن خرمای ایران با تأکید بر این‌که تعرفه‌گذاری راهکاری مناسب برای کاهش قیمت خرما نیست، گفت: عوارض صادراتی برای کاهش قیمت خرما درحالی در داخل کشور وضع شده که با کمبود خرما در کشور روبه‌رو نیستیم، بلکه به میزان کافی خرما در کشور وجود دارد، اما افزایش قیمت این محصول همانند سایر محصولات ناشی از نوسان نرخ ارز است.

علی‌محمد صمیمی اظهارداشت: اکنون مشتری خرمای کبکاب برخلاف کشورهای جنوب‌غرب آسیا، برخی همسایگان شمالی ازجمله روسیه هستند که هر کیلوگرم از این خرما را با قیمتی بین ۵۰ تا ۷۰ سنت خریداری می‌کنند که با در نظر گرفتن چنین عوارضی بر روی این محصول، احتمال از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی وجود دارد؛ زیرا در تجارت جهانی نرخ یک محصول تغییر چندانی پیدا نمی‌کند.

صمیمی با بیان این‌که با تعرفه‌گذاری، صادرات خرما کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: خرما یک محصول صادراتی راهبردی است که با وجود این‌که ابتدا باید بازار داخلی آن تأمین شود، اما به‌طور حتم صادرات آن به‌نفع منافع ملی است.

وی اضافه کرد: شهریورماه سال گذشته هر کیلوگرم خرمای کبکاب با قیمتی بین سه تا هفت هزارتومان از نخلداران خریداری شد که با نرخ ۱۲ تا ۱۵ هزارتومان در بازار عرضه می‌شود.

نایب‌رئیس انجمن خرمای ایران خاطرنشان ساخت: خرما توسط کشاورزان و کارخانه‌های بسته‌بندی احتکار نشده که باعث افزایش قیمت‌ها شود، بلکه در شرایط فعلی که نوسان نرخ ارز بر روی همه محصولات ازجمله خرما نیز تأثیرگذاراست، باید این محصول را به‌شکل مستقیم به بازار عرضه کرد تا مصرف‌کنندگان با قیمت‌های مناسب‌تری آن را خریداری کنند.

به گفته وی، قیمت ارقام خرما متناسب با مناطق تولید آن با یکدیگر متفاوت است، به‌طوری‌که اکنون ۴۰۰ رقم خرما در ایران به‌بار می‌نشیند که ۱۲۰ نوع آن مربوط به بوشهر است و قیمت خرمای زاهدی بوشهر با فارس و هرمزگان تفاوت قیمت دارد.

صمیمی اضافه کرد: خرمای کبکاب بین سه تا هفت‌هزار تومان، خرمای مضافتی با قیمت ۱۳ تا ۱۸ هزار تومان و خرمای پیارم بین ۳۰ تا ۳۸ هزار تومان از نخلداران خریداری می‌شود که با در نظر گرفتن هزینه‌های ضایعات، سورتینگ، بسته‌بندی و سردخانه و انبارداری قیمت نهایی افزایش خواهد داشت.

وی افزود: اکنون چهارهزار رقم خرما در کل دنیا در بازارهای عرضه می‌شود که رقم مجول با قیمتی نزدیک ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود که میزان تولید این رقم در ایران بین چهار تا پنج تن است. سال گذشته ۱۵۰ هزارتن خرمای کبکاب در بوشهر تولید شد که نزدیک ۱۱۰ هزار تن آن به مصرف استان بوشهر رسید.

درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای لغو تعرفه صادرات خرما

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: این وزارتخانه خواستار لغو تعرفه صادراتی خرما شده و این تعرفه لغو می‌شود.

شاهرخ شجری با تأکید بر این‌که تعرفه صادرات خرما لغو می‌شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی ضمن انتقاد از وضع عوارض برای خرمای صادراتی، خواستار لغو این مصوبه از دفتر تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان تجارت ایران شده است. وی افزود: با توجه به پایان ماه مبارک رمضان، فرارسیدن فصل برداشت خرما و افزایش عرضه، وزارت جهاد کشاورزی خواستار لغو عوارض صادراتی خرما شده.

شجری تصریح کرد: با شروع فصل برداشت خرما در استان‌های جنوبی کشور از اواخر تیرماه جاری، عرضه این محصول به بازار داخلی نیز افزایش می‌یابد که همین امر می‌تواند تولیدکنندگان را با مشکل جدی مواجه سازد؛ به‌همین منظور دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به مدیرکل دفتر تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران خواستار لغو این مصوبه شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: پیش ‌از این نیز برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان موضوع محدودیت صادرات خرما مطرح شده بود که با به پایان رسیدن این ایام و کاهش مصرف بازار داخلی دیگر به ایجاد محدودیت برای صادرات این محصول نیازی نیست.

قیمت خرما کاهش می‌یابد

اما مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار احتمال لغو این مصوبه در شرایط فعلی را رد می‌کند و می‌گوید: این مصوبه برای تنظیم بازار داخل و پایین آوردن قیمت خرما اعمال شده و اجرایی می‌شود.

محمدرضا کلامی صادرات را مقصر بالا رفتن قیمت این محصول دانست و افزود: با اعمال عوارض صادراتی، خریدار ترجیح می‌دهد خرما را به خریدار داخلی بفروشد؛ چراکه صادرات برایش صرفه اقتصادی ندارد، ولی وقتی بداند از صادرات منفعت بیش‌تری دارد، حاضر به فروش محصول به خریدار داخلی نیست.

این مقام مسئول معتقد است با اخذ عوارض صادراتی قیمت خرمای داخلی حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان می‌شود.

کلامی در واکنش به اظهارات یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی‌بر حذف این مصوبه عنوان کرد: شخص وزیر جهاد کشاورزی و اعضای تنظیم بازار همواره مدافع اعمال عوارض صادراتی بر خرما و دیگر محصولات کشاورزی بوده‌اند. این‌که یک مدیرکل بعد از ابلاغ مصوبه چنین حرفی زده، صرفاً نگاهش را بیان کرده و به‌معنای حذف مصوبه نیست. وی در پایان تأکید کرد: این تصمیم در راستای حمایت از سفره مردم بوده و باعث کاهش نرخ داخلی این محصول می‌شود.

به گزارش «روسنا»، طی ماه‌های اخیر قیمت هرکیلوگرم خرمای مضافتی از مرز ۳۰ هزارتومان گذشت که همین امر موجب ممنوعیت صادرات در ماه رمضان و نیز آزاد‌سازی صادرات به شرط پرداخت عوارض شد، در این ارتباط برخی از کارشناسان براین باور است که تعرفه‌گذاری برای خرمای صادراتی راهکار مناسبی برای کاهش قیمت داخلی این محصول نیست. این دستورالعمل شتاب‌زده که ظاهراً برای کنترل بازار خرما در ایام ماه‌مبارک صادر شده، عجولانه و بدون مشورت با اتحادیه‌های دست‌اندرکار صادرات خرما بوده و قطعاً ضربه مهلکی بر پیکر صادرات خرما که بیش‌ترین رشد را در صادرات محصولات خشکبار ایران داشته خواهد زد.

گزارش از فاطمه ابراهیمی توچایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =