کد خبر: 20288
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
قشم

سومین دوره مسابقه «روستای پاک» در شرایطی در حال اجراست که قشم خود را برای پذیرایی از گردشگران در دوران پسا کرونا آماده می‌کند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، قشم این روزها پس از دو نوروز ساکت و خاموش، خود را برای یک فصل گردشگری پربار و پر شور آماده می‌کند. با اجرای طرح واکسیناسیون سراسری در کشور علیه ویروس کرونا، دوباره زمینه برای ورود سیل آسای مسافران، گردشگران و علاقمندان طبیعت به سوی جزیره آرام و زیبای قشم فراهم شده است.

متولیان امر نیز از هم اکنون برای آماده سازی زیرساخت‌ها و بسیج تجهیزات و امکانات جزیره به صورت حداکثری تلاش‌های خود را از آغاز کرده‌اند. برگزاری سومین دوره انتخاب «روستای پاک قشم» نخستین گامی است که مسوولان برای احیای گردشگری قشم برداشته اند. طرحی که مردم و بومیان جزیره قشم نیز با استقبال از آن با مسوولان همگام شده اند.

فعالیت دهیاری‌ها و شوراهای شهر در انتخاب روستای پاک تعیین کننده است

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: دوره اول طرح انتخاب روستای پاک قشم در دهه ۸۰ و به پیشنهاد مهندس بیژن فرهنگ دره شوری شکل گرفت  که با استقبال مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد قشم روبرو شد.

سید محمد هاشم داخته افزود: آن دوره مولفه های زیباسازی روستا، فضای سبز با تاکید بر گونه‌های بومی، نظافت فضای سبز و جمع‌آوری و تعیین محل دفن زباله هر روستا مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ همچنان تاکید اصلی بر جمع‌آوری زباله‌ها، نظافت، بهداشت و فضای سبز بود.

 مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد:  در سال‌های بعد این مساله فراموش شد تا آنکه مدیرکل کنونی فرهنگ و ارشاد منطقه آزاد قشم برای احیای این طرح اقدام کرد که از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری به شکل جدی‌تری مطرح شد.

وی افزود: در این دوره با تاکید معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم طرح روستای پاک از محدوده  زباله، زیباسازی و نخاله خارج شد و حوزه‌های مختلف دیگری را به خود اختصاص داد.

داخته افزود: در این دوره علاوه بر بررسی مسائل پیشین، تاکید بر این است که  دهیاری‌ها، شوراها و مردم هر روستا، تا چه اندازه به مسایل اجتماعی روستا اهمیت می‌دهند.

وی ادامه داد: در بخش محیط زیست، تعداد داوطلبان محیط زیستی، فعالیت دهیاری و شورای هر روستا در حوزه محیط زیست، ابتکارات و خلاقیت‌های آنان در این حوزه مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: تاکید خاصی برای فعالیت بانوان وجود دارد که به چه میزان از سوی مسوولان روستا در امور محیط زیستی مورد توجه قرار گرفته اند و تا چه اندازه خود بانوان در این عرصه پیشران بوده‌اند.

وی افزود: استفاده بهینه و جدید از فضاهایی که کارکرد قبلی آنان رو به افول است، تعریف کارکردهای مختلف برای ظرفیت‌های موجود در روستاها و فعالیت‌های ابتکاری گردشگر محور می تواند دارای امتیاز باشد.

داخته ادامه داد: تا کنون حدود ۳۰ روستا مورد بررسی قرار گرفته است که خلاقیت‌های گوناگونی از سوی مسوولان و اهالی روستاها در نقاط مختلف مشاهده شده است.

وی گفت: انگیزه و شور روستاها در طرح روستاییان برای مشارکت در طرح روستای پاک نسبت به دوره‌های پیشین بی سابقه است که مهم‌تریم عامل آن شخصیت کاریزماتیک معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد است.

مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم با اشاره به تجارب گذشته معاون فرهنگی این سازمان  افزود: نوع تعامل با دهیاری‌ها و شوراهای روستاها و ادبیات مطالبه‌گرانه معاون باعث تشویق و ترغیب روستاییان برای مشارکت هرچه بیشتر در این طرح است.

وی ادامه داد: تا کنون منطقه آزاد بدون هزینه و فقط با تعامل و استفاده از نیروهای بومی طرح را اجرا کرده است که ایجاد انگیزه در روستاییان و برانگیختن خلاقیت آنان باعث پیشرفت کار شده است.

داخته از نحوه انتخاب و نحوه آماده سازی سایت دفن زباله با توجه به معیارهای محیط زیستی، مسیرهای دسترسی و معبرهای روستاها، حفاظت از محیط زیست توسط نیروی انسانی به عنوان منابع پایدار از جمله مولفه‌های محیط زیستی موثر در امتیازات روستاها یاد کرد.

وی افزود: تونایی دهیاران در استفاده و همراستا سازی صنوف و شرکت‌های تولیدی همجوار  به عنوان بازوی روستاها در مسیر تحقق اهداف محیط زیستی نیز چهارمین مولفه محیط زیستی موثر در طرح است.

توانمندی زنان خانوار از جمله مولفه های سلامت اجتماعی است

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بحث امور اجتماعی و سلامت روستاها پیش از شیوع کرونا در قالب دوره‌های آموزشی دنبال می‌شد.

سید مسعود موسوی افزود: در دوره شیوع کرونا، با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد(سمن) آموزش‌ها از طریق آموزش مجازی ادامه یافت.

وی ادامه داد: در سومین دوره انتخاب روستای پاک قشم، چهار مولفه در حوزه امور اجتماعی و سلامت مورد تاکید است که کمک دهیاران و شوراهای روستاها به برگزاری دوره‌های اجتماعی، از جمله آن است.

وی ادامه داد: آموزش کمک های اولیه و مشارکت بانوان در امور فرهنگی و اجتماعی روستا و همچنین مشوق‌هایی که برای نقش آفرینی زنان روستایی توسط مسوولان روستاها در نظر گرفته شده، از دیگر آیتم‌های مورد توجه در این بخش است.

مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم  تصریح کرد: مبحث زنان خانوار سرپرست و توانمندی آنان نیز مورد توجه ویژه قرار دارد که این قشر بتوانند بر اساس فعالیت خود هزینه‌های زندگی را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه تولید صنایع دستی و تسهیل جهت فروش این محصولات را مورد توجه قرار دادیم.

سرانه ورزشی در انتخاب روستای پاک موثر است

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

مدیر ورزش و جوانان سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: توجه به امر ورزش در انتخاب روستای پاک دارای امتیاز است که زیرساخت اماکن و تجهیزات ورزشی و سرانه ورزش روستا از جمله مولفه‌های قابل بررسی در این حوزه است.

جلیل حق‌گویان افزود: موفقیت‌ها در جذب خیران حوزه ورزش، شرکت در مسابقات محلی، و استانی، ملی و بین امللی، رشته‌های فعال در روستا و تعداد ورزشکاران نیز از یگر معیارهای دارای امتیاز در بخش ورزش است.

وی ادامه داد:  توجه مسوولان روستاها به استعدادهای بومی و همچنین اهمیت دادن به بازی‌های بومی و محلی از جمله معیارهای بخش ورزشی است.

مدیر ورزش و جوانان سازمان منطقه آزاد قشم خاطر نشان کرد: سرانه ورزشی بانوان و اختصاص زیرساخت، مکان، تجهیزات و امکانات برای فعالیت زنان روستا در امور ورزشی نیز مورد تاکید قرار دارد.

روستای پاک باید در حفاظت از المان‌های ژئوپارک کوشا باشد

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: تمام مساحت جزیره، ژئوپارک جهانی قشم است  و لذا المان‌های ژئوپارک از جمله میله‌های بتنی، تابلوهای راهنما و عناصر دیگر در سراسر جزیره برای اطلاع رسانی به گردشگران نصب شده است.

 علیرضا امری کاظمی افزود: حفظ و حراست از این المان‌ها که جزء اموال عمومی محسوب می‌شود، وظیفه دهیاران و جامعه محلی است که از جمله مولفه‌های امتیاز دهی در بخش گردشگری و ژئوپارک است.

وی ادامه داد: وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی در هر روستا از نظر  فعالیت، پاکیزگی و به روزبودن نیز امتیازهای خاص خود را دارد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم تصریح کرد: مشارکت زنان در حوزه صنایع دستی و  محصولات محلی یکی از امتیازات در انتخاب روستای برتر را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: نکته دیگر که یونسکو نیز برآن تاکید دارد بحث جلوگیری از هدررفت پسماندها و ضایعات است.

امر کاظمی ادامه داد:  اگر دهیاری‌ها ابتکار خاصی در زمینه  استفاده از پسماندها و ضایعات صنعتی و تولیدی انجام داده‌باشند نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اظهارکرد: تهیه تولیدات به عنوان سوغاتی خاص روستا و یا اهدا به عنوان یادگاری به گردشگران می‌تواند برای روستاها امتیاز به همراه داشته باشد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: همچنین مسائلی کلی مانند گردشگرپذیری ظاهر روستا، و آراستگی با سلیقه گردشگر که باعث جذب گردشگر شود، امتیاز روستاها را در این حوزه ارتقا می‌دهد.

شناخت نخبه‌های فرهنگی روستاها از اهداف اجرای طرح است

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم گفت: مدیرعامل این سازمان رویکرد مثبتی به فعالیت‌های خلاقانه و مفید گذشته دارد و اراده‌ای شکل گرفته است که این فعالیت‌ها ادامه پیداکند و به یک برند تبدیل شود.

حامد بی آزار افزود: در بررسی‌ها مشخص شد که طرح خلاقانه انتخاب روستای پاک در ۲ دوره برگزار شده که اگرچه وقفه طولانی بین این دو دوره رخ داده بود، اما اصل طرح بسیار موثر ارزیابی شد.

وی ادامه داد: تحقیق‌ها نشان داد که این طرح می‌تواند مشارکت جامعه محلی را به همراه داشته باشد و می توان در قالب آن همبستگی و همدلی روستاییان را به صورت ناخودآگاه به یک جریان سازی و هنجار فرهنگی  تبدیل کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم تصریح کرد: از آنجا که این جزیره مقصد گردشگری است، انتخاب روستای پاک بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: امکانات سازمان منطقه آزاد، فرمانداری، بخشداری و دیگر نهادهای قشم به اندازه ای نیست که بتواند منطقه‌ای با وسعت این جزیره را تمیز و پاک نگه دارد.

بی آزار ادامه داد: اگر  مشارکت جامعه محلی نباشد، فعالیت نهادها ودستگاه‌ها به صورت مقطعی است و نمی‌تواند پاسخگوی پاکیزگی جزیره در درازمدت باشد.

وی اظهار کرد: در این دوره معنای «روستای پاک» بسیار وسیع‌تر در نظر گرفته شد و در حوزه فرهنگی مسائلی مانند کتابخانه، خانه فرهنگ و یا هر پاتوق فرهنگی که در آن اجتماع به مشارکت فرهنگی جذب شود، دارای امتیاز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم افزود: تعداد گروه‌های فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری و نیز تعداد افراد تشکیل‌دهنده این گروه‌ها می‌تواند نقش تعیین کننده داشته باشد.

وی ادامه داد:  روستاهای قشم به لحاظ فرهنگ و هنر غنی هستند و آیین‌ها و به ویژه موسیقی‌هایی منحصر به فرد دارند.

بی آزار گفت:  نسل‌های کنونی نوجوانان با بسیاری از این آیین‌ ها و سنت‌ها از جمله «مغ و مشتا» و «نوروز صیاد» بیگانه‌اند که این امر نگران کننده است.

وی افزود: در طرح روستای پاک به نوعی آشنایی، احیا، باز آفرینی و پایبندی جوانان به این آداب و و رسوم دنبال شود تا از طریق آن  توسعه پایدار روستا محقق شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم  ادامه داد: در حوزه زیرساخت ها، فقط سازه‌های عمرانی ملاک نیست و برای مثال فعالیت خودجوش یک روستایی را برای امانت دادن دادن کتاب به اهالی، می‌توان به عنوان کتابخانه سیار آن روستا مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به نتیجه دادن کار فرهنگی در دراز مدت  تصریح کرد:  پیوستگی و استمرار فعالیت فرهنگی بسیار مهمتر از شروع شکوهمند اما بدون ادامه است.

بی آزار افزود: آشنایی و معرفی نخبه‌های فرهنگی و هنری هر روستا در خود آن روستا و نیز در جزیره و در صورت امکان در خارج از قشم از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

فعالیت‌ها برای دهیاری‌ها هزینه نداشته باشد

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم نیز درباره طرح مذکور به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۶۵ روستا در جزیره با ظرفیت‌ها و شرایط مختلف از نظر درآمدزایی در حوزه‌های گردشگری و صیادی فعال هستند که هر کدام جمعیت‌های متفاوتی دارند.

شاهد ملازم افزود: سه آیتم نظافت، محیط زیست و رنگ آمیزی با توجه به جمعیت و ویژگیهای خاص هر روستا در حوزه مدیریت امور شهری و روستایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌ها در این آیتم‌ها باید به صورت مشارکتی انجام و از ظرفیت مردمی استفاده شود و هزینه‌ای برای دهیاری نداشته باشد.

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: اهالی روستا می توانند با کمک‌های نقدی، زیرساختی، تجهیزتی و غیر آن هزینه‌های طرح را جبران کنند.

وی افزود: محیط زیست، فضای سبز و ترافیک نیز از مواردی است که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ملازم ادامه داد:  بحث سامان‌دهی زباله از جمله مشکلات موجود در جزیره بود که بیشتر رهاسازی پسماند به جای دفن آن در جزیره وجود داشت.

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: هم اکنون بحث دفع پسماند به صورت مشارکت روستاهای همجوار در یک سایت مشترک در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: فعالیت‌های ابتکاری در این حوزه نیز مورد توجه قرار دارد که ممکن است الگویی برای جزیره و مدیران باشد.

ملازم ادامه داد: هم اکنون ۵۰ درصد از روستاها مورد بازدید قرار گرفته‌اند و تمهیداتی صورت گرفته است تا بقیه روستاها نیز مورد راهنمایی و هدایت قرار گیرند.

آمادگی قشم برای میزبانی در پسا کرونا هدف طرح روستای پاک

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سومین دوره انتخاب روستای پاک در جزیره قشم از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ کلید خورد و مدت طرح ۴۵ روز ارزیابی شد که با روند کنونی ممکن است تا ۳۰ روز به به آن اضافه شود.

مهدی زارعی افزود: معیارهای این مسابقه در دو دوره پیشین نظافت منظر بود که ظاهر روستاها پاکیزگی باشد.

وی ادامه داد: دوره‌های قبل، طرح به صورت صد درصدی توسط بخش خدمات شهری و روستایی این سازمان انجام می‌شد اما دوره جدید ویژگی خاصی که دارد که معاونت فرهنگی نیمی از موضوع طرح را به خود اختصاص داد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: بخش فرهنگی به نوبه خود شامل پنج قسمت اجتماعی، فرهنگی، ژئوپارک و گردشگری، محیط زیست و ورزشی می‌شود.

وی افزود: هر قسمت وظیفه و معیار سنجش جداگانه دارد که بر اساس آن روستاها از ۱۰ امتیاز، نمره‌بندی می‌شوند که تجمیع نمرات پنج قسمت امتیاز روستاها را در بخش فرهنگی مشخص می‌کند.

داده های به دست آمده از روستاها پردازش می شود

زارعی ادامه داد: یک هدف از اجرای این طرح پردازش داده‌های دقیق از وضعیت روستاها در حوزه‌های مختلف زیرساختی، عمرانی، ورزشی،  فرهنگی و اجتماعی است.

وی اظهار کرد: در این دوره بر ابتکار و خلاقیت روستاها تاکید بسیاری شده است و به ویژه در حوزه اجتماعی، بانوان، ورزش و گردشگری، خلاقیت‌ها ارزیابی می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: فعالیت مردم روستاهایی که در حریم ژئوپارک‌ها هستند از نظر توسعه پایدار منجر به رونق و توسعه گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرد.

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

وی ادامه داد: ارزیابی ها در سطوح مختلف کارشناسی تا مدیریت و در بخش های مختلف حاکی از آن است که بسیاری از دهیاران به صورت جدی در طرح روستای پاک فعالیت می‌کنند و همکاری مناسبی شکل گرفته که منجر به اجرای ایده‌های خلاقانه در روستاها نیز شده‌است.

ساماندهی دفع پسماند روستاها یک دستاورد بزرگ است

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

 معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تا قبل از اجرای طرح روستای پاک، پسماندها بدون هیچگونه استانداردی در سایت های دفع زباله رهاسازی می شد.

وی افزود: پس از توجیه نسبت به دفع پسماند، بسیاری از چشم اندازهای طبیعی که آلوده و آغشته به زباله و محل رهاسازی نخاله و زباله شده بود، در این طرح ساماندهی و مکان ها پاکسازی شدند.

زارعی ادامه داد: فضای جدید و محصوری به عنوان سایت های استاندارد به وجود امد تا دهیاران بتوانند به شکلی اصولی و استاندارد در محل دفن زباله را انجام دهند. 

وی تاکید کرد: دفع استاندارد پسماند یک دستاورد مهم و بزرگ بود که از برکات طرح روستای پاک است.

مشارکت مردم در اداره روستاها 

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: دستاورد دیگر طرح مذکور حرکت عمومی و جمعی مردم روستاها به ویژه جوانان و بانوان در اداره روستاهاست که در حفظ و نظافت روستاها به کمک دهیارها و شوراها شتافتند.

وی افزود: برخی روستاها طرح های خلاقانه گردشگری با هدف جذب و افزایش ضریب ماندگاری گردشگر در روستا دارند.

زارعی ادامه داد: ارائه خدمات گردشگری ضمن اینکه گردشگر راجذب روستا می کند، باعث اقلمت گردشگران نیز می شود که این امر چهره گردشگری روستا را ارتقا می دهد.

وی اظهار کرد: در این طرح همچنین سعی شده توجه مسوولان روستاها به ورزش و به ویژه به بحث توسعه امور زنان معطوف شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: ممکن است در گام اول تمام ایدئال های در نظر گرفته شده محقق نشود، اما حرکت به این سمت آغاز شده است.

وی با اشاره به انتخابات شوراها در سال جاری ادامه داد: شوراها و دهیارهای جدید قشم از هم اکنون توجیه شده اند که در طول دوره خدمت خود در چه حوزه ها و با چه رویکردهایی فعالیت کنند که این این از دیگر دیتاکردهای طرح روستای پاک است.

 طرح های ۳۰ میلیارد ریالی در انتظار روستای برتر

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در طرح روستای پاک سه روستا برتر مورد تقدیر قرار می گیرند و در هر کدام از آن ها طرح هایی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال توسط این سازمان اجرا می شود.

وی افزود: به صورت معمول با اعتبارهای یک میلیارد ریالی می توان بسیاری از مشکلات روستاها را رفع کرد.

زارعی ادامه داد: با اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی میتوان تحول بزرگی در  یک روستا ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دهیارهای روستاهای برتر نیز به صورت جداگانه  مورد تشویق و تمجید قرار می گیرند.

قشم آماده یک اتفاق بزرگ در گردشگری در پسا کرونا

«روستای پاک» گام نخست قشم به سوی گردشگری پساکرونا

 معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تاکید مدیرعامل این سازمان بر این است که تمام جزیره آماده یک اتفاق بزرگ گردشگری شود.

وی افزود: این رویداد مهم رفع محدودیت های سفر در پساکرونا و بازگشت گردشگران به جزیره قشم برای طبیعت گردی است.

زارعی ادامه داد: برای رقم زدن سفر مسوولانه گردشگران که منجر به توسعه همه جانبه قشم بشود نیاز است که مردم به طور مسوولانه میزبانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: این امر باعث می شود ضمن نهادینه شدن فرهنگ نگاهداشت جزیره به عنوان یک منطقه پاک، آراسته و زیبا، گردشگر نیز در ورود به جزیره احساس خوشایندی داشته باشد و علاوه بر لذت بردن از طبیعت خود را موظف به رعایت برخی اصول در  قبال قشم بداند.

طرح انتخاب روستای پاک بسیار بیش از یک مسابقه رقابتی بین روستاهاست. طرحی که هنوز گردشگر وارد آن نشده است، قشم را به تکاپو انداخته و روح تازه ای در تن خموده جزیره که ناشی از کرونا بود، دمیده است.

برنده نهایی این طرح جزیره قشم که پس از خلوتی ۲ ساله، این روزها با طبیعت بی نظیر خود، و با پیرایش پسماندها و آرایش روستاها بیش از گذشته مشتاق بازدید گردشگران و مسافران از اقصا نقاط ایران و جهان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =