رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران

شهرستان ری با ۲۹هزار هکتار از اراضی کشاورزی، سالانه در حدود ۸۵۰هزار تن محصول کشاورزی و زراعی تولید می‌کند. توسعه کشت گلخانه‌ای در شهر ری با توجه به شرایط اقلیمی، کمبود آب منطقه و نزدیکی به بازار مصرف بزرگ کلان‌شهر تهران می‌تواند حرکت موثری در جهت گذر از کشاورزی سنتی کم‌بازده به علمی، تأمین امنیت غذایی و از همه مهم‌تر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جنوب تهران باشد.

به گزارش روستانیوز، یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه امنیت غذایی گلخانه 5/1هکتاری آقای کلهر در بخش مرکزی شهرستان ری است. این گلخانه به مساحت 5/1هکتار در سطحی بالغ‌بر ۱۱هزار مترمربع و با ظرفیت تولید سالانه 200تن سبزی و صیفی با اعتبار حدود 9میلیارد تومان در آخرین روز از هفته دولت به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این پروژه، ۲۴نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در سطح شهرستان مشغول به‌کار شدند.

این گلخانه خیار با حضور ایوب فصاحت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران؛ انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران؛ سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی در روستای صالح‌آباد بخش مرکزی شهرستان ری به بهره‌برداری رسید. در این خصوص روستانیوز با ابراهیم کلهر، مسئول گلخانه خیار شهرستان ری به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.

درباره چگونگی شکل‌گیری این گلخانه خیار در شهرستان ری درختی توضیح دهید.

از حدود سه سال پیش که توسعه کشت گلخانه‌ای در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، تصمیم گرفتیم اراضی به مساحت 32 هکتار را به 27فاز گلخانه تبدیل کنیم. این گلخانه در شهرستان ری، ضلع جنوبی شهرک صالح‌آباد شرقی و در ضلع شرقی اتوبان بهشت‌زهرا(س) واقع شده است و تاکنون حدود 9میلیارد تومان جهت احداث این گلخانه هزینه شده است. 11هزار متر این گلخانه مسقف است و از اولین کشت این گلخانه بیش 40روز می‌گذرد.  تولیدات ما در این گلخانه 10برابر کشت در فضای باز است و میزان صرفه‌جویی آب در کشت گلخانه‌ای هم 80درصد نسبت به کشت در سطح باز بیش‌تر است.

درباره مشکلاتی که در مسیر بهره‌برداری از این گلخانه با آن مواجه بودید توضیح دهید.

یکی از مشکلات در توسعه کشت گلخانه‌ای دوندگی و کاغذبازی‌های اداری است. متقاضی بعد از صدور پروانه برای دریافت خدمات از نهادهایی غیرمرتبط با وزارت جهاد کشاورزی همچون وزارت نیرو، شرکت نفت، اداره راه و شهرسازی و... باید زمان زیادی را صرف دریافت استعلامات کند. این مشکل را با مجمع ملی خبرگان کشاورزی در میان گذاشتیم و جهت اصلاح این روند پیشنهاداتی را نیز به مسئولان ارائه دادیم. معتقدیم اگر قرار است استعلاماتی دریافت شود در همان ابتدا و در بدو صدور پروانه تأسیس از متقاضی دریافت شود و همچنین کارگروهی از ادارات مرتبط و غیرمرتبط تشکیل شود و تمام استعلامات و مدارک مورد نیاز از طریق این کارگروه تأمین شود. این مشکلات باعث می‌شود تا بسیاری از متقاضیان کشت گلخانه‌ای از ادامه مسیر منصرف شوند و رغبتی به فعالیت در این بخش نداشته باشند.

همچنین قرار بود در زمینی به مساحت 30هکتار 20قطعه گلخانه احداث شود که هشت پروانه تأسیس هم دریافت شد، اما متأسفانه به‌علت برخی مشکلات اداری و عدم‌همکاری لازم مسئولان مرتبط با بخش کشاورزی فقط یکی موفق به احداث گلخانه پرورش خیار گلخانه شد.

میانگین تولید در این گلخانه چقدر است؟

تولید محصول در کشت گلخانه‌ای 10برابر کشت در فضای باز است و حداقل تولید ما در این گلخانه 130 تا 140تن و حداکثر تا 200تن است.

بازار عمده فروش محصولات گلخانه شما کجاست؟

بازار فروش ما عمدتاً میدان میوه و تره‌بار تهران بزرگ است و عرضه محصولات ما در شمیرانات نیز انجام می‌شود.

چند نفر در این گلخانه مشغول فعالیت هستند؟

در هر هکتار از این گلخانه بین هشت تا 10نفر نیروی کار مستقیم مشغول فعالیت هستند. البته نیروی کار غیرمستقیم در این گلخانه بیش‌تر از این تعداد است.

آب مورد نیاز برای کشت در گلخانه چگونه تأمین می‌شود؟

آب مورد نیاز گلخانه از یک حلقه چای که دارای پروانه است، تأمین می‌شود.

سطح سلامت خیارهای تولیدی در این گلخانه چگونه است؟

در این گلخانه برای مبارزه با آفات سمپاشی انجام می‌شود و البته دوره کارنس برای کاهش خطرات مصرف آفتکش حتماً در نظر گرفته می‌شود.

    گزارش از مینا پزشکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =