کد خبر: 2005
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
بهمن آرمان

یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: مسأله یارانه‌ها مثل اغلب تصمیمات اقتصادی که در دولت نهم و دهم صورت گرفت، تصمیم اشتباهی بود. در همان زمان هم اقتصاددانان، جامعه‌شناسان و کارشناسان اغلب حوزه‌ها به دولت وقت اخطار داده بودند که چنین کاری درست نیست.

بهمن آرمان به «روسنا» گفت: در همه کشورها یارانه پرداخت می‌شود؛ اما تنها به افراد خاصی اختصاص می‌یابد؛ ضمن این‌که از دهه 80 میلادی اقتصاد جهان به‌سمت حمایت از تولید پیش‌ رفت؛ یعنی اگر یارانه‌ای پرداخت می‌شد برای افزایش تولید و عرضه بود؛ اما متأسفانه در ایران برعکس است و منابع مالی کشور هدر داده شد و در نهایت هزینه‌ای به دولت‌ها تحمیل شد و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز همان روند اشتباه ادامه یافت.

به گفته این استاد دانشگاه، با وجود این‌که مجلس به دولت اجازه داده بود یارانه‌ها را هدفمند کند، دولت چنین کاری را انجام نداد. درحال‌حاضر نیز به‌جایی رسیده‌ایم که با یارانه‌ای که پرداخت می‌شود، خانواده‌ها حتی توان خرید نیم‌کیلو گوشت را ندارند. آرمان درباره انتقاداتی که بر عدالت توزیع یارانه مطرح می‌شود، گفت: پرداخت پول نقدی آن هم در کشوری مانند ایران که میزان هزینه‌ها و درآمد دولت با هم قابل‌مقایسه نیست و درآمد دولت بسیار پایین است، اصولاً نه کار درستی بوده، نه عادلانه انجام می‌شود و نه به کاهش میزان فقر در جامعه کمکی می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که حذف ناگهانی یارانه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر جامعه و معیشت مردم داشته باشد، گفت: با توجه به نرخ بالای تورم، یارانه‌ها عملاً منبع و درآمدی برای مردم تلقی نمی‌شود؛ در نتیجه حتی اگر به یکباره حذف شود اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ چراکه با کاهش قدرت خرید مردم یارانه‌ای که زمانی می‌توانست برخی مشکلات خانواده‌ها را رفع کند، دیگر چنین کارآیی ندارد و قطعاً کم‌تر کسی روی یارانه‌ها به‌عنوان یک منبع مالی حساب می‌کند. آرمان خطاب به دولت و مسئولان گفت: اگر قصد دارید یارانه پرداخت کنید به بخش مولد اقتصاد بدهید؛ همچنین می‌توانید وام کم‌بهره بدهید و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار کنید؛ چراکه فردی که درآمد پایدار داشته باشد دیگر به دریافت یارانه نیاز ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =