کد خبر: 1976
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
زارع

بررسی سیر تحولات ساختاری حوزه صنعت و بازرگانی در کشور نشان می‌دهد که از زمان تشکیل وزارت اقتصاد ملی در سال 1308 تاکنون، در مدت 57 سال، حوزه بازرگانی و صنعت در دو وزارتخانه مجزا بوده و در 31 سال دیگر در یک وزارتخانه ادغام بوده‌اند.

چابک‌سازی ساختارهای دولتی و حذف ساختارهای غیرضرور دولتی براساس بند 10 اصل سوم قانون اساسی، ماده 53 برنامه پنجم توسعه و بندهای 2، 10 و 16 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ازجمله دلایل ادغام این وزارتخانه با وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی بود. گفتنی است، مدیریت واحد تولید و بازرگانی و ایجاد پاسخگویی واحد هر بخش به مجلس از دیگر دلایل انتقال وظایف بازرگانی به وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی عنوان می‌شود. مطالعه تجارب و ساختار کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نشان می‌دهد که در عمده کشورها، سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای است که بخش تجارت و بازرگانی در خدمت تقویت بخش‌های صنعتی و کشاورزی و همسو با آن قرار دارد و سیاست‌های تجاری جهت افزایش بازار محصولات داخلی، در خدمت اقتصادی کردن تولید است. کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه، چین، کانادا، استرالیا، اوکراین، هند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بیش‌ترین میزان تولید محصولات کشاورزی را در جهان دارند به‌منظور مدیریت بازار داخلی و جهانی و ابتکار عمل در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی را به مدیر بخش تولیدکننده وزارت جهاد کشاورزی خود واگذار کرده‌اند. تکمیل فرآیندهای ادغام با تهیه اساس‌نامه و شرح وظایف وزارت صمت و اصلاحات نهادی لازم مبتنی‌بر آن در وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و اجرای کامل قانون تمرکز در وزارت جهاد کشاورزی ازجمله راهکارها برای بهینه‌سازی ساختار تولید و بازرگانی است. باید توجه داشت که حذف سیاست تخصیص ارز چهارهزار و 200 تومانی به واردات محصولات اساسی و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با نرخ سامانه نیما به مصرف‌کنندگان از طریق افزایش منابع یارانه نقدی ازجمله راهکارهای دیگر برای حل مشکلات معیشتی مردم است.

رحیم زارع، نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

آخرین اخبار

گفتگو

  • تصمیمات یک‌شبه بلای جان صادرات است

    تصمیمات یک‌شبه بلای جان صادرات است

    در شرایطی که صادرکنندگان ایرانی برای پیدا کردن بازار در شرایط تحریم با محدودیت‌های جدی مواجهند، برخی تصمیمات یک‌شبه و دستورالعمل‌های متناقض کار را برای صادرات دشوارتر می‌کند. ما در سال‌های گذشته نیز با مشکلات تحریم مواجه بوده‌ایم، اما آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم، دشواری پیدا کردن بازارهایی است که بتوان در آن‌ها در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کرد.