زنبور عسل

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران رتبه سوم را از نظر تولید عسل و رتبه چهارم را در تعداد کلنی‌ها در دنیا داراست.

به گزارش «روسنا»، مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی، در همایش روز جهانی زنبور عسل با اشاره به این‌که ایران سومین کشور تولیدکننده عسل در دنیاست، اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌های سال گذشته هشت میلیون و ۴۳۴ هزار کلنی و در ۸۵ هزار و ۳۳۶ زنبورستان پرورش داده می‌شود و حدود ۱۳۸ هزار نفر به‌طور مستقیم در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به این‌که سالانه ۹۰ هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود، افزود: میانگین تولید عسل در کندوها و کلنی‌های مدرن ۱۱ کیلوگرم است.

رضایی ادامه داد: سالانه یک‌هزار و ۴۶۰ تن موم و سه‌هزار و ۴۰۰ کیلوگرم ژل رویال در کشور تولید می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی سرانه تولید عسل را یک‌هزار و ۱۱۰ گرم اعلام کرد و افزود: سالانه یک هزار و ۷۵۹ کیلوگرم عسل به بازارهای هدف صادر می‌شود.

وی ارزش سرمایه‌گذاری در صنعت زنبور عسل در سال ۹۶ را شش هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ارزش سالانه محصولات زنبور عسل حدود سه هزار میلیارد تومان است که این امر بیانگر اقتصادی‌بودن صنعت زنبورعسل و یکی از مصداق‌های بارز اقتصاد مقاومتی است، چرا که کم‌ترین وابستگی را به واردات دارد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از این مسأله که در صنعت زنبور عسل کم کار کرده‌ایم، بیان کرد: عسل محصول فرعی زنبور عسل است و گرده‌افشانی اصلی‌ترین کار زنبور است که متأسفانه توجه چندانی به این امر نداریم.

این مقام مسئول میانگین قیمت خام هر کیلوگرم ژل رویال را ۳۵۵ دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در صورت تبدیل ژل رویال به محصولات آرایشی و بهداشتی ارزش آن چند برابر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که زهر زنبور عسل مشتقاتی دارد، اظهار کرد: قیمت هر گرم زهر زنبور عسل ۸۰ دلار است که با احتساب نرخ دلار رقمی بسیار بالاست، اما متأسفانه در این زمینه‌ها کم کار کرده‌ایم.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی اگرچه ایران از نظر تولید عسل رتبه سوم و از نظر تعداد کلنی‌ها، رتبه چهارم در دنیا را داراست، اما در سایر مشتقات جایگاه خوبی ندارد.

رضایی با بیان این‌که ارزش افزوده صنعت زنبور عسل بسیار بالاست، اظهار کرد: بر این اساس تا افق ۱۴۰۴ اهداف کلانی را در برنامه استراتژیک صنعت زنبور عسل همچون تضمین کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری عوامل تولید، توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، حفظ توسعه و تنوع محصولات ژنتیکی مورد استفاده، ترویج زنبورداران، کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری صنعت در نظر گرفته‌ایم.

امنیت غذایی جهان با کاهش جمعیت زنبورها کم شده است

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این مراسم گفت: در سال‌های گذشته امنیت غذایی جهان با کاهش جمعیت زنبورها کم شده است. غلامحسین طهماسبی در جشنواره روز جهانی زنبور عسل با بیان این مطلب گفت: افزایش آلودگی‌ها همچنین زندگی مدرن امروزی عرصه را بر زنبورها تنگ کرده و نقش آن‌ها را در امنیت غذایی کم‌رنگ کرده است.

وی با بیان این‌که ارزش زنبور عسل به خاطر تولید عسل نیست، گفت: زنبور عسل به اندازه 60 الی 143 برابر ارزش تولیداتش به محیط‌زیست و کشاورزی کمک می‌کند.

طهماسبی گفت: بر اساس مطالعه‌ای که انجام شده، در ایران زنبور عسل به اندازه 90 برابر ارزش تولیداتش در افزایش محصولات کشاورزی نقش دارد.

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تأکید کرد: زنبور عسل در تولید یک سوم غذای کره زمین نقش دارد و در قرآن هم در سوره «نحل» به ارزش این مواد غذایی اشاره شده و حتی نحوه ساخت کندو هم در آن توضیح داده شده است. انیشتین هم گفته است دنیا بدون زنبور عسل بیش از چهار سال نمی‌تواند دوام بیاورد.

به گفته قائم‌مقام سازمان تات، 20 تا 30 هزار گونه گرده‌افشان زنبور در دنیا وجود دارد که گونه زنبور عسل به تنهایی 85 درصد مسئولیت گرده‌افشانی در جهان را به عهده دارد و بعضی گیاهان تا 80 درصد به زنبور عسل وابسته هستند.

به گفته وی، در جهان 8/1 میلیون گونه گیاهی و جانوری وجود دارد که یک میلیون گونه آن حشره و 30 هزار گونه زنبور گرده‌افشان است.

طهماسبی همچنین با بیان این‌که 9 درصد کلنی‌های زنبور عسل در جهان در ایران است، گفت: در جهان 91 میلیون کلنی زنبور عسل وجود دارد که هشت میلیون کلونی آن در ایران است.

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این‌که پنج درصد عسل جهان در ایران تولید می‌شود، گفت: در ایران 90 هزار تن عسل تولید می‌شود.

وی با اشاره به نقش زنبور عسل در گرده‌افشانی گفت: امروزه در آمریکا برای یک دوره 20 روزه حضور کلنی‌های زنبور عسل در کنار باغ‌ها به ازای هر کندو 100 تا 140 دلار می‌پردازند، اما متأسفانه در ایران هنوز بسیاری از باغداران از فرود کلنی‌های زنبور عسل در کنار باغ‌هایشان جلوگیری می‌کنند که این فرهنگ باید اصلاح شود.

گزارش از فاطمه ابراهیمی توچایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =