کد خبر: 1966
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
ایلکا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شمیرانات گفت: طرح مبارزه با آفات همگانی دربخش های مرکزی ، رودبار قصران و لواسانات توسط واحد حفظ نباتات این مدیریت درقالب ۱۰۰۰ هکتار دیده بانی آفت ملخ صورت گرفت.

به گزارش روسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ایلکا در این باره اظهار داشت: با اجرای طرح مبارزه با آفات همگانی دربخش های مرکزی ، رودبار قصران و لواسانات توسط واحد حفظ نباتات این مدیریت،  ۱۰۰۰ هکتار دیده بانی آفت ملخ صورت گرفت؛ در مجموع ۳۸ کانون در این مناطق وجود دارد که تا کنون ۷ کانون فعال داشتیم.
وی ادامه داد: ملخ های بومی موجود در شهرستان های شمال استان تهران به ویژه شمیرانات به دو دسته کلی به نامهای ملخ بی بال البرزی Polysarcus elborsianus ‌و ملخ شکم بادنجانی Bradysporous latipes تقسیم بندی می شوند که عمده خسارت وارده مربوط به ملخ بی بال البرزی است.

ایلکا تصریح کرد: این حشره بومی ایران بوده و اولین بار توسط افشار (۱۳۱۶) سه عدد ملخ ماده از منطقه دماوند جمع آوری شده و به موزه لندن فرستاده شد.نمونه های ارسالی در سال ۱۳۳۹ توسط اواروف به نام Orphania elborsiana Uvarov نامگذاری شد و او عنوان کرد این ملخ ها از آفات سبزیجات منطقه دماوند هستند.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات، این حشره بیشتر در دامنه تپه ها زندگی می کند و در بعضی سالها حالت طغیانی پیدا کرده و به مزارع مجاور تپه ها حمله می کند و غالبا آفت گیاهان پهن برگ است.
ایلکا اضافه کرد: این ملخ یک نسلی با پنج سن پورگی بوده که کل دوره زندگی آن ۸۰ روز است،عمر دوره پورگی ۵۵ روز و حشره کامل ۲۵ روز است که باید قبل از رسیدن به بلوغ در زمان پورگی آفت عملیات مبارزه پایان یافته باشد.
وی با بیان اینکه زمستان گذرانی حشره به صورت تخم است، گفت: تخمگذاری در ارتفاعات بیش از ۲۰۰۰ متری صورت می گیرد و فاقد کپسول تخم است.
گفتنی است کارشناسان جهاد کشاورزی در واحد حفظ نباتات از اواخر اسفند ماه سال گذشته عملیات دیده بانی این آفت را آغاز کردند و در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه امسال اولین سن پورگی در منطقه سوادر هنزا مشاهده شد،  زمان دقیق مبارزه شیمیایی در مناطق مختلف ازسوی کارشناسان بررسی  و به اکیپ شمپاشی اعلام می شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =