حجتی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت های شیلاتی می تواند اشتغال، تولید و ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد و باید بستر مناسب برای ایجاد زنجیره شیلاتی از تولید تا بازار فراهم شود.

به گزارش روسنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در نشست با رئیس و مدیران سازمان شیلات ایران، اظهار داشت: یکی از سرمایه های اصلی ما در کار، زمان و فرصت خدمت است که باید به خوبی آن را مدیریت کنیم و از آن استفاده کنیم. ظرفیت های شیلاتی کشور بسیار فراوان هستند، آنها را مطالعه و عملیاتی کنید، زیرا در شرایط اقتصادی کنونی کشور، ظرفیت های شیلاتی می تواند اشتغال، تولید و ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

وی افزود: تولید و پرورش ماهیان زینتی یکی از ظرفیت های برجسته شیلات کشور است که بایستی مورد حمایت ویژه قرار گیرد و اشتغال، تولید و ارزآوری آن افزایش یابد.

حجتی گفت:‌ خاویار ثروت ملی است و توسعه آن باید با توجه به قیمت و بازار موجود، در مرکز توجه ویژه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: تکثیر نباید گلوگاه باشد چون ماهیت کار شیلات تولیدی است با توجه به قابلیت هایی که در این زمینه وجود دارد انتظار می رود روند رو به پیشرفت باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در همه زمینه ها سرمایه گذاران را مورد تکریم و توجه قرار دهید و کار و درخواست آنها را تا حصول نتیجه پیگیری کنید و مشکلات آنها را حل کنید.

حجتی اظهار کرد: باید بستر مناسب در همه زمینه های شیلاتی علی الخصوص جذب سرمایه گذار و اشتغال در زنجیره شیلاتی از تولید تا بازار فراهم شود.

در این نشست، رییس سازمان شیلات ایران، ضمن ارائه گزارشی جامع از عملکرد سال ۹۷ بخش های مختلف شیلات، روند پیشرفت های این بخش در حوزه آبزی پروری، صید و صیادی، صادرات و واردات، اشتغال زایی و کارآفرینی، سرانه مصرف آبزیان، توسعه پرورش ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی را ارائه و اعلام کرد: در بیشتر زمینه ها، از برنامه ی تفکیکی سال ۹۷ جلوتر هستیم. البته آسیب شدید خشکسالی سال ۹۷ در استان های جنوبی کشور، باعث شد بخش کوچکی از تکلیف آبزی پروری محقق نشود که امید داریم در سال ۹۸ جبران شود.

دکتر نبی اله خون میرزایی روند پرورش ماهیان خاویاری را رو به پیشرفت و توسعه عنوان کرد و افزود: در طول سال گذشته ۲۸۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۵۹۰ کیلو خاویار تولید شده است.

وی گفت: برای سال ۹۸ تولید ۳۴۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۸۰۰ کیلو خاویار پرورشی پیش بینی می شود.

دکتر خون میرزایی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل چندانی در خصوص پرورش ماهیان خاویاری کشور وجود ندارد، گفت: یک مشکل در این حوزه صیدگاه ها و سطح تعامل با شرکت مادر تخصصی است به طوری که سازوکار دریافت و تحویل ماهی مولد با کیفیت از شرکت مادر تخصصی بسیار ضعیف می باشد.

دکتر خون میرزایی افزود: یکی دیگر از حلقه های اصلی در توسعه پرورش ماهیان خاویاری، راه اندازی پایانه های صادراتی است خواستار مساعدت برای تامین تسهیلات راه اندازی پایانه صادر می شود و با توجه به اینکه گلوگاه توسعه این صنعت تامین بچه ماهی بود، شیلات ایران تلاش کرده است در این زمینه بخش خصوصی را نیز فعال نماید و توانمندی بخش خصوصی را به کمک تامین بچه ماهی هدایت نماید.

وی گفت: در بخش میگو در سال ۹۷ از ۱۱ هزار هکتار سطح زیرکشت، بیش از ۴۷ هزار تن میگوی پرورشی تولید شده است و در حال حاضر از برنامه جلو هستیم و هدف سازمان شیلات در سال افق برنامه ششم توسعه تولید ۶۰ هزار تن میگوی پرورشی است.

دکتر خون میرزایی بیان کرد: ما در بخش میگو از ظرفیت بالایی برخورداریم و مزیت نسبی پرورش میگو و سودآوری قابل توجه آن باعث جذب سرمایه گذاران شده است و سازمان شیلات نیز از این سرمایه گذاری ها استقبال و پشتیبانی خواهد نمود.

وی در ارتباط با پرورش ماهی در دریا (پرورش ماهی در قفس) اظهار داشت: پرورش ماهی در دریا فرصتی جدید در تولید و پرورش ماهی در ایران محسوب می شود. دکتر خون میرزایی، مشکلات طرح توسعه پرورش ماهی در دریا را افزایش در هزینه های تولید، سخت گیری سیستم بانکی، کمبود اعتبارات عمرانی، عدم وجود جایگاه سازمانی، عدم همراهی دستگاه های ذی ربط، تنوع گونه ای، آموزش و ترویج و مشکلات تامین ارز دولتی عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =