چای

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تخصیص ارز دولتی برای واردات چای اعلام کرد: دولت باید ارز دولتی چهارهزار و 200 تومانی را از واردات چای حذف می‌کرد، چراکه باوجود محدودیت‌های دولت، هیچ لزومی نداشت به چای یارانه دولتی پرداخت شود.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با «روسنا» گفت: حذف تخصیص ارز دولتی چهارهزار و 200 تومانی به‌نفع کشاورز است و به‌نوعی به تولید داخل نیز کمک می‌کند. وی با انتقاد شدید از نحوه عملکرد دولت در تخصیص ارز چهارهزار و 200 تومانی برای واردات محصولاتی نظیر چای تصریح کرد: این اقدام جنایت و تخلف آشکاری بود که درصورت تداوم می‌توانست اقتصاد داخلی را با چالش عظیمی مواجه سازد.

لاهوتی تخصیص ارز دولتی را برای واردات محصولاتی که زمینه تولید و عمل‌آوری آن‌ها در داخل کشور وجود دارد، تخلف عنوان کرد و افزود: با نهادینه‌کردن فرهنگ مصرف و حمایت از تولیدات داخلی دیگر نیازی به واردات این دست از محصولات نیست.

چای با دلار ١٤ هزار تومانی در بازار توزیع می‌شود

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز در گفت‌وگو با «روسنا» با بیان این‌که واردات چای خارجی با ارز چهارهزار و 200 تومانی تأثیری در روند کاهش قیمت این محصول در بازار نداشت، گفت: چای وارداتی با ارز دولتی عملاً با دلار ١٤ هزار تومانی در بازار توزیع می‌شد.

قاسمعلی حسنی در ادامه میانگین قیمت چای وارداتی را در هر کیلو بین چهار تا پنج دلار اعلام کرد و افزود: چای عملاً با قیمت ٦٥ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. وی  با بیان این‌که دلالان از چای وارداتی با ارز چهارهزار و 200 تومانی سوءاستفاده می‌کردند، افزود: متأسفانه در شرایط فعلی نیز شاهد سوءاستفاده برخی افراد از ارز چهارهزار و 200 تومانی در بازار هستیم.

واردات چای با ارز آزاد موجب افزایش رقابت می‌شود

رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال هم در گفت‌وگو با «روسنا» اقدام مهم دولت در حذف ارز چهارهزار و 200 تومانی برای واردات چای را گامی مثبت در جهت تقویت صنعت چای و تبدیل آن به محصول استراتژیک اقتصادی اعلام کرد و گفت: واردات چای با ارز آزاد موجب افزایش رقابت چای‌کاران داخلی و حمایت از آن‌ها می‌شود.

نعمت یاورزاده با بیان این‌که تخصیص ارز دولتی برای واردات چای مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید داخل بود، افزود: دولت به‌جای حمایت‌ از تولیدکنندگان، برای واردات چای ارز دولتی تخصیص می‌داد؛ این در حالی است که تولیدکنندگان با مشکلات گرانی در بازار مواجه بودند.

وی با بیان این‌که مشکل اصلی صنعت چای در کشور مداخله بدون برنامه دولت در این صنعت است، یادآور شد: طی سال‌های اخیر صنعت چای در بخش‌هایی نظیر تولید و قیمت تحت تأثیر سیاست‌گذاری دولت قرار گرفته است.

این تولیدکننده چای با بیان این‌که نیازی نبود دولت برای واردات، ارز دولتی تخصیص دهد، افزود: وضعیت بازار چای به‌گونه‌ای است که این صنعت می‌تواند قیمت واقعی خود را در بازار مشخص کند. این در حالی است که باید به‌تدریج به‌سمت توقف قیمت دستوری حرکت کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که در هر سال بودجه هنگفتی به صنعت چای تزریق می‌شود، افزود: خروجی این میزان بودجه تخصیصی نامشخص است.

یاورزاده با بیان این‌که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان کل هزینه صنعت چای را به‌سمت بازار هدایت کرد، یادآور شد: در عرض دو تا سه سال این صنعت می‌تواند از کمک‌های دولت بی‌نیاز شود.

به‌گزارش «روسنا»، چای به‌عنوان بخش مهمی از اقتصاد و فرهنگ مردم نیازمند گام‌های اساسی و اصولی‌تری برای تأمین منافع به‌حق کشاورزان است. برای تحقق این مهم و با پیگیری‌های صورت‌گرفته، با تصمیم دولت یارانه ارزی واردات چای حذف شده و ازاین‌پس چای با ارز غیردولتی وارد می‌شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند واردات چای با ارز آزاد توان رقابت چای‌کاران داخلی را افزایش داده و موجب حمایت از چای داخلی می‌شود.

گزارش از نادیا صمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =