حسین زینلی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر لزوم برندسازی ملی در حوزه تولید و صادرات زعفران در کشور اظهار داشت: در حال حاضر با وجود اعمال سیاست‌های تحریم در یک سال گذشته میانگین صادرات زعفران ٣٥٠ میلیون دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که بیش‌تر کارخانجاتی که در زمینه بسته‌بندی و استحصال زعفران فعالیت می‌کنند، دارای برند مخصوص به خود هستند.

حسین زینلی در گفت‌وگو با «روسنا» با اشاره به فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه زعفران در خارج از کشور ادامه داد: در خارج از کشور با وجود تحریم‌های اعمال‌شده، شرکت‌های دارای شماره ثبت محصولات تولیدی خود را با برند زعفران ایرانی عرضه می‌کنند.

زینلی با بیان این‌که برای ایجاد برند ملی زعفران نیازمند همکاری وزارت جهاد و وزارت صمت هستیم، گفت: در این زمینه از سوی وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی در دست انجام است، اما باید بخش خصوصی با حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه پیش‌قدم شود. وی در ادامه با بیان این‌که متأسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همکاری‌های لازم را با بخش خصوصی در زمینه برند‌سازی نمی‌کند، افزود: درحال‌حاضر بخش خصوصی برای وزارت صمت اهمیتی ندارد، بنابراین این وزارتخانه به‌دنبال برند‌سازی نیست.

زینلی در ادامه با بیان این‌که مقدمات برند‌سازی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است، گفت: به‌زودی برند‌سازی ملی زعفران به سرانجام می‌رسد. مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که درحال‌حاضر بسیاری از کشورهای صاحب برند ملی در زمینه تولید زعفران فعال نیستند، گفت: اکنون اکثر کارخانجات ایرانی در دنیا صاحب برند هستند؛ همچنین در زمینه صادرات زعفران با وجود اعمال تحریم‌ها مشکلی ندارند. زینلی با بیان این‌که محصول زعفران ایرانی به ٤٥ کشور جهان صادر می‌شود، افزود: تحریم تأثیر ناچیزی در روند صادرات زعفران داشته است. درحال‌حاضر تولید‌کنندگان ما در بازگشت پول خود مشکل دارند، اما باوجود تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های خارجی حتی خواستار گلبرگ‌های زعفران ما هستند. زینلی در ادامه افزود: درباره برند ملی مواردی که مربوط به وزارت جهاد کشاورزی بود به سرانجام رسیده، ازاین‌رو وزارت صنعت، معدن و تجارت باید روند اجرای برند‌سازی زعفران را تسهیل کند.

افزایش صادرات به‌تبع برند‌سازی

علی شریعتی مقدم، عضو شورای ملی زعفران، نیز با بیان این‌که برندسازی می‌تواند زمینه صادرات محصول زعفران را افزایش دهد، اظهار داشت: تاکنون برای یک‌هزار تن زعفران تولیدی، واحدهای بسته‌بندی ایجاد شده است. وی از تکثر تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه زعفران خبر داد و گفت: در حال حاضر فضای کسب‌وکار متناسب با شرایط بازار و تولید در جهتی که برندها بر بازار مسلط شوند، قرار نگرفته است. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به تولید سالانه 350 تن زعفران در ایران گفت: این محصول توانسته برای 120 هزار خانوار اشتغال ایجاد کند. شریعتی مقدم با بیان این‌که زعفران سالانه بیش از 500 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد، گفت: تقریباً طی سال‌های اخیر صادرات این محصول در کشور 60 درصد رشد داشته است.

برندسازی مناسبی برای زعفران نشده

وی با بیان این‌که در سایر کشورها تسهیلات مناسبی به فعالان حوزه زعفران ارائه می‌شود، یادآور شد: آنان می‌توانند با قیمت مناسب محصول خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند. عضو شورای ملی زعفران ایران با اظهار تأسف از روند برند‌سازی این محصول گفت: متأسفانه تاکنون برندسازی مناسبی برای زعفران نشده، این در حالی است که این محصول ایرانی بنا به دلایل گسترده‌ای توان رقابت با دیگر برندهای خارجی را ندارد. شریعتی مقدم، یکی از ضعف‌های موجود در بازار زعفران را عدم یا کمبود تخصص و دانش در بهبود کیفیت آن عنوان و اظهار کرد: تمام فعالان حوزه زعفران باید علاوه‌بر فرهنگ‌سازی، در سطح کلان هم به‌دنبال ایجاد دستورالعملی برای عرضه این محصول باشند و آموزش و تکمیل تخصص را مدنظر قرار دهند. ازاین‌رو عرضه زعفران استاندارد و باکیفیت نیز یکی از مزایای عرضه آن در بورس کالاست. وی در ادامه بی‌ثباتی و نوسانات شدید قیمت را از مشکلات حوزه زعفران برشمرد و افزود: این مسأله امکان رقابت در بازارهای جهانی را سخت و دشوار می‌کند. عضو شورای ملی زعفران افزود: دولت باید در این زمینه تمهیدات مناسبی بیندیشد تا شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم و صادرکنندگان بتوانند به‌درستی در مسیر برندسازی گام بردارند.

به گزارش «روسنا»، زعفران یکی از گیاهانی است که در بازارهای جهانی به‌نام ایران شناخته‌شده و براساس آمار منتشرشده بیش از ۹۰ درصد زعفران مصرفی جهان در ایران تولید می‌شود که چیزی حدود ۳۰۰ تن در سال است. باوجوداین در حوزه زعفران‌های بسته‌بندی‌شده و برندهای زعفران، شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی جایگاه مناسبی ندارند و به‌دلیل نداشتن برند و جایگاه‌سازی مناسب، طبق معمول، نقش کارگر ارزان را ایفا می‌کنند.

گزارش از نادیا صمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =