کد خبر: 1949
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
مهدی تقوی

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: سهمیه‌بندی کالاها زمان خاص خودش را دارد و اصولاً برای این است که مردم حداقل‌ها را داشته باشند. بنابراین با این اقدام موافق نیستم، چراکه سهمیه‌بندی کالاها درواقع جزو طرح‌های اضطراری و مختص زمانی است که کشورها با مسائلی چون جنگ، قحطی و کمبود کالا مواجه‌اند. خوشبختانه ما الان چنین مسأله‌ای در کشور نداریم.

مهدی تقوی در گفتگو با روسنا می‌افزاید: به‌جای پرداخت یارانه به مردم یا سهمیه‌بندی کالاها، می‌توان از طُرُق دیگری به مردم کمک کرد. برای مثال اگر قرار است برای طبقه کارگر اقدامی کرد، می‌توان میزان مزد و حقوقشان را افزایش داد. تقوی می‌افزاید:  بودجه‌ای را که در اختیار دولت است می‌توان صرف انجام کارهایی ازقبیل ساخت کارخانه، بیمارستان و دانشگاه کرد، چراکه این خرج‌های عمرانی رشد اقتصاد را در پی دارد، اما اگر بخواهیم بودجه را به‌صورت یارانه و... به مردم بدهیم، کاری از پیش نخواهیم برد. این کارشناس اقتصادی می‌گوید: در کشور انگلستان تا قبل از روی کار آمدن مارگارت تاچر، سیستمی حاکم بود که براساس آن مواردی همچون بهداشت و درمان و تحصیل در دانشگاه و مدارس برای همه رایگان بود و به این ترتیب هیچ فردی نه فاقد سرپناه بود و نه با مشکلات رفاهی،  امنیتی و بهداشتی روبه‌رو بود. درواقع در آن سیستم شرایط به‌گونه‌ای بود که کسی نیاز به کمک‌گرفتن از دیگران نداشت. اگر ما نیز در کشور بتوانیم سیستمی این‌چنینی راه‌اندازی کنیم، قطعاً ایران به بهشت برین تبدیل می‌شود.

تقوی می‌افزاید: با توجه به این‌که در حال حاضر در کشور کمبود کالا نداریم و اساسی‌ترین مسأله ما این است که به‌دلیل تحریم‌ها، مقدار نفتی که صادر می‌کنیم از دومیلیون و 100 هزار بشکه به یک‌میلیون و 100 هزار بشکه رسیده، درنتیجه دلار کم‌تری به‌دستمان می‌رسد و دولت در تنگناست. بنابراین اگر شرایط به‌طریقی پیش برود که بتوانیم درآمد سرانه ایران را بالا ببریم، می‌توانیم چنین سیستم کارآمدی را در کشور راه‌اندازی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =