کد خبر: 1948
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
آغاز اجراي برنامه‌ 5 ساله احياي جنگل‌هاي زاگرس

دبیر ستاد ملی زاگرس با اشاره به تدوین و اجرای برنامه‌ای پنج‌ساله برای حفاظت و مقابله با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس گفت: توسعه عملیات آبخیزداری، افزایش رطوبت خاک، کاداستر اراضی، پیشگیری از آفات و امراض و آتش‌سوزی در اولویت این برنامه هستند.

به‌گزارش «روسنا» به‌نقل از وانانیوز، فریبرز غیبی با بیان این‌که وسعت جنگل‌های زاگرس بین پنج‌میلیون و ۴۰۰ هزار تا شش‌میلیون هکتار است، اظهار کرد: جنگل‌ زاگرس یکی از نقاط حیاتی و معدن آب در کشور است و براساس آخرین آمار دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از وسعت این جنگل‌ها آلوده و خشک است.

وی با اشاره به برنامه بوم‌سازگان زاگرس که سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال اجرا شده است، تصریح کرد: براساس مطالعات انجام‌شده بیش از ۷۰ عامل در خشکیدگی جنگل‌های زاگرس مؤثر است که کاهش رطوبت خاک و افزایش دما مهم‌ترین آن‌هاست؛ همچنین این دو عامل سبب طغیان آفات و امراض در جنگل‌ها می‌شود.

دبیر ستاد ملی زاگرس ادامه داد: اهمیت زاگرس در محیط‌زیست و زندگی عشایری کشور از یک سو و سیل‌های اخیر لرستان و خوزستان که متأثر از بالادست بود از سوی دیگر سبب شد که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دید ویژه‌ای نسبت به زاگرس داشته باشد و توسعه پوشش گیاهی و عمیات آبخیزداری در این منطقه را در اولویت خود قرار دهد.

غیبی با بیان این‌که سال گذشته ۲۵ هزار هکتار عملیات جنگل‌کاری و توسعه جنگل در کشور داشتیم که ۲۰ هزار هکتار از آن فقط در جنگل‌های زاگرس بود، گفت: امسال نیز قرار است که براساس برنامه بوم‌سازگان زاگرس بیش از ۵۰ هزار هکتار جنگل‌کاری و عملیات احیاء و غنی‌سازی جنگل در زاگرس داشته باشیم.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال با اشاره به این‌که در ستاد ملی زاگرس، پتانسیل‌ها و ضعف‌های زاگرس مشخص شد، اظهار کرد: براساس همین پتانسیل‌ها و ضعف‌ها ۲۰ پروژه در برنامه بوم‌سازگان زاگرس تعریف شد که ازجمله آن‌ می‌توان به توسعه اراضی جنگلی، پیشگیری از حریق، مقابله با آفات و امراض و تهیه نقشه کاداستر اشاره کرد.

به‌گفته دبیر ستاد ملی زاگرس در حال حاضر بیش از چهارمیلیون هکتار اراضی جنگلی در کشور داریم که قرار است براساس این برنامه، پوشش گیاهی این اراضی را بین یک تا پنج درصد افزایش دهیم.

غیبی با بیان این‌که هدف سازمان جنگل‌ها مقابله با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس است، تصریح کرد: افزایش رطوبت خاک از طریق عملیات آبخیزداری، جنگل‌کاری و احیاء و پاک‌سازی جنگل‌ها در دستور کار استان‌های زاگرس قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که اقداماتی همچون افزایش رطوبت خاک، کاداستر اراضی، پیشگیری از آفات و امراض و آتش‌سوزی با کمک جوامع محلی صورت می‌گیرد، گفت: براساس برنامه بوم‌سازگان زاگرس، مدیریت واحدی در جنگل‌های زاگرس خواهیم داشت تا بتوانیم تأثیر عوامل انسانی و طبیعی بر خشکیدگی جنگل‌های زاگرس را به حداقل برسانیم.

دبیر ستاد ملی زاگرس در پایان با بیان این‌که بوم‌سازگان زاگرس برنامه‌ پنج‌ساله‌ای است که امسال نخستین سال اجرای آن است، اظهار کرد: اعتبار سال اول این برنامه از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است و امیدواریم که در سال‌های بعد نیز مشکلی برای تأمین اعتبار این برنامه نداشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =