کد خبر: 1947
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
اجراي 14 پروژه آبخيزداري در كهگيلويه و بويراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۴ پروژه عملیات مکانیکی آبخیزداری با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی در سطح این استان در حال اجراست.

 به‌گزارش «روسنا» به‌نقل از فارس، سیل ابتدای سال جاری خسارت زیادی در استان‌های مختلف کشور به بار آورد و به استان کهگیلویه و بویراحمد هم خسارت وارد کرد و اگر طرح‌های سیل‌بند منابع طبیعی و آبخیزداری نبود، شاید خسارت وارده به مناطق استان کم‌تر از خوزستان و لرستان نبود.

در سال‌های اخیر اغلب فعالیت‌های حوزه مدیریت منابع آبی کشور در قالب سدسازی مورد توجه قرار گرفته؛ درحالی‌که سدسازی بخش کوچکی از مجموعه‌ فعالیت‌های آبخیزداری است و توجه به حوضه‌های آبخیز قبل از سدها، شبکه‌های پس از سد، شرایط اقلیمی منطقه و سفره‌های زیرزمینی موجود از لوازم ضروری انجام طرح‌های آبخیزداری و مدیریت منابع آبی است.

در بازدید مسئولان منابع طبیعی از پروژه‌های سدسازی در منطقه مارگون شهرستان بویراحمد، غلام‌حسین حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، پروژه‌های آبخیزداری را برای مدیریت صحیح آب و خاک ضروری دانست و گفت: باتوجه به سیلاب سال ۹۸ این سدها موجب کنترل سیلاب و فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی می‌شود.

وی عنوان کرد: پروژه‌های آبخیزداری به سه صورت بند مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی اجرا شده که در سال ۹۷، سه‌هزار مترمربع سد بند سنگی به‌صورت ملاتی اجرا شده است.

این مسئول به پروژه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: اجرای ۱۴ پروژه عملیات مکانیکی آبخیزداری با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی، اجرای ۲۷ مورد عملیات کپه‌کاری، بذرکاری و حفاظت و قرق با پیشرفت ۱۰۰ درصدی و ۲۰ مورد جنگل‌کاری با نهال، با بذر و تولید نهال ازجمله پروژه‌های منابع است.

حکمتیان با اشاره به ایجاد کمربند حفاظتی، جایگزینی سوخت‌های فسیلی، اجرای طرح کاداستر و آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه‌های منابع طبیعی ۸۳ درصد است، ضمن این‌که اعتبارات این پروژه از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود.

در ادامه رحیمیان، مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، با اشاره به پروژه‌های سدسازی این شهرستان گفت: پس از بارندگی‌های اخیر ذخیره آب پشت پروژه‌های آبخیزداری شهرستان بالغ‌بر ۱۷ هزار مترمکعب است.

وی عنوان کرد: پروژه‌های فعال شهرستان بویراحمد در مناطق دیلگون، سپیدار، مارگون و دشت‌روم است.

 این مسئول عنوان کرد: این سدها و سیل‌بندها آب تمام زمین‌ها و باغ‌های اطراف منطقه سقاوه را تأمین می‌کنند و علاوه‌برآن سیلاب را کنترل و مانع فرسایش خاک می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =