کد خبر: 1945
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
دشت ممنوعه و بحراني يزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: تحویل حجمی آب و نصب کنتورهای هوشمند روی تمامی چاه‌های کشاورزی در 10 دشت ممنوعه و بحرانی استان از برنامه‌های پیش‌ روی شرکت آب منطقه‌ای یزد است.

به گزارش « روسنا » به نقل از ایرنا، محمدمهدی جوادیان‌زاده ادامه داد: جمع کل رودخانه‌های استان دوهزار و 800 کیلومتر است که 700 کیلومتر آن اصلی هستند و تاکنون مطالعات سراسری روی 591 کیلومتر از این رودخانه‌ها انجام شده ‌و درباره 3/141 کیلومتر از رودخانه‌ها نیز مطالعات موردی صورت گرفته ‌است.

وی با اشاره به این‌که 100 نقطه حادثه‌خیز سیلابی در رودخانه‌های استان شناسایی شده‌اند، افزود: بیش‌ترین نقاط حادثه‌خیز در منطقه اشکذر و خضرآباد است که به بخش زیادی از حریم رودخانه‌ها در این مناطق تعرض شده است و شهرستان‌های بهاباد، تفت، میبد و مهریز نیز آمار بالایی در این زمینه دارند.

جوادیان‌زاده، حجم سیلاب‌های استان در فروردین‌ماه را 28 میلیون مترمکعب عنوان و خاطرنشان کرد: تصرف و ساخت‌وسازها در حریم رودخانه‌ها، برداشت غیراصولی شن و ماسه و تخلیه نخاله‌ها از مهم‌ترین چالش‌های رودخانه‌های استان محسوب می‌شود.

وی در ادامه با تشریح وضعیت و تصرف‌های بستر و حریم رودخانه‌های استان، بر لزوم همکاری فرمانداران و شهرداری‌ها، اداره ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و محیط‌زیست شهرستان‌ها و دهیاری‌ها در ساماندهی رودخانه‌های استان تأکید کرد.

جوادیان‌زاده پاک‌سازی رودخانه‌ها، احداث دیواره ساحلی رودخانه‌ها، تأمین منابع مالی و اعتبار طرح‌های مورد نیاز و اعطای اختیار به شرکت آب منطقه‌ای یزد برای دادن هرگونه مجوز ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها را از ضرورت‌های ساماندهی رودخانه‌های استان ذکر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: تاکنون 25 بند تغذیه مصنوعی توسط شرکت آب منطقه‌ای یزد در استان احداث شده است که میزان حجم کل مخزن این بندها 8/27 میلیون مترمکعب است و نزدیک به 3/11 مترمکعب آن آبگیری شده‌ است.

وی درباره اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی اظهار داشت: خوشبختانه این طرح سه سال متوالی در تمام شهرستان‌ها اجرایی شده‌ است که در سال 97 میزان 85 میلیون مترمکعب آب از این محل صرفه‌جویی شد و این در حالی است که میزان کل آب انتقالی به استان 60 میلیون مترمکعب بوده‌ است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده در پایان، میزان صرفه‌جویی آب در سال‌های 95 و 96 از طریق خاموشی چاه‌های کشاورزی را به‌ترتیب 44 و 75 میلیون مترمکعب عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =