کد خبر: 1925
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
67

شهردار قدس به همراه جمعی از مدیران شهری، از برخی پروژه های شهر قدس و همچنین مسیل جریان رودخانه بازدید کرد.

به گزارش روسنا به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس؛ مسعود مختاری در حاشیه بازدید از مسیل رودخانه شهر قدس گفت: با توجه به اینکه دبی آب بیشتری از سد کرج جاری شده است فضای بیشتری از سطح شهر قدس به زیر آب رفته است و لازم است تمهیدات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی که ممکن است بر اثر ناآگاهی یا بی احتیاطی شهروندان حادث شود، اندیشید.

وی افزود: شهرداری قدس به منظور پیشگیری از هرگونه اتفاقی برای شهروندان در حاشیه رودخانه، علاوه بر بستن راه عبور خودروها با استفاده از نوار خطر به شهروندان هشدار داده است تا بیش از اندازه به بستر این رودخانه نزدیک نشوند.

شهردار قدس با اشاره به اینکه آب جاری شده در رودخانه از پل حاشیه دانشگاه نیز عبور نموده است، بیان داشت: ارتفاع آب در برخی از نقاط به خصوص در بخش معادن به حدود ۶۰ متر می رسد و این می تواند خطری بالقوه برای کسانی باشد که به این مسیر نزدیک می شوند چرا که با توجه به اینکه حاشیه رودخانه دارای دیواره های بلندی است که بر اثر خاکبرداری در طی سالها ایجاد شده است راه نجات برای کسانی که در این مسیل دچار حادثه شوند دشوار خواهد بود.

مختاری تصریح کرد:همچنین با توجه به خشک و سست بودن حاشیه رودخانه در برخی از نقاط شهر، عبور جریان آب ممکن است ریزش و رانش را به همراه داشته باشد که این را می توان از ترک هایی که در حاشیه رودخانه پس از گذر آب ایجاد شده است دریافت.

شهردار قدس در ادامه خاطرنشان کرد: رودخانه آیرین در همه مسیل ها در دو ماه گذشته کاملاً بازگشایی و پاکسازی شده است و جریان آب تا رسیدن به آن سوی جاده منتهی به شهریار و باباسلمان هیچگونه گرفتگی و امکان ایجاد بروز سیلاب را ندارد، اما ممکن است در برخی از نقاط با همراه شدن بافت خاک حاشیه رودخانه، برخی نقاط دچار ریزش شوند که با دقت و بطور روزانه این مسیرها به صورت کامل رصد می گردد و اگر جایی نیاز به ایجاد خاکریز و یا خاکبرداری باشد با سرعت انجام می شود و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

وی همچنین در ادامه گفت:وجود این حجم از آب می‌تواند دارای آثار و برکات بسیاری در سطح شهر قدس باشد و حجم جریان آب عبوری از سطح شهر می تواند فرصت بی‌بدیل و تکرار نشدنی را برای توسعه فضای سبز شهری، جنگل‌کاری و ارتقاء سرانه فضای سبز ایجاد نماید و با توجه به اینکه یکی از ارکان اصلی ایجاد شهری سبز وجود آب می باشد، در برنامه های شهرداری قدس توسعه سریع و همه جانبه فضاهای سبز شهری با استفاده از درخت کاری در دستور کار قرار داده ایم.

وی افزود: اولویت توسعه فضای سبز به فضای حاشیه رودخانه اختصاص داده شده است، چرا که بافت خاک در مرور زمان در مجاورت با آب سست می‌شود و اگر درخت کاری صورت نگیرد ممکن است پدیده‌های طبیعی غیر مترقبه ای شهر را تهدید نماید.

مختاری در ادامه بیان داشت: لذا باید با استحکام بخشیدن به اراضی حاشیه رودخانه، علاوه بر ایجاد یک حریم رودخانه ایمن، می توان توسعه فضاهای سبز شهری را نیز تسریع نمود.

مسعود مختاری در پایان خاطر نشان کرد:  هم اکنون یک پروژه ۱۶ هکتاری و یک پروژه ۲۰ هکتاری جنگلکاری در حاشیه رودخانه شهر قدس در حال انجام است که تلاش شده است علاوه بر اجرای درختکاری انبوه، برخی ویژگی های بیولوژیکی و درختان سازگار با زیست بوم منطقه و همچنین ایجاد فرصت هایی برای بهره وری بیشتر فضای سبز از طریق استفاده از گیاهان دارای محصول، به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.





ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =