عشایر

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: تشکل‌های عشایری بازوی توانمند اجرای سیاست‌های سازمان امور عشایر هستند که با تحرک آن‌ها عشایر وضعشان بهتر می‌شود و بهبود اشتغال و کسب و کار ایجاد شده و اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد.

به‌گزارش «روسنا» شاهپور علایی‌مقدم، قائم مقام سازمان امور عشایر ایران، با اشاره به این‌که ما واقعاً نگران بعضی از تشکل‌ها هستیم، افزود: اقتصاد مقاومتی با ضرر شکل نمی‌گیرد و این ما هستیم که باید فکر و تحول در مناطق عشایری ایجاد کنیم. وی با بیان این‌که کار در تشکل‌ها هم مسئولیت دنیوی دارد و هم مسئولیت اخروی افزود: امروز در این‌جا گردهم آمده‌ایم تا در طلیعه سال ۹۸ با شعار تشکل‌ها، رونق تولید، ارتقای معیشت و رفاه عشایر برای رفاه و معیشت عشایر هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی کنیم.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با طرح این سوال که چرا شعار تشکل‌ها، رونق تولید، ارتقای معیشت و رفاه عشایر را برای این گردهمایی انتخاب کرده‌ایم، مدیران تشکل‌ها را خطاب قرار داد و گفت: چگونه می‌شود ارتقای رفاه و معیشت عشایر را عملیاتی کنیم؟ رونق تولید را که فرمایش مقام معظم رهبری و شعار امسال است چگونه می‌توانیم محقق کنیم؟ علایی‌مقدم اظهار داشت: تمام سرمایه تعاونی‌های عشایری اموال عشایر است و همه ما که در این گردهمایی جمع شده‌ایم امانتدار اموال و ثروت عشایر هستیم. وی اضافه کرد: امروز در این‌جا جمع شده‌ایم تا به عشایر سود برسانیم، تحول اقتصادی برای آنان ایجاد کنیم و برای تحقق شعار گردهمایی برنامه‌ریزی کنیم و این وظیفه بسیار خطیری است که بر دوش ماست. علایی‌مقدم با بیان این‌که امانتداری کار بسیار سختی است، افزود: ما امانتدار سرمایه قشری از جامعه هستیم که اتکا به خود، دام، مرتع و خدای بالا سرش دارد و نه‌تنها باید این امانت را حفظ کنیم، بلکه باید افزایش و رونق هم بدهیم و برای ارتقای معیشت عشایر تحول اقتصادی ایجاد کنیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که در دو سال اخیر اخبار خوب و بدی از تشکل‌ها داشتیم، ابراز داشت: همه با هم باید تلاش کنیم تا نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف مرتفع شود. علایی‌مقدم با تأکید بر این‌که باید از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده به‌نفع عشایر استفاده کنیم، گفت: زمانی ممکن بود که قانون کم داشته باشیم؛ ولی امروز با رویکرد مثبت مجلس و دولت در بخش عشایر ظرفیت‌های قانونی خوبی ایجاد شده است که باید از آن برای ایجاد توسعه و رونق اقتصادی جامعه عشایری بهره ببریم. قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با بیان این‌که مهم‌ترین ابزار برای ایجاد تحول، ابزار قانون است، ادامه داد: در برنامه پنجم تنها یک ظرفیت قانونی برای عشایر وجود داشت و آن هم بیمه اجتماعی عشایر بود؛ اما در برنامه ششم ۱۷ بار از عشایر نام برده شده است و ۱۷ ظرفیت قانونی ایجاد شده که بخش عشایر را متحول کرده است و هنر تشکل‌ها این است که از این ۱۷ بند قانونی به‌نفع عشایر استفاده کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =