قربانی

عضو مؤسس انجمن برنج کشور، با اشاره به گرانی قیمت برنج گفت: قیمت‌های فعلی برای کشاورز بسیار مضر و تأسف‌بار است. در وضعیت شروع عملیات کشت، شالی‌کاران با درخواست دستمزدهای بالاتر از سوی کارگران مواجهند، چراکه قیمت برنج هر کیلو 20 هزار تومان است و هزینه زندگی نیز بالاست. این درحالی‌ است که کشاورز برنج تولیدی را حداکثر به‌قیمت 10 هزار تومان فروخته و امروز برای شروع فعالیت بر همین مبنا برنامه‌ریزی کرده است.

غلامعلی قربانی در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: در این شرایط خاص حمایت وزارت جهاد کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود. وی افزود ضرورت دارد درصورت نیاز به واردات برنج، طوری عمل شود که در زمان برداشت محصول، کشاورز ضرر و زیان نکند، چراکه پول برنج 20 هزار تومانی به جیب دلالان و کسانی می‌رود که شاید بتوان گفت رنگ مزرعه را ندیده‌اند. وی در ادامه گفت: سیل اخیر به زراعت گندم صدمات زیادی وارد کرده، اما در بحث برنج هزینه تولید را بالا برده و از همین‌جا از استاندار، مدیریت شعب بانک کشاورزی و سایر مسئولان محترم می‌خواهم علاوه‌بر شالی‌کارانی که قدرت مالی داشتند و خزانه خود را بیمه کردند، از کسانی هم که در امر تولید ملی فعالند، ولی توان بیمه خزانه را نداشته‌اند حمایت کرده و مبالغی را به‌عنوان هدیه در اختیارشان بگذارند تا به‌رغم حوادثی که پیش آمده، با امید افزون‌تر به تولید بپردازند و این طور نباشد که فرزندانشان با دیدن وخامت وضع اقتصادی پدر، از ورود به فعالیت کشاورزی سر باز بزنند.

عضو مؤسس انجمن برنج کشور درباره بحث تسطیح اراضی گفت: فکر می‌کنم یک روز باید امر تسطیح اراضی را به پایان برسانیم و این پدیده بسیار طولانی شده است و قطعاً با اتمام عملیات تسطیح اراضی شاهد پایین‌آمدن 15 درصد از هزینه‌ها خواهیم بود و علاوه‌براین باید با کاهش قیمت نهاده‌ها، فعالیت کشاورزی را اقتصادی کنیم؛ ضمن این‌که معتقدم نباید از شالی‌کاران هزینه آب‌بها دریافت شود، چراکه با احداث سد منجیل در زمان خود نیازمان تأمین شد تا اینکه با احداث 15 فقره سدهای کوچک و بزرگ در بالادست، حتی در طول سال بارندگی، آب کامل نداریم و این نیازمند توجه ساماندهی و برنامه‌ریزی بیش‌تر است. وی تأکید کرد: به‌دلیل افزایش بارندگی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود 15 تا 20 درصد افزایش محصول داشته باشیم. در برخی مناطق استان مازندران سطوحی از اراضی به‌دلیل بی‌آبی از چرخه فعالیت خارج شده بودند که خوشبختانه امسال فعال شده‌اند. قربانی در خاتمه درباره ارتباط با مسئولان دولتی گفت: تأسف‌بار است که بخش دولتی به‌رغم علاقه بسیار در ارائه خدمت، از توان لازم برخوردار نیست و این ضایعه دردناک است. علاوه‌براین خروج مدیران لایق و کارآمد از استان گیلان و قبول مسئولیت در تهران نیز از عوامل بازدارنده توسعه کشاورزی استان است که از همین‌جا از مدیران ارشد، به‌ویژه استاندار محترم و ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی گیلان، خواستارم که شرایط بازگشت مدیران گیلانی به استان را فراهم کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =