کد خبر: 1902
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
چغندر

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: توسعه کشت های نشایی یکی از اولویت های سازمانی وزارت جهاد کشاورزی است و بر این اساس کشت چغندرقند با این روش در سطح 300 هکتار برای نخستین بار در کلوان آباده چهارشنبه آغاز شد.

به گزارش روسنا به نقل از ایرنا، احمد دهقان افزود: امسال بیش از 30 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی استان فارس به کشت نشایی اختصاص یافته و محصولات به این روش کشت خواهد شد. 
وی ادامه داد: کاهش طول دوره رشد، کاهش مصرف آب، کاهش آفات و بیماری ها و کاهش هزینه های مرحله کاشت و برداشت از جمله مزایای کشت نشایی است. 
کارشناس مسئول چغندر قند در سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: اگر کشت نشایی چغندرقند با تاخیر انجام شود مشکلی ایجاد نمی شود و نشا در فروردین و اردیبهشت در خزانه تهیه و به زمین اصلی منتقل می شود. 
نصرالله آتشی شیرازی در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: یکی از مزایای اصلی کشت نشایی این است که در خزانه تمام اقدامات انجام و با کاهش طول دوره رشد، این محصول دو ماه زودتر از روش کاشت مستقیم برداشت می شود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات چغندر قند فارس نیز گفت: در روش نشاکاری 60 روز قبل از انتقال نشا به زمین زراعی، به میزان یک میلیون و پانصد هزار بذر چغندر در یک درصد از زمین اصلی تهیه و پس از رشد به زمین اصلی منتقل می شود. 
یوسف آبادی با بیان اینکه با اجرای این طرح از هدرروی بیش از 4 هزار متر مکعب آب در هکتار جلوگیری می شود ادامه داد: سرعت رشد چغندر قند در این حالت افزایش می یابد ، بنابراین عملکرد این محصول در هر هکتار در مقایسه با کشت مستقیم بذر 30 درصد افزایش خواهد یافت. 
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: دستگاه نشا کار کاملا بومی که توسط محققین استان فارس ساخته شده است برای کاشت نشای چغندر قند مورد استفاده قرار گرفته و کشاورزان با این دستگاه می توانند هزینه های کاشت خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
علیرضا پرویزی افزود: برای بهره گیری از دستگاه نشاکار چغندر قند، تسهیلات کم بهره و بخشی از آن هم بصورت بلاعوض به کشاورزان اختصاص می یابد.
آباده در 275 کیلومتری شمال شیراز است. 
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =