پاپی زاده

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره قیمت گوجه‌فرنگی در بازار گفت: قسمت اعظم بازار گوجه‌فرنگی در این فصل مربوط به استان خوزستان و مناطق شمالی آن که شامل شهرهای دزفول و شوش می‌شود، است. محصول گوجه‌فرنگی این شهرها هنوز وارد بازار نشده و فکر می‌کنم در نهایت بین 10 تا 15 روز دیگر این محصول وارد بازار ‌شود.

عباس پاپی‌زاده گفت‌وگو با «روسنا» اظهار کرد: طبیعی است که با ورود محصول گوجه‌فرنگی استان خوزستان قیمت گوجه‌فرنگی کاهش پیدا کند. در برخی سال‌های گذشته قیمت گوجه‌فرنگی در بازار تا قبل از ورود گوجه‌فرنگی استان خوزستان کیلویی هشت‌هزار تومان بود؛ اما پس از ورود این محصول به‌شدت قیمت کاهش پیدا کرد. با توجه به این شرایط قضاوت درباره قیمت گوجه‌فرنگی در بازار زود است و به‌طور حتم با ورود محصول گوجه‌فرنگی خوزستان با کاهش قیمت مواجه می‌شویم. وی درباره آزاد شدن صادرات گوجه‌فرنگی و تأثیر آن بر افزایش قیمت این محصول عنوان کرد: درحال‌حاضر صادراتی به خارج از کشور نداریم و وقتی قیمت در داخل کشور مناسب است، دلیلی ندارد کشاورز محصول تره‌باری را که ماندگاری زیادی هم ندارد، صادر کند. صادر کردن گوجه‌فرنگی با این قیمت داخلی توجیه اقتصادی ندارد. پاپی‌زاده در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: زمانی‌که کشاورز محصول گوجه‌فرنگی خود را صادر می‌کند، باید آن را به چند قسمت تقسیم کند. برخی از این محصول قابل صادر کردن نیست و از چرخه خارج می‌شود و کشاورز مجبور است سود بخشی از آن را نادیده بگیرد؛ ضمن این‌که قیمت این محصول کشاورزی در خارج از کشور بالاتر از داخل نیست؛ بنابراین تفاوت قیمت هم ندارد که بخواهند به‌سمت صادرات بروند.

وی در پاسخ به این پرسش که با عرضه شدن گوجه‌فرنگی استان خوزستان در بازار شاهد کاهش قیمت رب گوجه‌فرنگی خواهیم بود یا خیر، گفت: کشاورزان محصولات خود را براساس تورم نمی‌فروشند، به این معنی که محصولات کشاورزی همچون برخی کالاها یا برخی اقلام خوراکی به بهانه این‌که قیمت ارز بالا رفته، بنابراین باید افزایش قیمت داشته باشند، این شرایط را ندارند. اگر هزینه کشاورز سه‌برابر شد، محصول کشاورزی آن 20 تا 30 درصد تحت‌تأثیر تورم قرار می‌گیرد. چند وقت پیش قیمت رب گوجه‌فرنگی به‌شدت افزایش پیدا کرد، در مقابل گوجه که نهاده اصلی این محصول است، آن‌چنان تغییر قیمتی نداشت؛ بنابراین نمی‌توان گفت افزایش رب گوجه‌فرنگی به قیمت گوجه ارتباط دارد. متأسفانه نبود نظارت در بازار باعث افزایش قیمت‌ها شد. اگر به‌درستی نظارت انجام و قیمت‌های به‌خوبی آنالیز شود، دیگر شاهد افزایش قیمت 200 درصدی رب گوجه‌فرنگی نخواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =