محمد ميررضوي

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران تحریم‌ فلزات را دلیل گرانی محصولات غذایی کنسروی ندانست و گفت: درحال‌حاضر قیمت برخی محصولات غذایی کنسرو شده، به تحریم صنایع فلزی ارتباطی ندارد. کارخانه‌ها قبل از اتمام قوطی‌های خود، به سازمان حمایت اطلاع می‌دهند و براساس آمار تقاضای قوطی می‌کنند؛ در واقع به این صورت نیست که از قبل کارخانه‌ای قوطی نداشته باشد و پس از تحریم با قیمت زیاد مجبور شود آن را تهیه کند.

محمد میررضوی در گفتگو با «روسنا» اظهار داشت: در همین چند روز گذشته که کنسرو تن‌ماهی دچار افزایش قیمت شد، به این دلیل بود که صید داخلی افزایش پیدا کرد و به ماهی وارداتی ارز دولتی تعلق نگرفت و از گروه کالاهای یک حذف شد. به‌همین دلیل با افزایش قیمت تن‌ماهی مواجه شدیم. تولیدکنندگان به همان مبلغی که ماهی می‌خرند آن را عرضه می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش قیمت تن‌ماهی شد؛ بنابراین افزایش قیمت کنسرو ماهی ربطی به قوطی و ورق‌های آلومینیوم و تحریم‌های جدید ندارد. البته در جلساتی که با سازمان شیلات تهران داشتیم، به‌دنبال این هستیم که قیمت را به حالت متعادل بازگردانیم.

وی درباره قیمت رب گوجه‌فرنگی اظهار کرد: درحال‌حاضر قیمت هر قوطی گوجه‌فرنگی در بازار 18 هزار تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکرده است. سال گذشته گوجه با قیمت دوهزار تومان به کارخانه‌ها تحویل داده می‌شد و امسال هم با همین قیمت به کارخانه‌ها داده می‌شود. وقتی کشاورزی محصول گوجه خود را به قیمت کیلویی دوهزار تومان به کارخانه می‌فروشد، با هزینه حمل‌ونقل طبیعی است که قیمت رب گوجه‌فرنگی کاهش پیدا نمی‌کند. میررضوی دلیل اصلی گرانی گوجه‌فرنگی را آزاد کردن صادرات این محصول دانست و تأکید کرد: تا زمانی‌که صادرات گوجه‌فرنگی ممنوع نشود، شرایط به‌همین صورت است. وقتی صادرات ممنوع شد، آن‌وقت کارخانه‌ها می‌توانند رب مورد نیاز مردم را تولید و ذخیره کنند؛ ولی به‌دلیل خام‌فروشی نهاده‌های تولید این مشکلات وجود دارد. میررضوی عنوان کرد: از 15 فروردین بار دیگر صادرات گوجه‌فرنگی آزاد شد و دلال‌ها و واسطه‌ها گوجه را به‌صورت نقدی از کشاورزان می‌خریدند و به مرزهای جنوب‌غربی کشور می‌بردند و در مرز دلار تحویل می‌گرفتند. با این شرایط طبیعی است که رب ارزان نمی‌شود. زمانی‌که کارخانه‌ها از کشاورز گوجه می‌خواهند، کشاورز اعلام می‌کند که گوجه‌ای ندارد. بارها گفته‌ایم به‌جای صادرات گوجه، رب صادر شود. وی در پایان گفت: در هر حال گمان نمی‌کنم که رب گوجه‌فرنگی ارزان شود؛ زیرا ربی که درحال‌حاضر کارخانه‌ها تولید می‌کنند با گوجه حدوداً دو هزارتومانی تولید شده است؛ یعنی گوجه‌فرنگی که در گذشته قبل ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان به کارخانه‌ها تحویل می‌شد، امروز به دوهزار و ۲۰۰ تومان رسیده است؛ پس چگونه می‌توان رب ارزان تولید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =