457

رئیـس سازمـان نظـام مهندسـی کشـاورزی و منابع طبیعـی در گفت‌وگو با «روسنا» گفت: طرح گیاهان دارویی یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی و از طرح‌های سازگار با محیط‌زیست و اقلیم است؛ همچنین ازجمله فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در این دوره است برای این‌که بتواند به اشتغال و ارزآوری برای کشور کمک کند.

در این راستا و با این هدف که بتوانیم با یک همکاری مشترک با دفتر گیاهان دارویی موجبات هم‌افزایی را برای سرعت‌گرفتن و توسعه اجرای طرح گیاهان دارویی در کشور فراهم سازیم، نشستی با این سازمان برگزار کردیم. شاهرخ رمضان‌نژاد افزود: سازمان نظام مهندسی و کشاورزی کشور می‌تواند در جهت تحقق اجرای این طرح یک بازوی اجرایی برای وزات جهاد کشاورزی باشد. وی با بیان این موضوع که تولید بذر برای فعالان گیاهان دارویی یکی از الزامات این طرح است، گفت: با دفتر گیاهان دارویی به توافق رسیدیم که بخشی از اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی، به‌ویژه دانش‌آموخته‌گان زراعت، را سازماندهی کنیم تا در تولید بذور گیاهان دارویی به این طرح کمک کنند. همچنین قرار شد بخشی از اعضای سازمان نظام مهندسی، به‌ویژه آن‌هایی که در حوزه ماشین‌های کشاورزی هستند، خدمات مکانیزاسیون گیاهان دارویی را در ارتباط با کاشت، برداشت و فراوری این محصولات گیاهان دارویی ارائه بدهند. زمینه دیگر همکاری ما مربوط به حوزه بازاریابی و بازرگانی بود که اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی می‌توانند به مجری طرح گیاهان دارویی در این زمینه کمک کنند. وی ادامه داد: توسعه کسب‌وکار و برقراری ارتباط بین تولید، تجار، بازرگانان و صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر زمینه‌های همکاری ما با دفتر گیاهان دارویی است. لذا با توجه به این‌که یکی از فعالیت‌های مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی توسعه کسب‌وکار در بخش کشاورزی است، این بخش را نیز برعهده خواهیم گرفت. رئیـس سازمـان نظـام مهندسـی کشـاورزی و منابع طبیعـی در پایان گفت: مجموعاً این همکاری می‌تواند موجبات هم‌افزایی بیش‌تری را فراهم سازد تا  اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی مستقر در روستاها بتوانند مسائل فنی و تخصصی مجری طرح گیاهان دارویی را برای اهالی روستا ترویج کنند و آن‌ها از فواید و مزایای این طرح آگاه سازند.

هدف ما ساماندهی بخش‌های مختلف زنجیره ارزش گیاهان دارویی است

مجری طرح گیاهان دارویی در گفت‌و‌گو با «روسنا» گفت: با توجه به این‌که مردم هنوز هم شناخت چندانی از گیاهان دارویی ندارند، قرار شد سازمان نظام مهندسی کشاورزی به‌عنوان یک بازوی مشورتی و اجرایی در زمینه آموزش بهره‌بردارها و آموزش کسانی که در زمینه گیاهان دارویی کار می‌کنند، آموزش مهندسان کشاورزی عضو این نظام و بهره‌برداران پیشرو نقش اساسی داشته باشند. همچنین با توجه به این‌که دفتر گیاهان دارویی در راستای برنامه‌ای که در زمینه گیاهان دارویی دارد، کشور را قطب‌بندی کرده، برش‌های استانی‌اش را نیز انجام داده و نقشه کاشت گیاهان دارویی  در کل کشور را نیز تهیه کرده است. بنابراین یکی از وظایفی که برعهده نظام مهندسی گذاشتیم عملیاتی‌کردن این کار بود؛ یعنی با حمایت‌هایی که انجام می‌دهد و با نیروهایی که در خدمت دارد به‌صورت عملیاتی آن را اجرایی کند. همچنین قرار بر این شد که نظام مهندسی در زمینه ایجاد باغ‌های تولید بذر استاندارد، فعالیت‌های آموزشی انجام دهد و نیروها و اعضای خود را وارد این عرصه کند و در زمینه تولید بذر استاندارد گیاهان دارویی نقش فعالی داشته باشند. حسین زینلی خاطر‌نشان کرد: دفتر گیاهان دارویی نیز وظیفه خود می‌داند که با استفاده از ابزارهای حمایتی‌ای که در اختیار دارد، اولویت را به اعضای نظام مهندسی کشاورزی بدهد. زینلی افزود: یکی از مشکلاتی که ما داریم بحث شناسنامه‌دارکردن گیاهان دارویی است که انجام نشده، بنابراین با نظام مهندسی به توافق رسیدیم که شناسنامه‌دارکردن و بحث بیمه کشاورزان یا بهره‌برداران و اعضای نظام مهندسی را که در این حوزه فعالیت می‌کنند، عملی کنیم. وی ادامه داد: بحث اساسی دیگر ما این است که برای هرکدام از گیاهان دارویی در هر شهرستان و استانی زنجیره ارزش تعیین کرده و توافق کرده‌ایم نظام مهندسی در زمینه تکمیل این زنجیره ارزش به ما کمک کند. در پایان با بیان این‌که ساماندهی بخش‌های مختلف زنجیره ارزش گیاهان دارویی یکی از اهداف اساسی ماست، گفت: یکی از مزایای نظام مهندسی کشاورزی این است که به ما کمک کند تکنولوژی جدید و به‌کارگیری دانش شرکت‌های دانش‌بنیان را به این حوزه انتقال دهیم و باعث شود سطح عملکردی تولید گیاهان دارویی در کشور ارتقاء پیدا کند.

به‌گزارش «روسنا» روز گذشته شاهرخ رمضان‌نژاد، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی، و حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی، طی برگزاری نشستی در خصوص زمینه‌های همکاری این دو سازمان در راستای تحقق اهداف طرح گیاهان دارویی در کشور به توافقاتی رسیده‌اند.

گزارش از یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =