کد خبر: 1867
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
زنگ زرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، از کشاورزان خواست مبارزه با زنگ زرد گندم را جدی بگیرند و تاکید کرد؛ سمپاشی نکردن مزارع علیه بیماری زنگ زرد می تواند عملکرد مزارع گندم را به شدت کاهش دهد.

به گزارش روسنا به نقل از ایرنا، فرهاد شریفی افزود: عدم سمپاشی مزارع علیه زنگ زرد بسته به شدت خسارت می تواند از 10 تا 90 درصد به عملکرد محصول خسارت وارد کند.
وی با اشاره به اینکه سمپاشی علیه بیماری زنگ زرد گندم از 14 فروردین ماه از مناطق گرمسیری استان کرمانشاه شروع شده است، گفت: سمپاشی زنگ زرد در مناطق معتدل و سردسیر استان همچنان ادامه دارد.
وی اظهار داشت: تاکنون در سطح بیش از 18 هزار هکتار در مزارع گندم و جو علیه بیماری زنگ زرد سمپاشی انجام شده و پیش بینی می شود در روزهای آتی سطح مبارزه افزایش یابد.
شریفی با بیان اینکه ارقام گندم کشت شده در استان به بیماری زنگ زرد حساس می باشند، تصریح کرد: شرایط محیطی برای آلودگی به بیماری زنگ زرد مناسب است؛ به همین دلیل مزارع باید حتما با قارچ کش مناسب سمپاشی شوند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه گفت: به کشاورزان گندمکار توصیه می شود برای حفظ سلامت سه برگ انتهایی منتهی به خوشه که نقش بسیار مهم و اصلی در عملکرد محصول گندم دارد حتما مزارع گندم آبی را حداقل یکبار با قارچ کش مناسب سمپاشی نمایند.
گفتنی است طی سال زراعی جاری بعلت کثرت بارش ها، شاهد گسترش زنگ زرد در سطح مزارع غلات هستیم و این در حالی است که چنین وضعیتی در 10 سال گذشته سابقه نداشته است.
کرمانشاه بیش از 950 هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
سالیانه در استان کرمانشاه 97 هزار هکتار گندم به صورت آبی و 314 هزار هکتار به صورت دیم کشت می شود.
در سال زراعی گذشته 640 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان کرمانشاه خریداری شد.
3033/8066

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =