کد خبر: 1866
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
کشت

در پایان فصول برداشت محصولات کشاورزی با عبور از کنار اراضی کشاورزی گاه چهره نازیبایی مشاهده می‌شود و آن هم وجود کیسه‌های پلاستیکی است که در سطح این اراضی رهاشده‌اند.

به گزارش روسنا به نقل از ایسنا، بوئین‌زهرا یکی از قطب‌های کشاورزی استان قزوین محسوب می‌شود که اراضی آن بیشتر زیر کشت محصولاتی نظیر هندوانه و خربزه می‌رود؛ فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین سال گذشته در شورای اداری شهرستان بخش دشتابی که با حضور استاندار برگزار شد، عنوان کرده بود: برای صیانت از اراضی کشاورزی و منابع آبی، کشاورزان استان به‌ویژه شهرستان بوئین‌زهرا اراضی کشاورزی را برای کشت صیفی‌جات به‌ویژه کشت زیر پلاستیکی اجاره ندهند.

تورج بنیادی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، اظهار می‌کند: صیفی‌جاتی مانند خربزه، خیار و حتی گاهی گوجه‌فرنگی از طریق بذر کشت می‌شوند و کشاورزان برای اینکه سرمای زودرس بهاره به آنان خسارت وارد نکند این محصولات را به‌صورت پلاستیکی کشت می‌کنند.

وی می‌افزاید: کشاورزان برای عرضه زودهنگام محصول خود مجبور به استفاده از کشت پلاستیکی هستند چراکه در این روش بذر توسط پلاستیک پوشانده می‌شود و از سرمای زودرس بهاره در امان خواهد بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در سخنان خود تأکید می‌کند: از طریق مدیریت‌های جهاد کشاورزی در تمامی شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی لازم به همه کشاورزان صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه اغلب اجاره‌کاران، پلاستیک‌ها را در اراضی کشاورزی رها کرده و موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شوند، می‌افزاید: رها کردن پلاستیک موجب به هم خوردن ترکیب و ساختمان خاک می‌شود و درنهایت مواد زائدی مانند پلاستیک در سطح مزرعه باقی می‌ماند.

بنیادی اعلام می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی از محل اعتبارات ملی یک دستگاه پلاستیک جمع‌کن خریداری کرده و به‌منظور جمع‌آوری پلاستیک از سطح اراضی کشاورزی در اختیار شهرستان‌های استان قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان باید به سمت پلاستیکی‌هایی بروند که حداقل ضرر و زیان را برای محیط‌زیست و خاک داشته باشد، تشریح می‌کند: به کشاورزان توصیه‌شده حتی‌الامکان از پلاستیک‌های مخصوص مالچ‌دار که دارای uv هستند استفاده کنند چراکه این پلاستیک‌ها با تابش نور خورشید و هر دمایی قابل خرد و پخش شدن در مزرعه نیستند و به‌راحتی نیز جمع‌آوری می‌شوند.

این مسئول تأکید می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی به دلیل اینکه نمی‌تواند برخورد قانونی انجام دهد تنها به کشاورزان اطلاع‌رسانی کرده و تذکرات لازم را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود 12هزار هکتار از راضی کشاورزی استان به زیر کشت صیفی‌جاتی نظیر گوجه‌فرنگی، هندوانه، خیار، سیب‌زمینی، خربزه می‌روند، توضیح می‌دهد: برخی افراد به قضیه کشت پلاستیکی دامن می‌زنند و این در حالی است که میزان کشت پلاستیکی در استان زیاد نیست و 1000 هکتار هندوانه، 1800 هکتار خربزه و حدود 700 هکتار خیار کشت می‌شود که تنها بخشی از این میزان به‌صورت پلاستیکی کشت می‌شوند و دیگر کشاورزان به‌صورت نشاء آماده، محصول خود را کشت می‌کنند.

 

مدیریت حرف نخست را در کشت پلاستیکی می‌زند
بنیادی در پایان سخنان خود با اشاره به مدیریت مصرف پلاستیک در مزارع سبزی و صیفی استان خاطرنشان می‌کند: به‌جای محدودیت بایستی این روش را مدیریت کرد و اگر کشاورز در این روش به‌موقع از پلاستیک استفاده و آن را جمع‌آوری کند شاهد اثرات مخرب زیست‌محیطی آن نخواهیم بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون سازمان جهاد کشاورزی نمی‌تواند با متخلفین برخورد کند به همین جهت گفت‌وگویی با رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان انجام شد.

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در ابتدای سخنان به خبرنگار ایسنا تأکید می‌کند: تجزیه مصنوعات پلاستیکی که در طبیعت رها می‌شوند 300 تا 500 سال طول می‌کشد.

وی ادامه می‌دهد: رهاسازی پلاستیک‌های استفاده‌شده در این نوع کشت علاوه بر از بین رفتن زیبایی منظر یکی از چالش‌های محیط‌زیست است چراکه ترکیبات آن وارد خاک می‌شود.

به گزارش ایسنا، استان قزوین یکی از استان‌های کشاورزی است و با بروز سرمای زودرس بهاره در سال‌های اخیر برخی از کشاورزان چاره‌ای جز کشت پلاستیکی برای حفاظت از محصولات خود نمی‌یابند ولی باید به آنان اطلاع‌رسانی کنند که باقی ماندن پلاستیک در طبیعت اثرات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین خاطرنشان می‌کند: کشاورزان بعد از کاشت و برداشت محصول بایستی پلاستیک‌های استفاده‌شده را جمع‌آوری کنند چراکه این‌گونه پسماندها حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهند.

به گفته پسندیده در کارگروه مدیریت پسماند استان موضوع کشت پلاستیکی با هدف اقدامات پیشگیرانه برای آلودگی محیط‌زیست و حفاظت منابع خاک مطرح شد و طی تصمیماتی مقرر شد سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه پایدار کشاورزی اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی انجام دهد.

وی می‌افزاید: سازمان جهاد کشاورزی بخشنامه‌ای را ادارات تابعه خود تهیه و ابلاغ کرده است که ضمن اطلاع‌رسانی و توصیه لازم به کشاورزان، بایستی اقداماتی را در راستای مدیریت کشت نایلونی انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین یادآور می‌شود: در گام نخست بایستی به کشاورزان در خصوص مضرات پلاستیک‌های به‌جامانده اطلاع‌رسانی کرد و سپس با افرادی که حقوق طبیعت و محیط‌زیست را نادیده بگیرند و موجب آلودگی شوند برخورد خواهد شد.

وی بابیان اینکه افرادی که نسبت به ضوابط و مقررات بی‌تفاوت باشند و تمکین نکنند تحت پیگرد خواهند بود، اعلام می‌کند: پنج کشاورز که نسبت به هشدارها و جمع‌آوری پلاستیک از مزارع خود بی‌تفاوت بودند برای پیگیری به مراجع قضایی معرفی شدند.

پسندیده یادآور شد: آلودگی از طریق پلاستیک کیفیت و حاصلخیزی خاک را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و متخلفان از طریق مراجع قانونی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =