4364

 معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ضمن اشاره به جلسه‌ای که با رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی داشت، گفت: با توجه به ظرفیت‌های این سازمان و بهره‌مندی از تخصص 50 هزار نفر فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی در کل کشور و وجود حدود 37 هزار و 48 دهیاری در کشور  و این‌که حدود 95 درصد جمعیت روستاییان کشورمان را دهیاران مدیریت می‌کنند، به این نتیجه رسیدیم تفاهم‌نامه‌ای منعقد سازیم تا از این طریق بتوانیم هرچه بیش‌تر از ظرفیت دانشِ فنیِ مهندسان کشاورزی کشور در کنار دهیارانمان استفاده کنیم.

سعیدرضا جندقیان بیدگلی در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: هدف از این تفاهم‌نامه درواقع این است که ظرفیت‌های مدیریتی و دیگرظرفیت‌های در اختیار دهیاران و روستاییان، مانند ظرفیت‌های فنی و راهبردی و نقش مشورتی و مشارکتی سازمان در تولید، را تقویت کنیم. بنابراین زمینه انعقاد تفاهم‌نامه‌ای را فراهم کردیم تا از این طریق تمام مناطق دهیاری‌ها و روستاییان ارتقاء یابند. جندقیان در خصوص اولویت‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، خاطرنشان کرد: اولویت ما برای روستاییان ایجاد ثبات اقتصادی است؛ هرچند عملی‌شدن آن بسیار وقت‌گیر است و هماهنگیِ بین‌دستگاهی را می‌طلبد. وی افزود: من معتقدم صحبت از اشتغال به‌تنهایی اشتباه است، چراکه برای اشتغال‌زایی باید ابتدا اقتصاد پایدار و مبتنی بر معیشت روستاییان را ایجاد کنیم. بنابراین با تقویت و به‌روزرسانی تغییر رویکرد در زمینه‌های کشاورزی و فعالیت‌های مربوط به آن و حتی صنایع خُرد که می‌شود در کنارشان خدمات جدید و نویی ارائه داد، می‌توانیم با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، به ثبات اقتصادی و پس از آن به ثبات اشتغال و در نهایت نیز به ثبات جمعیتی برسیم و حتی بازگشت روستاییان از شهرهای کوچک و بزرگ را محقق سازیم. معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح‌ کشور در پایان گفت: برای اجرایی‌کردن طرح‌های مدنظر نیز به احتمال زیاد یک پایلوت در یکی از استان‌های کشور قرار خواهیم داد تا به این ترتیب دهیاران ما  از منابع و تسهیلات موجود بهره‌مند شوند. امیدواریم این هم‌افزایی باعث شود رویکرد جدیدی را در مناطق روستایی و کشاورزی کشور رقم بزنیم.

هدف ما دانش‌محورکردن فعالیت کشاورزان و روستاییان است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز درخصوص این تفاهم‌نامه به «روسنا» گفت: با توجه به این‌که عمده فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی در محیط روستایی انجام می‌شود و روستاها کانون‌ تولید کشاورزی هستند، از این منظر مهم است که ما با مجموعه‌دستگاه‌هایی که در حوزه روستاها مسئولیت دارند، خدمات ارائه می‌دهند و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کنند، تعامل و ارتباط داشته باشیم. شاهرخ رمضان‌نژاد افزود: مجموعه‌سیاست‌ها و برنامه‌های ما در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بر این موضوع متمرکز است که بتوانیم به روستاییان و کشاورزان کمک کنیم تا بتوانند فعالیت‌هایشان را دانش‌محور و تکنولوژی‌محور کنند و درنهایت بتوانند یک کشاورزی علمی و اقتصادی داشته باشند. ازاین‌رو ما در این دو نهاد که درپی ارتقای وضعیت و سطح درآمدی روستاییان است تعاملاتی برقرار کردیم. رمضان‌نژاد ادامه داد: جلسه روز دوشنبه ما با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این راستا بود که راه‌هایی بیابیم برای افزایش موجبات هم‌افزایی و هم‌گرایی بیش‌تر، یعنی بتوانیم هم برنامه‌های مشترکمان را انجام دهیم و هم این‌که امکانات دو نهاد برای یک هدف مشترک را در کنار یکدیگر قرار دهیم. همه این اقدامات نیز با این هدف است که بتوانیم وضعیت روستاییان را ارتقاء بدهیم و درآمد و معیشتشان را بهبود بخشیم تا بتوانند تولیدات کشاورزی خود را بر مبنا و محور علمی و مهندسی ارائه بدهند. وی افزود: در هر دو سازمان مجموعه‌ای از امکانات داریم که برای اجرایی‌شدن این کار به‌کار خواهیم گرفت. برای مثال ما در میان روستاییان مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی داریم که در قالب سازکارهایی که ایجاد کرده‌ایم، تحت عنوان مراکز خدمات کشاورزیِ غیردولتی به‌عنوان کانون‌های خصوصیِ ترویج کشاورزی، فعالیت می‌کنند و آخرین خدمات و مشاوره‌ها را به کشاورزان  ارائه می‌دهند. این افراد متخصص نیز می‌توانند در خدمت اهداف دهیارها قرار بگیرند و برنامه‌ها و طرح‌های خود را از این طریق دنبال کنند. همچنین با این هم‌افزایی می‌توان فرصت‌های جدیدی را در روستاها تعریف کرد. رمضان‌نژاد تصریح کرد: درواقع تعریف‌کردن فعالیت اقتصادی برای روستاها از اهدف مشترک هر دو سازمان است. همچنین ممکن است فعالیت‌های جنبی دیگری همچون گردشگری ‌کشاورزی در چارچوب این تفاهم‌نامه در دستور کار ما قرار بگیرد. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان گفت: ما قصد داریم برمبنای این تفاهم‌نامه، از قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در حوزه کشاورزی وجود دارد و امروز بنا به‌دلایلی، ازجمله نبود نگاه فنی، علمی و اقتصادی به این ظرفیت‌ها، کم‌تر از آن‌ها استفاده شده است، نهایت بهره‌وری را داشته باشیم تا درنهایت به تعریف یک پروژه، طرح و مشاغلی در مناطق روستایی منجر شود.

به گزارش «روسنا»، دیروز جلسه‌ای با حضور سعیدرضا جندقیان بیدگلی، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شاهرخ رمضان‌نژاد، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، و علی هیودی، امور مجلس سازمان نظام مهندسی کشور، در دفتر معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد و طرفین در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در راستای ارتقای وضعیت معیشتی روستاییان و کشاورزان به توافق رسیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =