فروهر

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی در ایران با بیان این‌که یک سال گذشته سال تلخ و بدی برای صنعت آب معدنی ایران به‌لحاظ دسترسی به مواد اولیه تولید آب معدنی بود، گفت: مهم‌ترین ماده اولیه تولید بطری آب معدنی، در مقایسه با سال گذشته، با اختلاف بالای قیمتی مواجه شد و همین امر موجب توقف در امر تولید شد.

پیمان فروهر در گفت‌وگو با «روسنا» ادامه داد: در این میان هرچند که در ابتدای سال جاری قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش یافت، اما مجدداً شاهد افزایش قیمت آب‌های معدنی و آشامیدنی خواهیم بود. به‌گفته این فعال بخش صنعت، قیمت مواد اولیه تولید بطری به‌طور میانگین ۶۰ درصد در قیمت تمام‌شده تولید آب‌ معدنی و آشامیدنی مؤثر است. فروهر با بیان این‌که اقدامی برای حمایت از افزایش تولید در این بخش نمی‌شود، گفت: واحدهای تولید آب بسته‌بندی با افزایش قیمت ٤٠٠ تا ٥٠٠ درصدی در تأمین مهم‌ترین ماده اولیه در تولید مواجه شدند. در این میان اگرچه جلسات مختلفی با بورس و وزارت صنعت در این خصوص برگزار کردیم، ولی نهایتاً در مهر و آبان سال گذشته با ورود به فصل سرد، به‌سبب کاهش رونق فصلی، شرایط تولید در بازار آرام شد. وی با بیان این‌که سال گذشته سال سختی برای این صنعت بود، افزود: در سال گذشته گران‌شدن قیمت مواد اولیه و نقدی‌شدن پرداخت‌ها موجب شد که واحدهای تولیدی، به‌دلیل تأمین‌نشدن نقدینگی در تولید مواد اولیه، زمین‌گیر شوند. فروهر افزود: در اسفندماه سال گذشته پیش‌بینی می‌کردیم مجدداً با رونق فصلی و ورود به شش‌ماهه اول با افزایش قیمت مواد اولیه در بورس و در بازار مواجه شویم، اما رشد فزاینده‌ای که انتظارش را داشتیم رخ نداد، به‌طوری‌که به‌دلیل شرایط اقلیمی قیمت همچنان براساس نرخ اسفند سال گذشته تعیین می‌شود.

افزایش مجدد قیمت آب معدنی

 دبیر انجمن تولید‌کنندگان آب معدنی با اشاره به کاهش تقاضا در مصرف آب معدنی افزود: برخلاف ١٠ سال گذشته با بهار غیرقابل ‌باور و پیش‌بینی مواجه شده‌ایم. فروهر افزود: کاهش مصرف تقاضای خرید آب معدنی به‌معنای ان است که خرید مواد اولیه نیز در بازار شکل نگرفته است، ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود که همزمان با فرارسیدن فصل گرما مجدداً با چالش افزایش قیمت در بازار مواجه شویم. وی ادامه داد: درعین‌حال دسترسی به نقدینگی، به‌دلیل گران‌شدن خدمات فنی و مهندسی و لوازم یدکی، در این صنعت دشوارتر شده است، ازاین‌رو واحدهای تولیدی به نقدینگی دسترسی ندارند.

فروهر با بیان این‌که صادرات آب معدنی مانند ١٠ سال گذشته چندان رونقی ندارد، افزود: یکی از شاخصه‌های کاهش صادرات این است که به‌دلیل قیمت تمام‌شده آب معدنی قابلیت رقابت با کشورهای همسایه را نداریم، زیرا قیمت تمام‌شده به‌دلیل هزینه‌های تولید بسیار بالاست. از سوی دیگر واحدهای تولیدی، به‌دلیل تأمین‌نشدن هزینه‌های تولید، توانایی شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را ندارند؛ بنابراین تمامی این موارد دست‌به‌دست یکدیگر داد تا صادرات قوی نداشته باشیم.

صنایع در تولید بطری مشکل دارند

فروهر در ادامه با تأکید بر این‌که صنایع امروز در تأمین مواد اولیه موردنیاز خود در تولید بطری‌ها مشکل دارند، افزود: مکاتبات و جلسات مختلفی را با مسئولان وزارت صنعت برای تأمین مواد اولیه خود برگزار کرده‌ایم، اما هنوز اختلاف قیمت مواد از بورس تا بازار بالا بوده و تولیدکنندگان امکان خرید آن‌ها را ندارند.

تولید 2 میلیارد لیتر آب در سال 97

وی در ادامه میانگین تولید آب معدنی در سال گذشته را دو میلیارد لیتر اعلام کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد مجدداً روند کاهش تولید را در سال جاری تجربه کنیم، چراکه در فروردین‌ماه سال جاری به‌دلیل تغییرات اقلیم با کاهش تقاضا و درنتیجه کاهش تولید مواجه شدیم؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود امسال با کاهش ٣٠ تا ٤٠ درصدی حجم تولید در کشور مواجه شویم.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان آب معدنی یکی از مشکلات عمده تولید در این بخش را تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود: تعامل با بانک‌ها و کاهش سود تسهیلات می‌تواند در این بخش راهگشا باشد، اما به‌دلیل شرایط موجود این امر امکان‌پذیر نیست.

به‌گزارش «روسنا» در حال حاضر حداقل نیاز مردم را هم‌زمان با نزدیک‌شدن به فصل تابستان، می‌توان در یک بطری آب بسته‌بندی خلاصه کرد؛ نیازی که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد با رشد قیمت و اخلال در عرضه مواجه شده است. این کمبود تا حدی پیش رفته که برخی مغازه‌داران برای تأمین نیاز خود، روانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شوند و فروشگاه‌ها نیز برای مدیریت این تقاضا برای مشتریان محدودیت خرید در آب معدنی ایجاد کرده‌اند.

گزارش از نادیا صمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =