کد خبر: 1859
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
رضا باکری

در صورت حذف ارز دولتی قیمت کره وارداتی 100 درصد در بازار افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه تمامی مواد اولیه این محصول از خارج از کشور تأمین می‌شود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود در صورت حذف ارز دولتی با افزایش دو برابری قیمت کره در بازار مواجه شویم.

دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با «روسنا» با بیان این‌که حذف ارز مرجع واردات کره تاکنون به‌صورت کتبی ابلاغ نشده است، گفت: در صورت حذف ارز دولتی قیمت کره وارداتی 100 درصد در بازار افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه تمامی مواد اولیه این محصول از خارج از کشور تأمین می‌شود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود در صورت حذف ارز دولتی با افزایش دو برابری قیمت کره در بازار مواجه شویم.

رضا باکری افزود: کره از محصولاتی است که بخش عمده آن (حدود 90 درصد) از خارج تأمین می‌شود و صنایع داخلی صرفاً به بسته‌بندی این محصول اقدام می‌کنند و تغییرات نرخ ارز وارداتی تأثیرات مشخصی بر قیمت تمام‌شده این محصول خواهد داشت. وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در تعیین نرخ ارز دولتی اظهارداشت: با تغییر در نرخ ارز دولتی به نیمایی برای واردات، با افزایش 100 درصدی قیمت کره در بازار مواجه می‌شویم. وی در سال ٩٢ میانگین واردات کره را ٦٢ هزار تن اعلام کرد و گفت: هم‌زمان با افزایش نرخ ارز دولتی در آن زمان، واردات کره به ٣٢ هزار تن کاهش یافت و در صورت جهش مجدد قیمت کره وارداتی نیمی از مصرف‌کنندگان خود را از دست خواهد داد. دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: در صورت افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شود روغن نباتی جایگزین کره‌حیوانی در سفره‌های صبحانه‌ مردم شود. باکری با بیان این‌که حذف ارز دولتی از کره موجب افزایش قیمت شیر خام در بازار می‌شود، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با حذف ارز دولتی از واردات کره قیمت شیر خام به سه‌ تا سه‌هزار و 200 تومان افزایش یابد؛ بنابراین کل فرآورده‌های لبنی به لحاظ مصرف با چالش مواجه خواهند شد. دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: دولت خواه‌ناخواه مجبور به اجرای ارز تک‌نرخی برای ساماندهی بازار است و در نهایت به‌ اجبار به‌سمت نرخ عرضه و تقاضای ارز خواهد رفت؛ بنابراین این مسأله موجب افزایش قیمت مجدد مواد غذایی خواهد شد. وی در ادامه افزود: طی یک‌سال اخیر هزینه مواد غذایی از ٢٦ به ٦٥ درصد هزینه‌های یک خانوار افزایش‌یافته است؛ لذا دولت باید در افزایش درآمد سفره خانوار تصمیمات جدی اتخاذ کند تا سفره مردم کوچک‌تر نشود.

حذف ارز دولتی به‌معنای گران شدن محصول نیست

هرچند دبیر صنایع انجمن لبنی از افزایش 100 درصدی قیمت کره در صورت حذف ارز دولتی از واردات آن خبر می‌دهد، اما محمدرضا ملاصالحی، قائم مقام معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی، می‌گوید: با توجه به حذف ارز دولتی از واردات کره اکنون شاهد گرانی قیمت این محصول یا سایر فرآورده‌های لبنی در بازار نیستیم. وی با بیان این‌که واردکنندگان، کره وارداتی را ارزان وارد می‌کنند، گفت: کره وارداتی با افزایش دو برابری قیمت به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؛ از این رو طبیعی است که برخی نگران حذف ارز دولتی از واردات کره باشند. وی با بیان این‌که حذف ارز دولتی به‌معنای گران شدن محصول نیست، افزود: درحال‌حاضر حاشیه سودی که نصیب واردکنندگان می‌شود، بیش‌تر از آن مبلغی است که فکر می‌کنیم و این مبلغ از جیب مصرف‌کنندگان خرج می‌شود. ملاصالحی ادامه داد: در شرایط فعلی قادریم بخشی از کره مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.

دولت باید تضمین دهد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز درباره حذف ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی ازجمله کره گفت: درحال‌حاضر دولت تصمیماتی برای ارز گرفته، بنابراین باید دید قدرت نظارت بر کنترل قیمت‌ها را دارد یا خیر. سیدعلاءالدین خادم در ادامه با بیان این‌که ارز دو نرخی در بازار باعث بروز مشکلاتی نظیر دلال‌بازی می‌شود، گفت: ارز موجود در بازار باید تک‌نرخی و مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه به مردم پرداخت شود. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: درصورتی‌که قیمت کالاهای اساسی ازجمله کره با حذف ارز دولتی افزایش و قدرت خرید اقشار پایین جامعه کاهش یابد، دولت باید در تصمیم‌گیری نهایی خود تجدیدنظر کند. خادم با تأکید بر این‌که دولت باید ارزیابی‌های لازم را قبل از حذف ارز چهارهزار و 200 تومانی داشته باشد، یادآور شد: درحالی‌که اواخر فروردین‌ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف شدن ارز دولتی چهارهزار و 200 تومانی برای واردات گوشت قرمز خبر داده بود، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی از حذف ارز دولتی برای واردات کره، حبوب و چای نیز خبر داد که این امر سبب تغییر در قیمت این اقلام می‌شود.

به گزارش «روسنا»، سال گذشته دولت تصمیم گرفت تا برای تنظیم بازار گوشت قرمز این محصول را به‌صورت تازه و با ارز دولتی چهارهزار و 200 تومانی به کشور وارد کند تا بازار آن کنترل شود؛ اما این اتفاق چندان نتوانست بازار گوشت قرمز را متعادل کند. قرار بود با حذف ارز دولتی از واردات گوشت قرمز 10 تا 15 درصد به قیمت این محصول با تخصیص ارز نیمایی به آن اضافه شود که مشاهدات در بازار نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی بیش از دوبرابر شده است، ظاهراً همین بلا بر سر کره نیز خواهد آمد و موجب افزایش قیمت آن تا دو برابر در بازار خواهد شد.

گزارش از نادیا صمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =