کد خبر: 1850
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
توت فرنگی

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال به دلیل سرما و پایین بودن دمای هوا فصل رشد محصولات استان دیرتر شروع شده و توت فرنگی نیز نسبت به سال‌های گذشته دیرتر برداشت می‌شود.

به گزارش روسنا به نقل از ایسنا، زاهد حاجی میرزایی اظهار کرد: امسال برداشت 46 هزار تُن توت فرنگی از سطح مزارع استان پیش بینی شده که تاکنون زمان برداشت آنها آغاز نشده است.

وی طول مدت زمان برداشت توت فرنگی را یک ماه تا 45 روز عنوان و اظهار کرد: امسال سرما و پایین بودن دمای هوا باعث شد که فصل رشد محصولات استان، دیرتر شروع شود، به همین دلیل توت فرنگی کردستان نیز نسبت به سال‌های گذشته دیرتر برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان، زمان برداشت اولین نوبرانه‌های توت فرنگی استان را اواخر اردیبهشت ماه دانست و تصریح کرد: پیش بینی برداشت توت فرنگی کردستان ابتدا 50 هزار تُن بود، اما به دلیل بارندگی شدید، تگرگ و سرمای هوا چهار هزار تُن از این محصول دچار خسارت شد و ما پیش بینی تولید 46 هزار تُن را داریم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 40 هزار تُن توت فرنگی از سطح مزارع استان برداشت شد، گفت: هر سال علاوه بر فصل بهار، در فصل پاییز هم برداشت محدودی را از توت‌فرنگی در سطح استان داریم که قابل توجه نیست.

حاجی میرزایی ادامه داد: در حال حاضر قریب به چهار هکتار توت فرنگی گلخانه‌ای را نیز در سطح استان کردستان داریم که در خارج از فصل برداشت هم قابلیت تولید و عرضه توت فرنگی را دارند.

وی ذکر کرد: همچنین در حال حاضر بیشترین میزان تولید و سطح زیر کشت توت فرنگی کشور مربوط به استان کردستان بوده و توت فرنگی استان در کشور یک برند است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان اعلام کرد: 60 الی 70 درصد توت فرنگی کردستان به خارج از استان صادر می‌شود که بازار هدف اصلی آن تهران است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: به صورت پایلوت در استان، طرح تونل‌های پلاستیکی را در سطح ۳۰۰ مترمربع از مزارع توت فرنگی روستای گزنه انجام دادیم که این طرح در جهت کاهش آسیب‌های بارندگی، تگرک، سرمای هوا و آفت و پوسیدگی بسیار موثر است.

حاجی میرزایی ادامه داد: در برنامه داریم که تمام مزارع استان را به سمت این طرح هدایت کنیم؛ در این راستا از توت فرنگی کاران سطح استان هم دعوت کرده‌ایم از این سایت الگویی بازدید به عمل آورند و در صورت نیاز تسهیلات لازم نیز برای اجرای این طرح در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: به جز 300 مترمربع پایلوت طرح تونل‌های پلاستیکی، 2100 مترمربع و 1500 مترمربع دیگر را نیز خود مردم با استفاده از تسهیلات سازمان جهاد کشاورزی و یا بدون دریافت تسهیلات و به صورت خود اجرایی انجام داده‌اند که هم در پاییز تولید دارند و هم در فصل بهار نیز زودتر محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل فصلی بودن برداشت توت فرنگی در استان و نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران، متاسفانه تاکنون کارخانه و یا صنایع تبدیلی برای این محصول در استان ایجاد نشده است اما امیدواریم با بهره‌برداری از کارخانه ژینانوش مریوان که خوراک اولیه آن سالانه 85 هزار تُن محصول کشاورزی استان است بتوان محصولی همچون توت فرنگی را نیز تحت پوشش قرار داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =