کد خبر: 1836
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
خضری

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تاکید کرد: مهم‌ترین علت گرانی‌های اخیر در درجه اول تحریم داخلی و بعد تحریم خارجی است. تحریم داخلی یعنی سوءمدیریت، ضعف مدیریت و تصمیمات خلق‌الساعه دولت که غیرکارشناسی است. از ابتدای انقلاب با تحریم مواجه بودیم و همیشه آمریکا با ما سر جنگ داشته است. طی هشت سال دفاع مقدس تحریم‌ها در بدترین شکل خود بود، اما ما مشکلی نداشتیم و شاهد گرانی و تورم نبودیم

به گزارش «روسنا» به نقل از خبرگزاری اعتماد آنلاین، رسول خضری، نماینده پیرانشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ضمن اشاره به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی کشور، گفت: ریشه گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی در مدیریت داخلی و تحریم  است. در حال‌ حاضر بیشتر از هرزمانی نیاز داریم از فرصتی که مرزها در اختیار ما قرار می‌دهند استفاده کنیم. مرزها به‌ مثابه فرصت‌های طلایی هستند، اما به‌ جای اینکه از آنها استفاده کنیم با سوءمدیریت‌ها در حال نابود کردن این فرصت‌ها هستیم.

او با انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ هیات دولت، تاکید کرد: این بخشنامه‌ها باعث رکود تجارت شده است. از سوی دیگر از تولید هم حمایت نمی‌شود و تنها در حد شعار صحبت‌هایی مطرح می‌کنند؛ برای تولیدکننده‌ای که می‌خواهد کالایی را صادر کند هفت‌خوان رستم می‌گذاریم و در بحث واردات، که در حال حاضر به بعضی از اقلام به‌ خصوص مواد اولیه نیاز مبرم داریم، سنگ جلوی پای واردکننده‌ها و تجار و بازرگانان می‌اندازیم.

 

 30 سازمان و نهاد و وزارتخانه در مبادلات مرزی، تولید و بازرگانی دخیل هستند

این نماینده مجلس، با اشاره به حضور رئیس‌ کل گمرک ایران در مرز تمرچین، گفت: با حضور رئیس‌ کل گمرک ایران در مرز تمرچین، مشخص شد متاسفانه 30 سازمان و نهاد و وزارتخانه در مبادلات مرزی، تولید و بازرگانی دخیل هستند. متاسفانه در حال حاضر استان آذربایجان غربی با وجود داشتن سه مرز مشترک با سه کشور، به دلیل این مصوبات خلق‌الساعه هیات دولت، در حال نابود شدن است. من نمی‌دانم چه کسی مانع است.

خضری ادامه داد: تحریم داخلی، سوءمدیریت، بی‌برنامگی دولت، آشفتگی دولت و ضعف مدیریت دولت، تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی کشور را نابود کرده است. زمانی که تولیدکننده، تاجر و بازرگان داخلی و خارجی با این بی‌برنامگی و آشفتگی و سوءمدیریت و ضعف مدیریت مواجه هستند، عملاً مملکت با مشکل جدی مواجه می‌شود.

او گفت: ماکارونی، تن ماهی یا اقلامی مثل مرغ و تخم‌مرغ تولید داخلی است که خیلی وقت‌ها هم صادرشان می‌کردیم، اما متاسفانه به دلیل بی‌برنامگی و حمایت نکردن از تولید و بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی و پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و همچنین عدم استفاده از فرصت‌های مرزی، به مشکل برخوردیم. اردیبهشت‌ماه سال گذشته به همراه آقای شریعتمداری وزیر وقت صمت به اقلیم کردستان عراق رفتیم که هم برای واردات هم صادرات، بارانداز منطقه است. با آقای ظریف هم مجدداً دی‌ماه به همان‌جا رفتیم. زمانی که آقای رئیس‌جمهور به بغداد رفتند، گفت‌وگوهای خوبی در این راستا انجام دادند که ما شهرک‌های مشترک مرزی را فعال کنیم. شهرک‌های مشترک مرزی یک کریدور تجاری بسیار مهم در تمام دنیا تلقی می‌شوند، متاسفانه فقط شعار شهرک‌های مشترک مرزی را داده‌اند ولی آن را عملیاتی نکرده‌اند.

این نماینده مجلس در ادامه با انتقاد از وضعیت معیشت مرزنشینان، تاکید کرد: ما نه‌ تنها معیشت مرزنشین‌ها را تامین نمی‌کنیم بلکه مرزنشین را با خطر جدی بیکاری مفرط و تورم و گرانی و نبود مسائل معیشتی مواجه کرده‌ایم. اگر ما به مرزهایمان توجه نکنیم و یک نگاه اقتصادی، نگاه فرهنگی، نگاه اجتماعی و نگاه صحیح نداشته باشیم، در واقع اوضاع از وضعیتی که الآن داریم بحرانی‌تر می‌شود. رئیس‌جمهور معابر کولبری را با بی‌تدبیری و بی‌اطلاعی خود بست و شش تا هفت میلیون مرزنشین را بیکار کرد؛ با این تصمیم کسبه، اصناف، بازاریان، کولبران و فعالان اقتصادی نابود شدند.

تحریم داخلی مهم‌ترین علت گرانی‌های اخیر است

خضری به دلیل گرانی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین علت اول تحریم داخلی و بعد تحریم خارجی است. تحریم داخلی یعنی سوءمدیریت، ضعف مدیریت و تصمیمات خلق‌الساعه دولت که غیرکارشناسی است. از ابتدای انقلاب با تحریم مواجه بودیم و همیشه آمریکا با ما سر جنگ داشته است. طی هشت سال دفاع مقدس تحریم‌ها در بدترین شکل خود بود، اما ما مشکلی نداشتیم و شاهد گرانی و تورم نبودیم.

او با اشاره به بحران‌هایی که در حال حاضر شاهد هستیم، گفت: مسبب اصلی این شرایط دولت است. اگر با همین وضعیت سوءمدیریتی که در حال حاضر حاکم است پیش ‌رویم، اوضاع بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود. مگر اینکه بازنگری ‌صورت گیرد. در این راستا باید از مدیریت اقتصادی در مرزها حمایت، و معابر کولبری فعال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =