کاظمی

کاظمی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، ضمن انتقاد از طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی واردات افزایش می‌یابد و تولید به حاشیه می‌رود. از این رو توقع جامعه کشاورزی از نمایندگان مجلس آن است که با بررسی وضعیت این بخش، از تشکیل مجدد وزارت بازرگانی جلوگیری کنند.

 به گزارش روسنا به نقل از مقاومتی نیوز، محمد اردلان کاظمی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به پیامدهای منفی تشکیل وزارت بازرگانی گفت: نمایندگان مجلس نباید در سال رونق تولید با بررسی و تصویب چنین طرح هایی کشاورزان را نسبت به تولید دلسرد کنند.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: علیرغم آنکه طی دو سال گذشته طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس بررسی شده و نمایندگان به آن رای منفی داده بودند اما معلوم نیست به چه دلیل دوباره این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در حوزه کشاورزی دستاوردهای مختلفی بدست آمد که مسلما با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی این دستاوردها از دست خواهد رفت. بررسی ها نشان می دهد با ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی وضعیت کشاورزان نسبت به گذشته بهتر شده است.

افزایش واردات و کاهش تولید نتیجه تشکیل مجدد وزارت بازرگانی

کاظمی در خصوص دلیل گرانی محصولات غذایی در بازار نیز گفت: دلیل اصلی گرانی این محصولات در بازار سودجویی دلالان و واسطه گران از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است. در حال حاضر هیچکدام از کشاورزان به دلیل افزایش هزینه های تولید به سود واقعی دست پیدا نمی کنند و دلالان با افزایش قیمت محصولات سودهای هنگفتی به دست می آورند.

این کارشناس کشاورزی بیان داشت: برای بهبود وضعیت تولید و بازار محصولات کشاورزی باید ضمن تقویت جایگاه تشکل های کشاورزی در نظام توزیع، به آن ها بها داده شود. مسلما با فعال شدن تشکل های کشاورزی در نظام توزیع، کشاورزان به راحتی محصولات خود را با قیمت واقعی به دست مصرف کنندگان خواهند رساند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که نمایندگان مجلس به جای حل مشکل اصلی بازار محصولات اساسی قصد تشکیل وزارت بازرگانی را دارند تا از طریق افزایش واردات قیمت محصولات غذایی را کاهش دهند. با تشکیل این وزارتخانه قطعا تولید به حاشیه خواهد رفت و واردات تقویت خواهد شد.

دولت به جای پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات از تولیدکنندگان حمایت کند

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در خصوص لزوم حمایت از بخش کشاورزی نیز گفت: در بسیاری از کشورها کشاورزی پایه و اساس پیشرفت های اقتصادی محسوب می شود، حال آنکه در ایران بخش کشاورزی مظلوم واقع شده است.

وی ادامه داد: به  طور مثال در سال گذشته دولت برای واردات محصولات اساسی اقدام به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد که اختلاف قیمت این ارز با نرخ ارز بازار آزاد نوعی سوبسید به واردات محسوب می شود. دولت می توانست یارانه ارزی به واردات را به صورت ریالی به تولیدکنندگان پرداخت کند تا کشاورزان داخلی تقویت شوند.

کاظمی در پایان اظهار داشت: توقع جامعه کشاورزی از نمایندگان مجلس آن است که با بررسی صحیح وضعیت بخش کشاورزی، از تشکیل مجدد وزارت بازرگانی جلوگیری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =