کد خبر: 17723
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
سیب زمینی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از خرید حمایتی پنج هزارو ۶۰۰ تن سیب زمینی از کشاورزان از ۶ تیرماه تاکنون خبرداد.

به گزارش روستانیوز، « سیدمحمد موسوی» ضمن اشاره به نحوه خرید حمایتی سیب زمینی مازاد تولید شده در استان گلستان، چگونگی حمایت از کشاورزان و جلوگیری از ضرر و زیان آنان افزود: در پی کاهش قیمت محصول سیب زمینی در سطح کشور و  ضرر و زیان کشاورزان، این سازمان در راستای اجرای سیاست های حمایتی دولت از کشاورزان و جلوگیری از ضرر و زیان آنان و نیز حفظ انگیزه تولید این محصول در سال های آتی، با مجوز وزیر جهاد کشاورزی از تاریخ ۶ تیرماه سال جاری مبادرت به خرید سیب زمینی مازاد بر نیاز صنف، صنعت و صادرات از کشاورزان  کرده است.

به گفته وی، خرید حمایتی سیب زمینی از کشاورزان استان گلستان با هدف حفظ تعادل قیمت و حمایت از کشاورزان انجام شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: این خرید حمایتی بر پایه قیمت هر کیلوگرم یک هزارو ۷۰۰ تومان ( ۱۷ هزار ریال) انجام می شود.

وی با بیان اینکه محصول سیب زمینی استان گلستان با تولید حدود ۱۲۰ هزار تن از هفته دوم خرداد ماه وارد بازار می شود افزود: استان گلستان در این بازه زمانی تنها عرضه کننده سیب زمینی در کشور محسوب می شود.

موسوی در خصوص علت کاهش قیمت سیب زمینی گفت: در سال جاری بدلیل خشکسالی و بارش برف سنگین در اسفند ماه که باعث سرمازدگی سطح سبز محصول و صرف زمان برای جوانه زنی مجدد شد، برداشت این محصول در استان گلستان با تاخیر انجام و با محصول مناطق دیگر کشور مانند استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری همزمان شد که این امر موجب اشباع بازار و افت قیمت این محصول شد.

وی اظهارداشت: براین اساس سازمان تعاون روستایی با خرید سیب زمینی در استان گلستان و جلوگیری از ورود بی رویه محصول مازاد به بازار توانست قیمت این محصول را در سایر نقاط کشور تنظیم و به نفع کشاورزان تعدیل نماید تا  از زیان کشاورزان در تمام سطح کشور جلوگیری شود.

استقرار ۱۰ مرکز خرید 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن اشاره به قیمت و مقدار خرید سیب زمینی تصریح کرد: در این راستا ۱۰ مرکز خرید برای خریداری این محصول از کشاورزان در استان گلستان با پراکندگی مناسب ایجاد شده است.

وی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در ابلاغیه خود به این سازمان قیمت حمایتی خرید هرکیلو سیب زمینی از کشاورزان را ۱۷ هزار ریال به عنوان کف قیمت تعیین کرده بنابراین بطور طبیعی قیمت سیب زمینی بسته به رقم و کیفیت آن متفاوت و بالاتر از این قیمت خواهد بود.

۱۲۷ هزارتن سیب زمینی مازاد بر نیاز مصرف 

موسوی خاطرنشان کرد: سیب زمینی پاییزه موجود در انبارهای فنی و سردخانه های کشور که از سال قبل به سال جاری منتقل شد به همراه سیب زمینی تولید شده در سه ماهه اول سال جاری در سطح کشور به استناد گزارش معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات گیاهی، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که پس از کسر میزان تقریبی یک میلیون و ۷۵ هزار تن نیاز داخلی و صادراتی کشور، حدود ۱۲۷ هزار تن مازاد بر نیاز اعلام شد که ضرورت خرید حمایتی سیب زمینی با هدف حفظ تعادل قیمت این محصول در بازار از قبل پیش بینی شده بود.

به گزارش ایرنا،  در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ سطح زیر کشت سیب زمینی کشور بالغ بر ۱۴۹ هزار هکتار بوده که از این سطح بیش از ۵.۵ میلیون تن محصول سیب‌زمینی تولید شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =