کد خبر: 17637
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
کنتور هوشمند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان از تجهیز سه هزار و ۵۰۰ حلقه چاه‌های آب کشاورزی بویژه در دشت‌های ممنوعه استان برابر با ۲۰ درصد به ابزار اندازه گیری و کنتور هوشمند خبرداد.

به گزارش روستانیوز، جمشید عیدانی روز دوشنبه در بازدید از چاه های آب کشاورزی در استان افزود: تمایل کشاورزان به برداشت اضافه آب و افزایش سطح کشت و نداشتن تمایل به کنترل برداشت متناسب با مجوز صادره، نهادینه نشدن مصرف بهینه و ناآشنایی کشاورزان با مزایای این کنتورها از دلایل استقبال نکردن کشاورزان هرمزگانی از کنتورهای هوشمند است.

وی بیان داشت: نصب و راه اندازی صحیح کنتورها و ارسال داده در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی بسیار موثر بوده و تمامی برداشت‌های مازاد و پروانه صادره قابل رصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: در نصب کنتورهای هوشمند نباید منفعت لحظه ای کشاورزان لحاظ شود، چرا که در صورت کنترل نشدن برداشت آب و اضافه برداشت از پروانه که منجر به افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود، کشاورزان را در درازمدت با هزینه‌های زیادی همچون کف شکنی و جابه‌جایی چاه و حتی کم آبی روبرو خواهد کرد.

عیدانی با تاکید بر اینکه براساس قانون تمام بهره‌برداران منابع آب زیرزمینی باید نسبت به نصب کنتور اقدام کنند، افزود: تشویق و ترغیب کشاورزان به نصب کنتور توسط سازمان جهاد کشاورزی، ارائه نکردن خدمات به چاههای بدون کنتور و نیز تبلیغات و فرهنگ‌سازی از راهکارهای هدایت بهره برداران در راستای نصب کنتورهای هوشمند است.

وی گفت: کنتورهای هوشمند عملکردی چندگانه دارند که با هدف جلوگیری از اضافه برداشت بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری از منابع آب‌های زیرزمینی، تشویق کشاورز به استفاده از الگوی کشت بهینه هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه کنتور هوشمند حجمی آب به دستگاه اندازه‌گیری آب گفته می‌شود که بر روی منصوبات چاه ( لوله آب خارجی ) نصب می‌شود، تصریح کرد: با این تکنولوژی می‌توان حجم مجاز آب مصرفی مشترک را مطابق با پروانه صادره کنترل کرد.

استان هرمزگان بیش از ۱۴ هزار چاه کشاورزی دارد که خشکسالی و کم آبی ۲۰ ساله در هرمزگان موجب خشک شدن ۱۸ دهنه چشمه و قنات و ۱۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی و کاهش آب ۱۳۵ حلقه چاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد شده است.

نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی استان هرمزگان از سال ۸۸ آغاز شده است و تا سال ۹۶ حدود سه هزار حلقه چاه مجهز به نصب کنتور شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =