شیر

استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد واحد ورامین درباره افزایش قیمت خرید شیر خام گفت: افزایش قیمت خرید شیر از چهار هزار و ۶۰۰ به شش‌هزار و ۴۰۰ تومان با اتفاقی که در یک سال اخیر درباره هزینه‌های جاری و هزینه‌های موجود در صنعت دامداری افتاده، مسأله‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

فرشاد قوشچی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ‌ادامه داد: قیمت علوفه و خوراک دام بسیار افزایش یافته و علوفه برای دامداران باید تأمین شود. هزینه‌های کارگری و سایر نهاده‌های تولید نیز افزایش پیدا کرده؛ بنابراین افزایش قیمت شیر یک مسأله اجتناب‌ناپذیر است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر قیمت شیر افزایش پیدا نمی‌کرد، با تکرار صحنه‌هایی مواجه می‌شدیم که دامداران شیر خود را به نشانه اعتراض در خیابان‌ها می‌ریزند، زیرا تولید برای آن‌ها صرفه‌ای ندارد و مجبور می‌شوند گاوهای شیری را کشتار کنند و از چرخه تولید خارج شوند.
وی با تأکید بر این‌که این مسأله در بلندمدت عواقب زیادی دارد، افزود: اگر نرخ شیر بالا نمی‌رفت، تولید در آینده کاهش می‌یافت.
استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد واحد ورامین توضیح داد: این‌که چرا قیمت افزایش پیدا کرده، کاملاً روشن است و قیمت آن باید مثل سایر کالاها افزایش می‌یافت، وگرنه تولیدکننده‌ای باقی نمی‌ماند.
قوشچی افزود: شیر برای حفظ سلامت مردم جامعه ضروری است و سرانه مصرف شیر در جامعه نباید بیش‌تر از این پایین بیاید. علی‌رغم تمام اتفاقاتی که در زمینه افزایش تولید افتاده، اما سرانه مصرف شیر در کشور ما از ۷۵ تا ۹۰کیلوگرم فراتر نمی‌رود؛ لذا دولت باید برای بالا بردن سرانه مصرف شیر راهکار دیگری غیر از سرکوب قیمت لبنیات بیندیشد.
این کارشناس بخش کشاورزی اظهار داشت: هزینه تمام‌شده شیر بالاتر از چهار هزار و ۶۰۰ تومان است و در این وضعیت یا باید قیمت شیر بالا برود و یا باید تخصیص نهاده دولتی بیش‌تر شود. اگر دولت نهاده نمی‌دهد، نباید قیمت‌ها را سرکوب کند، چراکه جز دلسردی دامداران نتیجه دیگری ندارد. 
وی افزود: دستوری نگه‌داشتن قیمت‌ها اصلاً جواب نداده و نخواهد داد و در آن فساد وجود دارد و در توزیع نهاده دولتی هم فساد وجود دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: باید قیمت‌ها آزاد باشد. مصرف سرانه شیر در کشور ما بسیار پایین‌تر از نرمال جهانی است. در شرایط فعلی با تمام مشکلاتی که دولت و مجموعه تولیدکنندگان دارند، یک راه این است که نهاده‌ها کامل به دامداران داده شود تا شیر ارزان تولید شود که امکان‌پذیر نیست و شرایط خاص خودش را دارد. بهترین راه که فساد کم‌تری دارد، اقداماتی مثل دادن شیر مدارس است که اگر بتوانیم آن را محقق کنیم، قطعاً تأثیرگذاری بیش‌تری خواهد داشت.
قوشچی افزود: اما متأسفانه شیر مدارس قطع شد، ولی دولت باید یارانه شیر را به مناطق محروم و کم‌برخوردار تخصیص بدهد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه توضیح داد: باید توازنی بین مناطق برخوردار و غیربرخوردار از نظر دسترسی به شیر ایجاد تا این برابری ایجاد شود. دادن نهاده و پایین نگه داشتن قیمت شیوه موفقی نیست. بهترین کار این است که قیمت نهاده و شیر در بازار تعیین شود، اما برای بالا بردن مصرف سرانه شیر دولت یارانه بدهد تا مصرف شیر را بالا ببرد.
قوشچی افزود: دادن یارانه به شیر مدارس کار شعاری نیست و در حال حاضر و با قیمت چهار هزار و ۶۰۰ تومان شیر هم ۹۰درصد بچه‌های مناطق محروم شیر نمی‌خورند. 
وی گفت: ثابت نگه‌داشتن قیمت شیر اقدام درستی نیست، زیرا دامدار با این وضعیت نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =