تولید شیر

یک متخصص تغذیه درباره تأثیر گرانی ۴۷درصدی قیمت شیر خام شیر بر کاهش سرانه مصرف خانوارهای ایرانی گفت: سرانه پایین مصرف شیر و لبنیات در کشور در سال‌های اخیر نگران‌کننده است؛ این در حالی است که بدن انسان به یک منبع کلسیم برای اعمال فیزیولوژیکی و انجام بسیاری از واکنش‌های شیمیایی نیاز دارد و بدون کلسیم بدن دچار مشکل می‌شود.

شهاب اولیایی در گفت‌وگو با «روستانیوز» خاطرنشان کرد: این ماده غذایی علاوه‌بر تأمین انرژی و پروتئین بدن، سرشار از کلسیم و حاوی مواد مغذی اصلی از جمله ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌های A، D و E است و عدم مصرف یا کاهش مصرف آن، بیماری‌های مختلفی در بدن ایجاد می‌کند که در رأس آن‌ها پوکی استخوان قرار دارد.
وی درباره سرانه مصرف شیر در کشور عنوان کرد: در یکی-دو سال گذشته که با افزایش قیمت لبنیات مواجه بودیم، سرانه مصرف از سالی ۱۰۰کیلو برای هر نفر به ۶۰ تا ۷۰کیلو کاهش پیدا کرده است، درحالی‌که این میزان در کشورهای توسعه‌یافته ۳۵۰کیلو است. در این بین اگر افزایش قیمت شیر اجرایی شود، قطعاً این سرانه مصرف ۴۰درصد پایین خواهد آمد که مسأله‌ای نگران‌کننده است. 

نشانه‌های کاهش مصرف شیر، در آینده آشکار می‌شود
این متخصص تغذیه اضافه کرد: نشانه‌های کاهش مصرف شیر هم‌اکنون خودش را نشان نمی‌دهد، بلکه اثرات آن چند سال دیگر و با ضربه به نظام سلامت مشخص خواهد شد. این مسائل به مرور روی سلامت مردم تأثیر می‌گذارد و اگر مصرف شیر در بین خانوارها کاهش پیدا کند، تأثیر دو برابری بر سلامت کودکان و مخصوصاً نوزادانی که در سن رشد هستند، خواهد گذاشت که در واقع می‌توان گفت خسارتی جبران‌ناپذیر است. 
اولیایی افزود: سیاست‌گذاران حوزه غذا و تغذیه و وزارت بهداشت باید به این مسائل ورود کنند و جلوی تصویب چنین قوانینی را بگیرند. علاوه‌بر این، با تصویب قوانین بازدارنده باید از وقوع این چنین مسائلی جلوگیری کنند. با توجه به اهمیت مصرف شیر برای تمامی افراد جامعه، دولت‌ها باید تدابیر ویژه‌ای برای پیشگیری از گرانی شیر برای مصرف‌کننده داشته باشند.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: بدن هر فرد سالم روزانه به سه‌واحد کلسیم نیاز دارد که می‌توان دو واحد آن را از لبنیات و یک واحد آن را از مواد غذایی دیگر که حاوی کلسیم هستند، تأمین کرد. گفتنی است هر واحد لبنیات معادل یک لیوان شیر، سه‌چهارم لیوان ماست، یک لیوان دوغ و ۳۰گرم پنیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =